Arbeta deltid på förskola, hur fungerar det?
Hej! Vi är 3 pedagoger som arbetar i vår grupp med 0-3 åriga barn på en kommunal förskola i mellersta Sverige. Vi har 14 barn just nu och antalet kan ännu öka. Vi arbetar mellan kl 06.30 och 17.00, i tre olika turer varje dag. En är alltså på jobb mellan 6.30 och går hem efter kl 14, en är på jobb från kl 8 och går hem ca 15.45 och en är på jobb från 9.30 till 17-tiden. Dessa tider jag anger är inte exakta eftersom de varierar veckovis och enligt arbetstidsutjämningar. Nästa år vill en av oss börja arbeta deltid, mellan kl 9 och 15. Hur går detta till i praktiken? Det är ju inte möjligt att en av oss skall bli ensam med 14 barn då en arbetare går hem kl 14 och en kl 15? Hur går det på morgonen, skall vi vara en pedagog på 13 barn mellan kl 6.30 och fram till kl 8 eller 9? Kan någon förklara för mig hur detta fungerar då en pedagog jobbar mellan kl 9 och 15 och de två andra har 3 olika skift som vi växlar mellan? Vi andra kan ju inte heller enbart gå tidiga morgonturer och sena kvällsturer. Vi behövs ju på avdelningen under den pedagogiska tiden (då det är flest barn på plats och vi har våra aktiviteter). Denna person som vill arbeta deltid är en barnskötare och ifall jag som förskollärare skulle bli tvungen att bara arbeta tidiga och sena turer skulle jag ju missa mycket av den pedagogiska verksamheten. (Om jag kommer in 9 30 eller går hem 14). Detta ger ju mig ingen förberedelsetid för aktiviteter på morgonen (plocka fram material, prata o umgås med barnen före vår pedagogiska stund). Vi har smågruppsverksamhet på förmiddagarna. Jag förstod så att denna person har rätt att endast arbeta 9-15 om den vill, vilket personen meddelade att den vill. Tycker naturligtvis att alla som vill och kan skall få arbeta deltid men på en småbarnsavdelning där belastningen redan är hög och barnantalet stort känner jag mig redan nu lite stressad över att arbetsbördan för mig och den andra barnskötaren kommer att bli för tungt då 2 timmar arbetskraft per dag försvinner. Ser inte hur det skulle fungera utan att gruppen blir orolig eller vi i personalen får en för tung arbetsbörda. Ni som arbetat såhär, kom gärna med tips och berätta hur det har fungerat i er grupp! Mvh Förskolläraren