• Selina04

hur stor åldersskillnad?

Hej!

Ni som har lite mellanrum mellan era barn el ert ev andra barn.. hur stor skillnad är de? Ser ni för/nackdelar?

Vår grabb är 5 nu och vi jobbar på 2 an så får vi väl se hur de går.. är 5-6 år väldigt stor skillnad??

• Svar på tråden hur stor åldersskillnad?
  • IsDimma

Är det mer än sex år mellan barnen så räknas dom till funktionella ensambarn. Det är så långt mellan syskonen att dom inte behöver konkurrera med sitt syskon. Och det är också så långt mellan dom att dom inte har så mycket utbyte av att leka med varann. Och dom har inget nära syskon att vända sig till om dom är oroliga eller så över saker som händer i familjen.

Det skiljer 6.5 år mellan min pappa och hans storasyster. Han upplevde inte att han hade någon glädje av ett syskon på det viset att man har någon att leka med och så. När han blev stor nog för att leka med någon var hon så stor att hon absolut inte ville leka med honom.
    Dom har kommit något närmare varann som vuxna.

Så det är stor skillnad. Men det är klart att det finns stora fördelar med det också

• Ishtar

Vi har 2.5 mellan de två första o det lär bli närmare 5 mellan 2an och 3an. Ska bli spännande.

• 82sjo

Har mellan 1 o 2,3 1/2 år o mellan 2&3 4 1/2 år vill nu ha en fyra o då blir det ca 6 1/2 år mellan 3&4 så en liten sladdis

• Älskarbebisar

Har nästan 7 år mellan ettan och tvåan, min äldsta son leker alltid med honom o hjälper väldigt bra. Har själv en storasyster som är 7 år äldre, aldrig varit nå problem vi har alltid stått nära varannan. Tror de handlar mer om hur man klickar som syskon än åldern.
    Väntar en trea nu o då kommer min minsta nu bara va ca 1,5 år, mer nervös för att dom kommer bråka o konkurrera mkt.

• Idskus82
    Skrev detta precis i en tidigare tråd, tycker det passar in även här.

Mellan mina barn kommer det vara 8 år. Jag är i v 34 nu och kommer att få barn i samma veva som min dotter fyller 8. Jag hade gärna haft barnen lite tätare men det har av olika anledningar inte blivit så.

Nu förstår min dotter vad det handlar om, hon hjälper till hemma och prata ofta om att hon vill att lillebror ska komma ut.
    Så jag väljer att se fördelarna nu istället. Jag menar sitter jag och ammar kan min dotter fixa med saker själv. Ta fram mellanmål, gå på toaletten.
    Hon sover hela nätterna igenom så jag kan koncentrera mig på den lille.
    De kanske inte kommer kunna leka ihop på samma sätt. Men jag tror ändå att storasyster kommer ha ett vakande öga över lillebror och se till att han har det bra.
Svar på tråden hur stor åldersskillnad?