• Åttionian

    Vad innebär det att vara kristen?

    Nu menar jag inte det med att man tror på Jesus och så, utan vad det får för konsekvenser i ens värderingar och dagliga liv?

  • Svar på tråden Vad innebär det att vara kristen?
  • Misskittycat

    Beror på vad du menar med konsekvenser. Jag är kristen men lever ett helt "vanligt" liv om man nu kan säga så. Allting hänger väl på hur mycket regler som man sätter upp för sig själv och på vilket sätt man tror på Gud. Det är helt upp till varje person att bestämma och känna av hur de vill leva sitt liv som kristen.

  • Embla twopointoh

    Att folk, i alla fall här i det sekulariserade Sverige, tror att man är ointelligent, okunnig och/eller hjärntvättad.


    Att vissa tycker det är helt okej att håna och nedvärdera, och när man blir misshandlad och mordhotad med uppenbar anledning att man är kristen, blir avfärdad av polis och privatpersoner med att "det är väl inte så farligt". Hatbrott är det bara vissa grupper som kan råka ut för i Sverige, och kristna hör enligt min erfarenhet inte till dem.

    Men det ovan är trots allt inte det primära. Man har en trygghet, en förvissning och en glädje i sin övertygelse som överskuggar det negativa. Min tro får mig också att ständigt jobba med mina dåliga sidor, och har gett mig en del svårköpta insikter och kunskaper.

Svar på tråden Vad innebär det att vara kristen?