• mommini

Arbeta deltid på förskola, hur fungerar det?

Hej! Vi är 3 pedagoger som arbetar i vår grupp med 0-3 åriga barn på en kommunal förskola i mellersta Sverige. Vi har 14 barn just nu och antalet kan ännu öka. Vi arbetar mellan kl 06.30 och 17.00, i tre olika turer varje dag. En är alltså på jobb mellan 6.30 och går hem efter kl 14, en är på jobb från kl 8 och går hem ca 15.45 och en är på jobb från 9.30 till 17-tiden. Dessa tider jag anger är inte exakta eftersom de varierar veckovis och enligt arbetstidsutjämningar. Nästa år vill en av oss börja arbeta deltid, mellan kl 9 och 15. Hur går detta till i praktiken? Det är ju inte möjligt att en av oss skall bli ensam med 14 barn då en arbetare går hem kl 14 och en kl 15? Hur går det på morgonen, skall vi vara en pedagog på 13 barn mellan kl 6.30 och fram till kl 8 eller 9? Kan någon förklara för mig hur detta fungerar då en pedagog jobbar mellan kl 9 och 15 och de två andra har 3 olika skift som vi växlar mellan? Vi andra kan ju inte heller enbart gå tidiga morgonturer och sena kvällsturer. Vi behövs ju på avdelningen under den pedagogiska tiden (då det är flest barn på plats och vi har våra aktiviteter). Denna person som vill arbeta deltid är en barnskötare och ifall jag som förskollärare skulle bli tvungen att bara arbeta tidiga och sena turer skulle jag ju missa mycket av den pedagogiska verksamheten. (Om jag kommer in 9 30 eller går hem 14). Detta ger ju mig ingen förberedelsetid för aktiviteter på morgonen (plocka fram material, prata o umgås med barnen före vår pedagogiska stund). Vi har smågruppsverksamhet på förmiddagarna. Jag förstod så att denna person har rätt att endast arbeta 9-15 om den vill, vilket personen meddelade att den vill. Tycker naturligtvis att alla som vill och kan skall få arbeta deltid men på en småbarnsavdelning där belastningen redan är hög och barnantalet stort känner jag mig redan nu lite stressad över att arbetsbördan för mig och den andra barnskötaren kommer att bli för tungt då 2 timmar arbetskraft per dag försvinner. Ser inte hur det skulle fungera utan att gruppen blir orolig eller vi i personalen får en för tung arbetsbörda. Ni som arbetat såhär, kom gärna med tips och berätta hur det har fungerat i er grupp! Mvh Förskolläraren

• Svar på tråden Arbeta deltid på förskola, hur fungerar det?
  • Milleman

Din kollega har ju rätt att gå ner i tid men kan ju inte bestämma sina jobbtider.
    Jag jobbar 80% men har två öppningar och en stängning. Så gör man i ett arbetslag. Varför ska en ha lyx att bara jobba 9-15??

• Milleman

Vet inte om du jobbar kommunalt eller privat men finns det ingen tanke från ledning att täcka upp för den tid din kollega inte ska jobba?
    Jag jobbar i en grupp på 15 barn, vi är 4 ordinarie personal och en extra på typ 30%.
    Om en skulle vilja gå ner i tid med många procent hade det täckts upp av antingen annan personal som ville jobba mer eller timpersonal.
    Jobbar privat.

• Liten ekorre

Hon har inte rätt att bestämma sina arbetstider. När jag jobbade 80% fick jag en ledig dag i veckan. Den dagen hade vi en fast vikarie för mig.

• Anonym (Hej)

Precis som de andra skriver kan arbetsgivaren bestämma hur arbetstiden ska förläggas vid deltidsarbete. Många vill att man antingen kortar morgonen eller eftermiddagen, alltså inte både börjar senare och slutat tidigare (som jag antar 9-15 innebär).

• Anonym (Barn)

Jag har bara arbetat på privat förskola de senaste 14 åren och det jag är van vid är att vi samarbetar mycket över avdelningarna schemamässigt. Vi har tex bara en öppning per Storbarn/småbarn. Likadant med stängning. Där det finns pedagoger ( mest på småbarn) som arbetar mindre timmar procentuellt har mer mellantider. Kanske inte några stämningar eller öppningar alls. Vi slår ihop oss både vid öppning och stängning. Vi gör flera ändringar under terminerna och sätter tiderna efter efterfrågan,dvs där flest barn behöver omsorgstid. Jag har tex endast mellantider,en kollega har både öppningar och stämningar,en på 80% kommer tidigast 07.00 och senast 16.00,fungerat bra. Vi slår ihop oss kl:16.30 på småbarn. Går över till Storbarn ca:17.30.

• Anonym (Nej)

Nej det fungerar inte. Antingen får hon ha nån helledig dag eller så får hon dela skiften och ta första eller andra halvan av dagen så ni kan sätta in en vikarie på andra halvan. Hen har inte rätt att bestämma sina arbetstider. Verksamheten måste fungera.

• Anonym (förskollärare)

Det går men då ska man kunna vara flexibel. Jag ska börja jjobba 75 procent. Kommer ej stänga eller öppna pga av jag ensam med lämning och hämtning av barn och hens förskaoaaöa öppnar sent och stänger tidigt.

Slutar ej tidigt varje dag någon gång börjar jag tidigare eller jobbar senare

Svar på tråden Arbeta deltid på förskola, hur fungerar det?