• JusseK

Tjejer med stora fötter

Hallå alla. Jo jag har läst så mkt om barn/flickor och kvinnor som lider av stora fötter den sista tiden. Att de lider beror på att det är svårt att hitta skor i deras storlek.

Jag har en fundering som kanske någon kan svara på: 

Jättemånga kvinnor säger att det är svårt att hitta stora skor i butikerna eftersom det är vanligare att det säljs små storlekar. Men varför är det så? Vad jag förstår så har ju allt fler kvinnor fått större fötter samt att medellängden har ökat och ligger runt 170 + idag, så kvinnor tenderar att vara längre också och därför inget konstigt med större fötter heller.

I min omgivning så är typ alla tjejer 170 + långa och har minst 39-42 i skor. Det är bara jag som är 164 lång och har 37. Kanske tillfällighet dock men i min omgivning så är det helt klar vanligare att tjejer är långa samt har större fötter. 

Dessutom så har jag lagt märke till flertalet annonser och fotbilder på kvinnor -ni vet tex på tv då de gör reklam för en fotfil eller nageltrång... eller på datorn: när de pratar "sex" och man ser fyra fötter som sticker ut under täcket för att illustrera att det är ett par som ligger och gosar. Dessa har oftast lika långa/stora fötter som mannen, så de fyra fötterna som sticker ut under täcket är alltså lika stora! Om det nu är så vanligt att kvinnor faktiskt har stora fötter som många mäns....varför hänger i affärerna inte med och säljer större storlekar då? Kan någon förklara. :)

• Svar på tråden Tjejer med stora fötter
  • Oscrsgalan
    Raspberry skrev 2016-01-15 16:56:54 följande:

Hänger ej med här nu oscarsgalan. Var det en öm punkt att diskutera stora fötter för dig? Ja det är klart det var- annars hade du ju inte haft en utläggning och ursäktat dig om si och så!

Vad jag kan se så skriver ingen någon nedlåtande om stora fötter, utan TS undrade snarare varför det Å ena sidan vanligt att se storfotade tjejer på reklam/tv- Å andra sidan är det ovanligt med stora skostorlekar. Håller med där, jättemärkligt att det inte finns stora storlekar i skor OM det nu är så vanligt med tjejer med långa och stora fötter!

Håller med Marcus. Man ser ju om en fot är stor och lång. Man ser skillnad på 37 och 42.

Oscrsgalan skrev 2016-01-15 18:31:02 följande:

Haha, nej, jag blev inte ett dugg stött. För övrigt ser man inte på mina fötter, att de är strl 40. Skorna ser man de på, de är enorma. Får ofta frågan: "varför har du så stora skor!?"

• Iowhannah
    Oscrsgalan skrev 2016-01-15 18:31:02 följande:

Haha, nej, jag blev inte ett dugg stött. För övrigt ser man inte på mina fötter, att de är strl 40. Skorna ser man de på, de är enorma. Får ofta frågan: "varför har du så stora skor!?"

Haha! Jag känner igen det där. Och "vems är de här skorna? Dina? Har du så stora fötter?!" :D
  • Bertram

Själv får jag oftast handla på barnavdelningen för att det är svårt att hitta vuxenskor i min strl,. Inte helt kul heller

• silvergirl
    Iowhannah skrev 2016-01-15 18:43:11 följande:

Haha! Jag känner igen det där. Och "vems är de här skorna? Dina? Har du så stora fötter?!" :D

Eller när man hemma hos nya badooflirten ser pyttesmå gympaskor i hallen och tänker, va har han ljugit om att han har tjej? Kollar på hans fötter och inser, jo de kan visst vara hans...

Jag har svaret på frågan i ts dessutom. Alla skor tillverkas utomlands och går på italienska mått. Svenskar är storväxta. Sedan verkar det ju, både när det gäller kläder och skor vara mer lönsamt med få standardstrl än att erbjuda kläder som matchar behovet... Måste bli kostsamt på något sätt att ha ett brett register i tillverkningen.
  • Oscrsgalan
    Bertram skrev 2016-01-15 18:43:34 följande:

Själv får jag oftast handla på barnavdelningen för att det är svårt att hitta vuxenskor i min strl,. Inte helt kul heller

Men billigare! ;)
  • ÄnnuEnStockholmare
    Iowhannah skrev 2016-01-15 09:26:41 följande:

Faktiskt en bra frågeställning! Jag har själv storlek 42 och skitsvårt att hitta skor som är snygga, bekväma och i rätt storlek. Detta gör att jag HATAR att köpa skor och använder ett par tills de är i bitar. Damskor borde gå upp till storlek 42-43.

