• Snarthansfru

Bidrag till bröllopsresa som present på bröllop?

Hej!

Jag och min fästman gifter oss i sommar. Vi kommer att ha ett enkelt bröllop för våra närmsta släktingar (mor- och farföräldrar, föräldrar, syskon - samt alla dessas respektive, samt deras barn).

Vi kommer att ha en tidig vigsel. Efter denna så ska vi fotas medan gästerna beger sig till festlokalen för lite mingel med alkoholfri bål och skaldjurssnittar.

Därefter avnjuter vi en sen lunch, bestående av lax, rotfrukter och andra grönsaker i ugn, samt en stor härlig färsksallad. Två glas vitt vin, vatten och flädersaft finns som drycker.

Efter detta serveras bröllopstårtan, samt kaffe och te.

Så ett väldigt enkelt och familjärt bröllop. :) Allt som allt blir vi 14 personer.

Vi har "allt" och vill inte ha något i present. Dock vet jag att folk i allmänhet alltid brukar vilja ge något iaf, så därför funderar vi på att skriva i inbjudan(?) att vi skulle uppskatta ett litet bidrag till vår bröllopsresa. - Kan man göra så? Hur skriver man det då isf, så att det inte ser så sniket ut?

Jag kan tillägga att vi står för alla kostnader för bröllopet. Dock kommer de flesta att ha cirka 3 timmars bilkörning för att kunna delta på bröllopet. Vid behov så kommer det att finnas sängplatser för samtliga gäster.

Bröllopet planeras pågå mellan klockan 12-19 ungefär.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Bidrag till bröllopsresa som present på bröllop?
  • bo50
    Snarthansfru skrev 2016-01-08 18:35:55 följande:

Är kontonummer bättre än låda för kuvert? Hm, okej. Skulle gärna vilja ha fler synpunkter på den biten. :)

Om du frågar mig!
  • HWR

Min syster och hennes man gjorde så. De skrev att de undanbad sig presenter men om folk ville så fick de gärna ge ett litet bidrag till bröllopsresan.

Vissa gav presenter ändå men de flesta gav ett kuvert med en slant i. Jag, min man och två vänner gick ihop oss och gav ett kuvert där vi la 500 kr per skalle, så 2000 kr fick de från oss.

• Snarthansfru
    Nandez skrev 2016-01-08 18:37:10 följande:

Det är 14 år sedan vi gifte oss, vi hade en damejanne (stavning) där gästerna la en slant anonymt. Vi fick lite drygt 10 000, hade runt 50 gäster.

Vet inte vad det är, men jag tippar på att vi kommer få ungefär samma summa - något som skulle underlätta tiden i Egypten (vi blir där i en månad).
  • Snarthansfru
    HWR skrev 2016-01-08 18:43:50 följande:

Min syster och hennes man gjorde så. De skrev att de undanbad sig presenter men om folk ville så fick de gärna ge ett litet bidrag till bröllopsresan.

Vissa gav presenter ändå men de flesta gav ett kuvert med en slant i. Jag, min man och två vänner gick ihop oss och gav ett kuvert där vi la 500 kr per skalle, så 2000 kr fick de från oss.

Kommer du ihåg hur de hade formulerat det hela?
  • Erizajo

Vi skrev i inbjudan nåt i stil med "present undanbedes men gärna en litet bidrag till en smekmånad."

• Snarthansfru
    Erizajo skrev 2016-01-08 18:50:07 följande:

Vi skrev i inbjudan nåt i stil med "present undanbedes men gärna en litet bidrag till en smekmånad."

Tack!
  • HWR
    Snarthansfru skrev 2016-01-08 18:49:47 följande:
    Kommer du ihåg hur de hade formulerat det hela?

Typ som Erizajo skrev dem :)

• bo50
    Snarthansfru skrev 2016-01-08 18:54:22 följande:

Tack!

Hoppas att ni får ett trevligt bröllop och en trevlig resa.

Egypten låter inte fel alls att åka till.
  • MadHatter

Personligen anser jag inte att man skriver önskelista på inbjudan.

Men däremot är det förstås ok att önska bidrag till resan om någon frågar. Gästerna kommer säkert fråg er eller de närmaste vad ni önskar er, och då kan ni/de svara.

• MadHatter

Fast då undanbad ni er väl inte presenter utan specificerade vad ni önskade i gåva?
Svar på tråden Bidrag till bröllopsresa som present på bröllop?