• Anonym (TS)

Gjorde du medicinsk eller kirurgisk i vecka 9?

Jag kommer vara i vecka 9 när jag gör min abort. Har aldrig gjort abort förut. Känner mig helt säker på detta beslut så vi behöver inte väga in det känslomässiga här, för det finns liksom inte... Däremot så vill jag inte se något, därför lutar det åt kirurgisk. Jag är även rädd för att det kommer göra sjukt ont!

Hur gjorde du? Berätta gärna. Tack!

• Svar på tråden Gjorde du medicinsk eller kirurgisk i vecka 9?
  • Anonym (Kirurgisk)

Jag minns inte vilken vecka jag var i, antagligen v 10 för jag fick inte välja. Gjorde iaf kirurgisk abort. Själva ingreppet och därefter var inga som helst problem; mådde ENORMT bra när jag vaknade ur narkosen (kan givetvis delvis ha berott på att jag verkligen INTE ville vara gravid och var extremt lättad att det var över...). Hade heller inga komplikationer efteråt. De följande två-tre menstruationerna blödde jag avsevärt mer än innan, men det gick tillbaka sen.

Däremot hade jag otur och fick ont av tabletten man tar kvällen innan ingreppet (för att mjuka upp livmoderhalsen tror jag det är?). Det händer verkligen inte alla, men jag fick något som antagligen liknar värkar. Det var ganska vidrigt; vid ett tillfälle stod jag i duschen och kräktes av smärta (duschade för att försöka lindra smärtan mha varmvatten). När jag kom in till sjukhuset för operation var jag helt slut och ville bara sövas på en gång.

Som sagt: Alla får inte ont. Och om jag var tvungen att göra abort igen skulle jag nog ändå välja kirurgisk pga flera vänners berättelser om att göra medicinsk. Det har inte heller varit nån dans på rosor precis.

Jag tycker du ska prata ordentligt med läkaren/barnmorskan och fråga dem noga vad det finns för backup vid svår smärta (oavsett vilken sorts abort det blir). Kan du få starka smärtstillande att ha i beredskap, tex?

Hoppas allt går så bra det bara kan! <3

• Anonym (Jj)

Jag har gjort kirurgisk. Det enda jag upplevde var som mensvärk efteråt.

• Anonym (Kirurgisk)

Usch, känns som jag bara skrämmer upp dig ser jag nu när jag läser... Vill verkligen poängtera att jag hade OTUR!!!!

• Anonym (H)

Nu bor jag utomlands så säkert annorlunda men jag gjorde kirurgisk abort i vecka åtta. Jag valde sedation vilket betyder att man är vaken men halvsover. Jag ville inte bli helt nedsövd då jag vet att det tar längre tid vid uppvaknande plus att man har andningshjälp under själva ingreppet. Jag vet inte om det finns som valmöjlighet i Sverige? Det sista jag kom i håg är att sjuksköterskan sa 'sov så gott' jag tittade på klockan innan jag gick in och den var då 13.50. Jag har inget minne av ingreppet alls och jag vakande upp på uppvaktningen 14.05. Jag har själv gått dit vilket jag inte kommer ihåg. Jag är personligen livrädd för sprutor och sjukhus, men jag måste säga att alla sjuksköterskor och läkare var fantastiska och jag kände inget alls! Jag har fött tre barn och de har alla varit svåra förlossningar så för min del är jag livrädd för sprutor, sjukhus och läkare. Var inte orolig, det var så mycket bättre än jag någonsin skulle kunna föreställa mig. Lycka till!

• Anonym (TS)

Hej igen, sorry för sent svar.

(Kirurgisk), du har absolut inte skrämt upp mig, bara informerat om risker. Jättebra, för nu kommer jag fråga barnmorskan om detta.

Någon här som gjort abort på SöS?

• Anonym (Kirurgisk)
    Anonym (TS) skrev 2016-01-16 16:24:00 följande:

Hej igen, sorry för sent svar.

(Kirurgisk), du har absolut inte skrämt upp mig, bara informerat om risker. Jättebra, för nu kommer jag fråga barnmorskan om detta.

Någon här som gjort abort på SöS?

Nej, jag gjorde på Danderyds. Men det här var 2003, så ett tag sen... :)
  • Anonym (TS)

Hur görs själva ingreppet då? På gyn eller op? Får man ha med sig någon? Hur många läkare är med? Får man ner en sån där slang i halsen? Jag vill veta alla detaljer!

• Anonym (Linda)

Jag har gjort en av varje. Medicinsk skulle jag aldrig göra om igen då jag födde ut mitt foster i trosorna, den hade händer, ben, ögon, plus ett hjärta som SLOG när det kom ut. De va så sorgligt och behövde psykologhjälp för att ens kunna sova efter.

Kirurgisk gick bra, hade ont efter för att jag fick medicin som gjorde så livmodern drog ihop sig, plus så kröktes jag men det var antagligen av att jag mådde dålig av narkosen. Men skulle aldrig rekommendera medicinsk. Kanske om man är typ vecka 4 för då är ju embryot inte ens en centimeter men inte efter det.. Det syns för mycket.

• Anonym (Linda)
    Anonym (TS) skrev 2016-01-16 20:58:34 följande:

Hur görs själva ingreppet då? På gyn eller op? Får man ha med sig någon? Hur många läkare är med? Får man ner en sån där slang i halsen? Jag vill veta alla detaljer!

Det görs på operation. Man får inte ta med någon in i operationssalen pga smittorisk och man är ju sövd. Tror inte man får vara vaken under en skrapning i Sverige. Tror de är en narkosläkare och en som utgör själva ingreppet, sen är de ju sjuksköterskor och undersköterskor med.
    Man får ner en slang i halsen ja men det är efter att man somnat.
Svar på tråden Gjorde du medicinsk eller kirurgisk i vecka 9?