Däremot har jag fått den bilden att det inte alls är så vanligt med stora fötter på kvinnor. De jag känner som påstår sig ha stora fötter har oftast typ 39-40, och där är det ju inga problem med att hitta skor. Jag har frågat i ett par affärer och de flesta skotillverkare går upp till storlek 41. Känns så där när man bara är en storlek ifrån...

Kolla på Nilson Shoes på nätet, de har nr 42 och några nr uppåt i sin nätshop. Även Jerns på Drottninggatan i Stockholm, Jerns på Kungsgatan i Stockholm har särskilda avdelningar för lite större storlekar, längst in i butiken, men också mindre storlekar (<= 35). Aktiv ortopedteknik (och liknande butiker) har skor. Frövi skor i Gamla stan har skor, men mest "bekväma" skor (medelåldern bland butikens besökare ligger i de högre åldersklasserna). Naturkompaniet har skor.

Tack för tips om Zalando och Deichmann.
  • Presens

Jag har stl. 44. 

Förut fanns en firma som heter KingSize skor. Vet inte om dom finns kvar. De hade både butik och postorder.

• ÄnnuEnStockholmare
    Presens skrev 2016-01-16 21:45:00 följande:

Jag har stl. 44. 

Förut fanns en firma som heter KingSize skor. Vet inte om dom finns kvar. De hade både butik och postorder.

Kolla Jerns på Kungsgatan i Stockholm. Tror de kan ha denna storlek, faktiskt. Men då finns bara ospännande modeller typ pumps i svart, ballerinaskor e.d.

Hörde berättas om någon med storlek 43 som köpt damskor i en transvestitbutik i Turkiet, på sin semester. Alla medel är tillåtna för den som behöver handla.

Tydligen är det så att fötterna plattar ut sig med åren, dvs. den som från början, som ung, hade storlek 41 kan med åren kanske hamna i storlek 42 eller 43. Man blir så att säga mera plattfot, det är väl det som händer gissar jag.
  • ÄnnuEnStockholmare

Butiken "Kingsize skor" verkar finns kvar som nätshop, jag kollade nyss upp det. Men de verkar ha ett rätt smalt sortiment, ser det ut som, inga modeller som jag gillar i alla fall.

Nilsonshoes (som ingår i putfeetfirst) verkar ha en del i storlek 42-44 man kan söka på storlek i nätshoppen. Gabor och Tamaris är väl märken som brukar funka. Frövi skor har också en del, ofta av märket Waldläufer. Knulp (en butik, även på nätet) kan ha en del skor av typen "rustika skor". Apropå rustika skor, har jag sett att även Gudrun Sjöden har större skor, ofta ballerinaskor, gärna i starka färger (som ju är butikens kännetecken).

• Ankanplankan

Hej jag tror att det tillverkas fler antal skor i stl 37-38 än i 40-43 för kvinnor eftersom många skor tillverkas i Kina och där har mästan alla kvinnor små fötter. Skoproducenterna utgår mest från små fötter speciellt om skorna var avsedda för kvinnor i Asien men finns med på onlinebutiker här i Europa.

Mvh Ankan

• AGGEE

Har du större fötter än din mans? :D i guess ur the boss 

• Lovatic91
    JusseK skrev 2016-01-15 08:23:21 följande:

Hallå alla. Jo jag har läst så mkt om barn/flickor och kvinnor som lider av stora fötter den sista tiden. Att de lider beror på att det är svårt att hitta skor i deras storlek.

Jag har en fundering som kanske någon kan svara på: 

Jättemånga kvinnor säger att det är svårt att hitta stora skor i butikerna eftersom det är vanligare att det säljs små storlekar. Men varför är det så? Vad jag förstår så har ju allt fler kvinnor fått större fötter samt att medellängden har ökat och ligger runt 170 + idag, så kvinnor tenderar att vara längre också och därför inget konstigt med större fötter heller.

I min omgivning så är typ alla tjejer 170 + långa och har minst 39-42 i skor. Det är bara jag som är 164 lång och har 37. Kanske tillfällighet dock men i min omgivning så är det helt klar vanligare att tjejer är långa samt har större fötter. 

Dessutom så har jag lagt märke till flertalet annonser och fotbilder på kvinnor -ni vet tex på tv då de gör reklam för en fotfil eller nageltrång... eller på datorn: när de pratar "sex" och man ser fyra fötter som sticker ut under täcket för att illustrera att det är ett par som ligger och gosar. Dessa har oftast lika långa/stora fötter som mannen, så de fyra fötterna som sticker ut under täcket är alltså lika stora! Om det nu är så vanligt att kvinnor faktiskt har stora fötter som många mäns....varför hänger i affärerna inte med och säljer större storlekar då? Kan någon förklara. :)

Ingenting bevisar att fyra fötter i en reklam är en man och en kvinna bara så du vet :)
Svar på tråden Tjejer med stora fötter