• emis95

Springmask - Panik!

Igår upptäckte jag att jag fått springmask. Jag har själv inga barn men jobbar på café där mycket yngre och familjer befinner sig, skulle väl gissa på att jag fått det därifrån. Vet inte var det annars skulle komma ifrån. 
    Ska påbörja sanera lägenheten idag så fort jag tagit min första dos. Känns dumt att påbörja städa och röra upp massa jävla ägg innan dess. 
    Jag vet att de kan leva i 2-3 veckor utanför människokroppen och att de är luftburna. Min fråga är, vafan gör man om man har en dammsugare som är katastrofalt dålig? (Kan man låna svärmors & byta påse osv utan att de drabbas sen?)
    Vikten ligger väl givetvis i underkläder, handdukar och sängkläder men jag får panik av sånt här & planerar att skura vartenda hörn i lägenheten. Och vad tusan gör man om man bara har en tvättmaskin? Det tar ju minst två dagar innan allt är tvättat. Har ingen torktumlare heller så måste hänga upp all tvätt, är rädd att äggen flyger med dammet i luften & sätter sig på allt tvättat (även om jag städar innan tvätten hängs upp) Då känns det ju som det aldrig kommer försvinna? Eller överreagerar jag nu? Får mer klikänsla och panik över de förbannade äggen än av själva maskarna haha! 

Hur har era processer sett ut när ni fått mask? Och jobbade ni? Med tanke på att jag jobbar i direktkontakt med livssmedel så känns det sådär. Tvättar händerna & spritar mansikt på jobb samt att jag har handskar men det känns fortfarande dumt. Äggen finns ju som sagt i luften. 
    Vad hade ni gjort? 

• Svar på tråden Springmask - Panik!
  • emis95

Har även en sambo som är på resa just nu och kommer hem om exakt en vecka, bör man ge honom efterbehandlingen också? För att vara på den säkra sidan?

• isolande

Vi fick mask i somras när vi var på landet. Dålig dammsugare, liiiiiten tvättmaskin i annat hus och det ösregnade hela tiden = vi delade hela familjen på 18 kvadratmeter gammal sunkig stuga i två veckor. Ingen duschmöjlighet utan "tvättblask".

Det var inte kul alls ska jag säga.... Men vi städade och tvättade oss så gott det gick och tog våra piller, sen försvann masken. Det var bara jag och lillen som vi vet med säkerhet fick det.

Jag tror på att städa ordentligt (typ dammsuga och skaka mattor) och tvätta lakan/pyjamas/underkläder varje dag så varmt det går. Tvätta och sprita händerna maniskt, tvätta underlivet (anus) så ofta det går och hålla annat folk ur huset.

Svar på tråden Springmask - Panik!