• 100kgpappa

Hur tänker ni nu, ni som sa att alla påståenden om märkningar i media och från polisen bara var inbillning??

Tidigare har alla som påstått att media mörkar negativa händelser kopplat till invandring, eller att polisen (och media) inte går ut med signalement på efterlysta om de inte har nordiskt utseende, möts med hån, glåpord och blivet utskrattade för att komma med konspirationsteorier och de borde hämta foliehatten.

Men nu har ni det ju bekräftat, medierna har medvetet inte valt att rapportera nyheter som den på We-are-stockholm.

Polisen har fått styrningar att inte gå ut med signalement på kriminella som är utlänningar, osv.

Hur tänker ni nu? Trodde ni verkligen att det bara var inbillning från högerextremister?

Eller såg ni också vad som skedde, men valde att ignorera det för att det inte passar i er världsbild?

Eller tyckte ni rent av det var rätt, sanningen ska undanhållas för att inte "rasisterna" ska få vatten på sin kvarn.

Är genuint nyfiken på vad ni säger om saken idag?

• Svar på tråden Hur tänker ni nu, ni som sa att alla påståenden om märkningar i media och från polisen bara var inbillning??
  • Farfallos

Tycker inte att det finns ETT ställningstagande för eller emot som håller i alla lägen. Jag kan nog faktiskt tänka mig att det är bra att i vissa lägen mörka förövares bakgrund. Oftast spelar det ingen roll eller säger inget vettigt, utan riskerar bara att ge en fråga fel fokus. Angående händelserna på We-Are-Stockholm så finns det dock en signifikans och ett nytt fenomen (Taharrush gamea) som samhället bör uppmärksamma. Att brott i Rinkeby däremot oftast begås av invandrare är ju liksom lika självklart som att jaktbrott oftast utförs av män, och att göra jaktbrott till ett mansproblem känns bara krystat.

• 100kgpappa
    Farfallos skrev 2016-01-13 16:52:57 följande:

Tycker inte att det finns ETT ställningstagande för eller emot som håller i alla lägen. Jag kan nog faktiskt tänka mig att det är bra att i vissa lägen mörka förövares bakgrund. Oftast spelar det ingen roll eller säger inget vettigt, utan riskerar bara att ge en fråga fel fokus. Angående händelserna på We-Are-Stockholm så finns det dock en signifikans och ett nytt fenomen (Taharrush gamea) som samhället bör uppmärksamma. Att brott i Rinkeby däremot oftast begås av invandrare är ju liksom lika självklart som att jaktbrott oftast utförs av män, och att göra jaktbrott till ett mansproblem känns bara krystat.

Klok synpunkt!

Men när man går ut med en efterlysning, och inte tar med hudfärg och etnicitet, då är det skandal!
  • Farfallos
    100kgpappa skrev 2016-01-13 17:48:07 följande:
    Klok synpunkt!
    Men när man går ut med en efterlysning, och inte tar med hudfärg och etnicitet, då är det skandal!
    Jo, det är sant.
  • suziz
    100kgpappa skrev 2016-01-13 17:48:07 följande:
    Klok synpunkt!

Men hur vet man etnicitet på en person?
  • Farfallos
    suziz skrev 2016-01-13 18:11:03 följande:
    Det vet man t.ex om personen har talat om det eller om man hör det på språket. Jag skulle kunna identifiera en same t.ex.
  • StevenDiese

Man blir helt tom.

Det går inte lita på informationen man får från någon källa nuförtiden.

• suziz
    Farfallos skrev 2016-01-13 18:50:48 följande:
    Det vet man t.ex om personen har talat om det eller om man hör det på språket. Jag skulle kunna identifiera en same t.ex.
    Okej, det skulle då inte jag göra... om de inte hade på sig på sig den traditionella klädseln men de har de ju inte alltid.
  • 100kgpappa
    suziz skrev 2016-01-13 18:11:03 följande:

Så du ser inte skillnad på en finne och en somalier?

