• Maddi

Ev förkylningsastma, stämmer läkarens ord?

Jag misstänker att min 8 månaders fått förkylningsastma, större syskon har det.

Hon har mestadels hostat om nätterna i minst en månad, mins inte exakt när de började och även lite under dagen. Kontaktadehälsocentrsllen och kom på kontroll.

Hans svar för att dom ska få förkylningsastma så ska dom få besvär 3 förkylningar (mins inte exakt hur han uttryckte detta men något åt de hållet). Han menade att fortsätter hostan i 3-4 veckor till skrivs remiss till barnmottagningen. När honvaknar på natten hostar hon inte så hon kiknar (det gjorde heller inte syskonet), hon kan hosta 10-15 gånger på raken.

Jag fick med mig mollipect och rådet att återkomma om det inte blir bättre.

Vi var till privatläkare med större barnet och fick diagnosen direkt och nu va vi till hälsocentralen där jag inte har fullt förtroende för läkarna.

• Svar på tråden Ev förkylningsastma, stämmer läkarens ord?
  • Mika86

De har ändrat det, man ska få tre "anfall" innan man få det som diagnos nu, va tydligen många som bara har det en enda gång.

• Maddi
    Mika86 skrev 2016-01-11 07:57:23 följande:

De har ändrat det, man ska få tre "anfall" innan man få det som diagnos nu, va tydligen många som bara har det en enda gång.

Ok tack!
  • Minza83
    Mika86 skrev 2016-01-11 07:57:23 följande:

Detta har ju funnits i flera år, barnet ska få tre anfall om det är under två år för att det ska få diagnosen. Över 2år räcker ett anfall.
    Har varit så sedan åtminstone 2011 när min äldsta fick diagnosen
  • Mika86
    Minza83 skrev 2016-01-11 09:25:05 följande:

Detta har ju funnits i flera år, barnet ska få tre anfall om det är under två år för att det ska få diagnosen. Över 2år räcker ett anfall.

Åh visste inte att det berodde på åldern med.

Mina barn ha varit ca 1 år o första fick diagnos direkt 2011 men andra skulle ha tre anfall o det va 2014, tjatade dock till mig en diagnos iaf o tack o lov för det, han hade nästa anfall en vecka senare
  • Kattflickan

Bekräftar bara vad de andra skrivit!

Min bebis som då var 4 månader fick en förkylning med hosta och han väste när han andades ut. Läkaren sa att om det hände två gånger till skulle han få en astmadiagnos.

Dottern som snart är tre år fick också astma och krupp av samma förkylning. Läkaren vi träffade för sonen sa att läkaren dottern träffat sagt fel som sa att även dottern behövde få fler anfall för att få en diagnos.

Vad händer om dottern borde ha en astmadiagnos? Då behöver hon väl medicin? Borde jag kontakta vården igen fast hon är symtomfri nu?

• Maddi
    Minza83 skrev 2016-01-11 09:25:05 följande:

Sonen var 1 1/2 när handikapp diagnos -14, iof då hade han hostat i 3 månader med.

Kanske en dum fråga men ska jag kontakta hälsocentralen varje förkylning om det blir lika eller ska man vänta till den 3 e och säga att de då är hennes tredje förkylning och dom skriver remiss då?
  • Mamma76

Dom symptom som ni beskriver är också typiska för trakeomalaci/bronkomalaci (tracheomalacia/bronchomalacia).

Man ska alltid kontakta vården om barnet har andningssvårigheter.

Om barnet har indragningar mellan nyckelbenen och nederst på revbenen ska man åka in akut och helst prata med ambulansen först.

Här står det mer info:
    www.barnakuten.nu/barnsjukdomar/svart-att-andas/

Det är bra att ofta kolla hur barnet andas när det är friskt, dvs ofta klä av barnet på överkroppen och se hur det ser ut vid andning. Då är det lätt att se om det blir ändring, t ex om barnet måste jobba mer med magen för att andas, eller om det blir indragningar vid förkylning.

Vi vet exakt hur andningsfrekvensen för vårt barn brukar vara både när han är vaken och när han sover. Då vet vi också exakt när vi måste ringa efter ambulans eller åka in akut till sjukhuset.

Det finns ingen regel för hur många gånger barnet ska väsa innan man får remiss. jag föreslår at du filmar revbenskorgen utan kläder nästa gång barnet väser, och åker in akut och visar upp filmen om det syns något onormalt där.

Svar på tråden Ev förkylningsastma, stämmer läkarens ord?