• Anonym445

Hur går jag upp i vikt? (mamma, och barn)

La denna tråden kanske helt fel.

Men jag ammar fortfarande min 1,5 åring. Jag har alltid varit pinnsmal, men blivit ännu mer smalare nu sen efter dottern föddes.

Jag väger 51 kg och är 1.70 cm. Jag vill gärna gå upp 10 kg men det funkar inte. Jag äter jätte onyttigt men mitt problem ligger nog i att jag inte äter tillräckligt mycket eller ofta, det blir mest godis om dagarna.

Har ni några tips och råd på hur jag kan gå upp i vikt OCH få mer matlust/mer aptit?

Även mitt barn, hon äter dåligt, men det kanske är för att jag själv har svårt med maten??!!

• Svar på tråden Hur går jag upp i vikt? (mamma, och barn)
  • Natulcien

Jag blev också som en sytråd efter att sonen hade fötts. Och då åt jag ändå massor. Men när jag slutade amma så började jag sakta gå upp. Så för mig var det amningsstoppet som gjorde förändring.
    Jag är fortfarande smal, 5 år senare, men "normalsmal" och på samma vikt som innan gravititeten, och det är jag nöjd med.
    Att träna och röra på sig tror jag är grejen - då får man aptit. Funkar för mig i alla fall.

• Anonym (S)

Jag blev satt på diet för att gå upp i vikt när jag var yngre och hade då följande riktlinjer:

Ät frukost, kolhydratrik. Gröt, mackor på halvgrovt bröd (inte vitt rostbröd, inte grövsta liksom)

Mellanmål - kan vara extra mackor. Bröd med bregott (inte typ lätta) o nåt mer pålägg.

Välj fullfeta mejerivaror - röd mjölk, vispgrädde, smör osv.

Kombinationen kolhydrater och fett är det man går upp i vikt av! Men ät ändå varierat med grönsaker etc men extra kolhydrater (potatis, pasta, ris etc) och fullfeta såser osv.

Inte konstigt att du går ner (eller inte upp) av att bara äta godis eftersom det inte innehåller nån näring. Vanlig mat 6 ggr per dag (frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, extra kvällsmål). Tvinga dig att äta på regelbundna tider även om du inte är hungrig. Ska man gå upp i vikt som underviktig kan man inte låta hunger eller sug styra utan tvinga i sig även om det inte känns gott.

När du nått den vikt du vill ha kan du skippa det sista mellanmålet!

Lycka till :)

• Karoolliiina9567

Bra råd ovan om att inte låta hunger/sug styra. Tänk istället att du ska maxa, om du kan äta en köttbulle till gör det, om du kan få i dig ett digestivekex till ät det.

Frukost, lunch, middag + 3 mellanmål. Högsta fetthalt på allt, alltid gott om sås till maten ta fet créme fraische om du inte har annan sås. Drick mjölk/juice el dyl som ger energi. Alltid olja el smör på grönsakerna, extra smör i potatismoswt. Nötter är bra mellis, ostkaka, frukt med vispgrädde, milkshake osv. Och du måste vara ihärdig och göra detta varje dag länge, det är lika svårt att gå upp när en inte har anlag för det som att gå ner när en inte har anlag för det. När du börjat äta lite mer så kan även styrketräning vara bra, bygga lite muskler för att orka. Lycka till!

Svar på tråden Hur går jag upp i vikt? (mamma, och barn)