• Anonym (styvmorsan)

Hjälpa till med lämning/hämtning?

Hej! Av ren nyfikenhet, vad anser ni om följande scenario? Två separerade föräldrar har kommit överens om att det enbart är den ena föräldern som alltid är den som skjutsar barnet till och från umgänge med den andra föräldern. Den andre föräldern lyfter aldrig ett finger för detta utan får bara sitt barn hämtat och lämnat när hen säger att hen vill/kan. Den föräldern som alltid lämnar och hämtar blir sjuk (förkylning, influensa eller något mindre allvarligt) och har inte möjlighet att lämna barnet för umgänge. Vem har ansvar för att få barnet till umgänget? Ska den föräldern som alltid står för x antal mil/vecka hitta en ersättare eller ska den andre föräldern som aldrig hämtar/lämnar vara den som får hämta barnet för en gångs skull? Eller ska man strunta i umgänget och låta barnet stanna hemma?

Min sambo är den föräldern som alltid lämnar och hämtar. Han frågar om jag kan lämna barnet till umgänget då han är sjuk. Jag vägrar då jag inte anser att det är min uppgift och jag anser att mamman gott och väl kan hämta denna enda gång. Jag har dessutom klart och tydligt vid tidigare tillfällen gjort klart att jag finner det helt absurt att det bara är min sambo som utför det praktiska kring barnets umgängen. Sen om han nu vill göra det så kan jag ju inte hindra honom. Jag är själv av den bestämda åsikten att detta inte är min uppgift att lösa, men samtidigt är jag ju färgad av situationen.

Vad anser ni? Vad skulle ni ha gjort? Ska mamman hämta, ska "styvmorsan" (som dessutom är sjukt anti hela upplägget) offra sig att lämna eller ska barnet stanna hemma? Är det styvföräldrars uppgift att se till så att den andre föräldern får umgänge med sitt barn? Vore kul att höra er åsikt.

• Svar på tråden Hjälpa till med lämning/hämtning?
  • mammalovis

Om inte mamman hyser minsta intresse för att träffa barnet och barnet inte vill, varför tvinga iväg det när pappan inte klarar det? Det vore ju ett annat läge om barnet verkligen ville och pappan och du utgjorde enda hinderna

• Anonym (bibo)
    Anonym (styvmorsan) skrev 2016-01-07 22:19:58 följande:

Han bedömde att han var så pass sjuk att sätta sig i en bil i rusningstrafik och vinterväglag med dottern i baksätet inte var en den bästa idén. 

Jag håller inte alls med dig. Vill barnet gärna åka till sin mamma och mamman gärna vill att barnet ska komma så kan ju mamman åka på en liten utflykt och hämta barnet här hemma. Det hade jag gjort om jag var hon. Jag anser hur som helst inte att det hamnar på mitt ansvar att se till så att de har umgänge. Och även om det inte handlar om att hjälpa mamman med själva skjutsandet då det inte är deras överenskommelse att hon ska göra det, så anser jag mig göra en tjänst åt mamman om jag nu skulle ha lagt timmar på att leverera hennes barn till henne. Det är ju knappast för min skull eller för min sambos skull utan för barnet och mammans skull.

Jag är ledsen för alla som tycker att jag skrev under på en paket-deal när jag valde en man med barn, men där går definitivt min gräns för vad som överhuvudtaget kan betraktas som mitt ansvar. Jag kan acceptera att jag förväntas se efter barnet när det är här hemma, laga mat till det och till och med lämna på dagis ibland. Men att lösa så att mamman och barnet får till sitt umgänge? Nej nej nej, vill mamman ha umgänge när pappan inte kan lämna så får hon sätta sig i bilen och hämta barnet.

I din situation tycker jag att du gör helt rätt. Här finns en mamma som har bil och körkort. Då kan ju hon OM hon vill träffa sitt barn hämta det. Varför ska du göra det?!?! Jag hade inte heller gjort det i ditt fall. Här finns två föräldrar som kan fixa det. Vill inte mamman köra så varför ska du??
  • Anonym (bibo)
    Anonym (styvmorsan) skrev 2016-01-07 21:31:54 följande:

Nu har både jag, min sambo och sambons ex körkort. Hade hon velat så hade det alltså inte varit ett problem att komma och hämta barnet om hon ville umgås med det. Med förutsättningen som du beskriver så är det ju en liten annan situation dock. Förstår att man kan vilja hjälpa till då.

Förstår dig också i din situation... :)
  • Anonym (Hallon och blåbär)

Har de kommit överens om att det alltid är han som hämtar/lämnar är det ju upp till honom att fixa så någon annan för det. Och det är riktigt tjurigt av dig att inte göra det.

• Anonym (Pia)

Ja hämtar /lämnar gärna bonusbarnet.Det känns helt ok och tar barnet till lekparken och fixar mat.Biomamman blir lite sur när hon får höra detta.

• Anonym (Pia)

Ja hämtar /lämnar gärna bonusbarnet.Det känns helt ok och tar barnet till lekparken och fixar mat.Biomamman blir lite sur när hon får höra detta.

• Anonym (styvmorsan)
    Anonym (Hallon och blåbär) skrev 2016-01-09 13:54:56 följande:

Har de kommit överens om att det alltid är han som hämtar/lämnar är det ju upp till honom att fixa så någon annan för det. Och det är riktigt tjurigt av dig att inte göra det.