Olika etniciteter man kan använda vid ett signalement är tex arab, nordafrikaner, Östafrika, östeurope, östasiatisk, indisk, sydamerikanska, nordisk, osv
  • Farfallos
    suziz skrev 2016-01-13 20:55:30 följande:

Okej, det skulle då inte jag göra... om de inte hade på sig på sig den traditionella klädseln men de har de ju inte alltid.

Nej, och även om du ser en person iklädd traditionell samisk dräkt och så är det ju inte säkert att det är en same. Men när det gäller en efterlysning spelar det ju ingen roll vad som faktiskt är sant utan hur det tydligt framstår som att det är. En människa med asiatiskt utseende behöver ju själv aldrig har varit i Asien, utan kan vara född och uppvuxen i Sverige. Men om denna person skall eftersökas med ett signalement så blir det ju ändå relevant att ange asiatiskt utseende i det signalementet.
  • suziz
    100kgpappa skrev 2016-01-13 23:58:53 följande:
    Så du ser inte skillnad på en finne och en somalier?

Olika etniciteter man kan använda vid ett signalement är tex arab, nordafrikaner, Östafrika, östeurope, östasiatisk, indisk, sydamerikanska, nordisk, osv
    Nej, jag kan självklart inte veta vilken etnicitet personen har utifrån personens utseende? Etnicitet och utseende har väl inget med varandra att göra?

• suziz
    Farfallos skrev 2016-01-14 05:46:13 följande:
    Nej, och även om du ser en person iklädd traditionell samisk dräkt och så är det ju inte säkert att det är en same. Men när det gäller en efterlysning spelar det ju ingen roll vad som faktiskt är sant utan hur det tydligt framstår som att det är. En människa med asiatiskt utseende behöver ju själv aldrig har varit i Asien, utan kan vara född och uppvuxen i Sverige. Men om denna person skall eftersökas med ett signalement så blir det ju ändå relevant att ange asiatiskt utseende i det signalementet.
    Ja, detta håller jag med dig om.
  • 100kgpappa
    suziz skrev 2016-01-14 09:31:23 följande:

Nej, jag kan självklart inte veta vilken etnicitet personen har utifrån personens utseende? Etnicitet och utseende har väl inget med varandra att göra?

Alltså, etnicitet ÄR ju just utseende, du har en mycket märklig inställning till begreppet.

Om du ska beskriva utseendet på en person, kan du alltså inte beskriva om person har afrikanskt, nordiskt eller asiatiskt utseende?

Det är alltså inte samma sak som vilket land personen kommer ifrån.

Men om man ska beskriva en svensk person som är svart, då säger man afrikansk utseende, eller indiskt eller vad som nu passar bäst.

likaså om man ska beskriva en vit person som bor i Tanzania, då säger man europeiskt etnicitet.

Vad är det som är så svårt att förstå, eller har du helt missat att folk ser olika ut i olika delar av världen?
  • 100kgpappa

Ok, såg nu att ni rätt ut det.

Noterar även att frånvaron av PK-människor talar sitt tydliga språk...

• kuffat
    100kgpappa skrev 2016-01-14 12:57:23 följande:

Ok, såg nu att ni rätt ut det.

Noterar även att frånvaron av PK-människor talar sitt tydliga språk...

Dom är upptagna med att anmäla och censurera andra tråder för att uppräthålla mörkläggningen.

Här finns det inte mycket att tilläga.

• 100kgpappa
    kuffat skrev 2016-01-14 13:04:12 följande:

Dom är upptagna med att anmäla och censurera andra tråder för att uppräthålla mörkläggningen.

Här finns det inte mycket att tilläga.

Nä, det är nog sant. Måste kännas jävligt pinsamt för vissa...????
Svar på tråden Hur tänker ni nu, ni som sa att alla påståenden om märkningar i media och från polisen bara var inbillning??