• Copyjulia

När kan man sluta koka flaskorna?

Min dotter är 6 månader och jag funderar på om jag kanske kan sluta koka flaskorna snart. I alla fall kanske efter precis varje användning. Hur har ni gjort? 

• Svar på tråden När kan man sluta koka flaskorna?
  • AnkiC

Jag började ge välling när mina barn var 6 månader och jag har aldrig kokat några flaskor. Ev bara en gång när jag köpt flaskan. Så om du frågar mig så kan du sluta koka nu. Om det finns några rekommendationer vet jag inte.

• Rani

Jag har gett flaska till båda mina barn. Jag har bara kokat flaskorna när de varit riktigt små. Därefter har jag kokat napparna till flaskorna två gånger i veckan (det är det som rekommenderas i min bok från BVC). När de börjat med vanlig mat, typ vid 6 månader så har jag slutat koka också napparna. Då har de blivit så stora att de slickar på allt möjligt, så då spelar kokning av flaskor/flasknappar mindre roll. Om jag var du hade jag bara diskat dem hädanefter.

• Kattflickan
    fantasy06 skrev 2016-01-17 07:28:01 följande:

Jag har inte kokat en flaska inte ens när de var nya. Tjejen är 5.5 vecka.

Vilket inte är att rekommendera för ett så litet barn. Fick du inga instruktioner om flaskhygien på BB?
  • happysunday

Jag har aldrig kokat en flaska, flasknappar eller sugnappar till någon av mina tre barn. Diskmaskin duger bra till flaskorna.

• fantasy06
    Kattflickan skrev 2016-01-17 11:28:53 följande:

Vilket inte är att rekommendera för ett så litet barn. Fick du inga instruktioner om flaskhygien på BB?

Jo jag har läst den informationen. Men tycker mycket går till överdrift. Kokade inte till min son som nu är 9 år heller o han har inte mått dåligt pga det. De rekommenderar även att man ska koka vattnet först. Sen kyla ner o värma i micro o sedan blanda i ersättningen. Det behövs inte heller om man har kommunalt vatten.

Men alla gör såklart som dom vill.
  • Copyjulia

Skönt att höra. Nu slutar jag koka flaskorna. . Men helt nya flaskor och nappar kommer jag koka en gång innan användning även i fortsättningen. 

• syntharen
    fantasy06 skrev 2016-01-17 13:11:17 följande:

Jo jag har läst den informationen. Men tycker mycket går till överdrift. Kokade inte till min son som nu är 9 år heller o han har inte mått dåligt pga det. De rekommenderar även att man ska koka vattnet först. Sen kyla ner o värma i micro o sedan blanda i ersättningen. Det behövs inte heller om man har kommunalt vatten.

Men alla gör såklart som dom vill.

Fast jag kokade vattnet när min son var bebis fast vi har kommunalt vatten. Man kan aldrig veta när det helt plötsligt dyker upp någon parasit eller bakterie i vattnet och det kan vara rätt allvarligt för en liten bebis att få i sig. T.ex dök det upp parasiter i det kommunala vattnet i Östersund 2010.
Svar på tråden När kan man sluta koka flaskorna?