Hur är det tjurigt av mig att inte skjutsa deras barn till umgänget med mamman? Är det inte mer riktigt att mamman gör ett undantag än att jag som utomstående betraktas som tjurig för att jag inte anser det vara mitt ansvar?
  • Anonym (B)

Det är tjurigt av TS alltså?

Mamman kan väl för guds skull hämta sitt eget barn för en gångs skull, även om det skulle vara så att de kommit överens om att pappa ska fixa det.

Hon är ju uppenbarligen inte intresserad av att få hem sitt barn!
  • Anonym (bibo)

Mer tjurigt av en MAMMA att inte vilja hämta sitt barn vid ett tillfälle då pappan är sjuk...

Personligen hade jag tyckt att det var pinsamt om pappan frågat någon annan än mig... (om jag inte levt med min man)
  • Anonym (Hallon och blåbär)

Den TS älskar behöver hjälp men eftersom det handlar om barnet och det också blir en tjänst till mamman tänker TS minsann inte göra det. Tjurigt. Som en fyraåring.

• Anonym (styvmorsan)
    Anonym (Hallon och blåbär) skrev 2016-01-10 19:54:42 följande:

Den TS älskar behöver hjälp men eftersom det handlar om barnet och det också blir en tjänst till mamman tänker TS minsann inte göra det. Tjurigt. Som en fyraåring.

Självklart gör jag saker för min sambos skull. Men är det på bekostnad av mig själv så är det inte värt det. Har ingen lust att göra saker för hans ex och inte egentligen för hans barn heller. Något som inte har med någon av dem att göra utan har med min sambo att göra,. klart jag ställer upp. Men detta är så långt från mitt ansvar att det är ett skämt att man faktiskt kan propagera för att jag ska göra det (och är dum eller ego eller tjurig om jag inte gör det) framför att mamman själv ska resa sig ur soffan och hämta barnet själv för en gångs skull.
  • Anonym (styvmorsan)
    Anonym (Hallon och blåbär) skrev 2016-01-10 19:54:42 följande:

Självklart gör jag saker för min sambos skull. Men är det på bekostnad av mig själv så är det inte värt det. Har ingen lust att göra saker för hans ex och inte egentligen för hans barn heller. Något som inte har med någon av dem att göra utan har med min sambo att göra,. klart jag ställer upp. Men detta är så långt från mitt ansvar att det är ett skämt att man faktiskt kan propagera för att jag ska göra det (och är dum eller ego eller tjurig om jag inte gör det) framför att mamman själv ska resa sig ur soffan och hämta barnet själv för en gångs skull.
  • Anonym (ung brunett)

Jag hade stöttat min man i den överenskommelse han gjort och som han inte själv gjort något för att omförhandla. Det hade varit en bagatell för min del. 

• Vestra

Har bara läst din trådstart. Men allt beror ju på hur och varför upplägget är som det är mellan mamman och pappan.
    Är det pga rimliga skäl som det alltid är pappan som hämtar och lämnar så hade jag som styvförälder ställt upp. 
    Och jag hade även gjort det för barnet om det vore så. Men jag hade inte, om vi inte hade en bra kontakt gjort det för mamman.

Du har ju tydligt tagit avstånd ifrån detta, vilket då får mig att tycka rent generellt att nej, det är inte ditt ansvar så skit i det.
    MEN sedan har du valt att leva i denna familjen, och antar att du valt att leva med barnet också och inte bara med pappan? Då tycker jag ändå att du kan ställa upp och lämna av barnet till mamman om det är rimliga skäl. 

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Anonym (styvmorsan)
    Vestra skrev 2016-01-11 12:03:53 följande:

Har bara läst din trådstart. Men allt beror ju på hur och varför upplägget är som det är mellan mamman och pappan.
    Är det pga rimliga skäl som det alltid är pappan som hämtar och lämnar så hade jag som styvförälder ställt upp. 
    Och jag hade även gjort det för barnet om det vore så. Men jag hade inte, om vi inte hade en bra kontakt gjort det för mamman.

Du har ju tydligt tagit avstånd ifrån detta, vilket då får mig att tycka rent generellt att nej, det är inte ditt ansvar så skit i det.
    MEN sedan har du valt att leva i denna familjen, och antar att du valt att leva med barnet också och inte bara med pappan? Då tycker jag ändå att du kan ställa upp och lämna av barnet till mamman om det är rimliga skäl. 

Rimliga skäl beror väl på vem du frågar. Pappan kanske tycker arrangemanget är smidigt. Mamman tycker ju det i och med att hon inte behöver göra något. Detta är ett arrangemang som jag inte varit ett beslutande organ i och som jag inte tycker är rimligt av flera anledningar. Vill de ha det så är det fine med mig, men att jag ska bära en tyngre börda än mamman tycker jag inte är rimligt. 
    Att jag valt att leva med min sambo (och hans barn som kommer på köpet) innebär i mina ögon inte att jag ska hållas ansvarig för saker som är mammans uppgift. Hur är det rimligt att sådana saker ska hamna på mig när jag inte har varit med och bestämt det och inte heller är en förälder för barnet? Tycker föräldraansvaret borde gå före i detta fall.
Svar på tråden Hjälpa till med lämning/hämtning?