• susu1

Illamående först i v.17?

Hej alla,

Jag har en fråga till er, om någon mer känner igen sig... Jag har mått superbra hela graviditeten (är i vecka 16+6) och inte spytt en enda gång.

Inatt vaknade jag kl 03.30 med illamående (drömde till och med att jag mådde illa) och har legat vaken sen dess med illamående - utan att spy.

Nu klagar jag inte - vet vilket helvete många har det från starten av graviditeten med illamående.. Jag är väldigt förskonad, men jag undrar eftersom jag blir orolig att de är ngt fel? Kan barnet må dåligt eller är de normalt att må illa så sent?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Illamående först i v.17?
  • Calliope

Fullt normalt. Var tacksam att du sluppit illamåendet hittills. När jag var gravid med sonen började jag må lite småilla från v15 ungefär. Jag hade även svårt med vissa dofter som tex starka parfymer och cigarettlukt.

• susu1

tack Calliope för din kommentar.

Jag är oerhört tacksam för de, bara det att de är så ovant, så blev orolig om de var ngt annat. Aa, vad hemskt de måste vara för alla dom jämt mår såhär :( så obehagligt att må så fruktansvärt illa utan att spy med.

• Milleman

Det måste ju inte vara graviditeten som gör dig illamående heller. Magsjuka, ätit något dåligt etc kan ju också vara orsak.

• susu1
    Milleman skrev 2016-01-17 07:07:12 följande:

Det måste ju inte vara graviditeten som gör dig illamående heller. Magsjuka, ätit något dåligt etc kan ju också vara orsak.

Ja absolut, de var lite det jag ville kolla med er alla hur det sett ut för er.. Orolig att jag blivit "magsjuk" och då eventuellt smittat mina föräldrar som ska på resa imon :( men som sagt, har ju inte spytt utan bara haft ett riktigt obehagligt illamående.. dock börjar de avta lite nu men de har hållt på och hållt mig vaken sen 3 tiden inatt.

Tack för din kommentar
  • anlili

Du har inte börjat äta järntabletter nyligen? Jag började må illa i vecka 17 förra graviditeten och då berodde det på att jag inte tålde järntabletter. Jag blev så dålig att jag blev uttorkad och inlagd på dropp och var sjukskriven i flera veckor och vården trodde inte att man kunde må så dåligt av järn. Men när jag senare tog järn igen för att de insisterade på att jag behövde det och samma sak hände blev jag trodd och nu håller jag mig undan från järntillskott.

• susu1
    anlili skrev 2016-01-17 10:50:19 följande:

Du har inte börjat äta järntabletter nyligen? Jag började må illa i vecka 17 förra graviditeten och då berodde det på att jag inte tålde järntabletter. Jag blev så dålig att jag blev uttorkad och inlagd på dropp och var sjukskriven i flera veckor och vården trodde inte att man kunde må så dåligt av järn. Men när jag senare tog järn igen för att de insisterade på att jag behövde det och samma sak hände blev jag trodd och nu håller jag mig undan från järntillskott.

Tack så mkt för din kommentar.

Ne jag äter inte järntabletter.. Men jag ser att många gör detta, är det något som er bm har sagt att ni ska göra - eller vad är det bra för? Men jag äter inte det än iaf.

Nu är det bättre, somnade runt 11 tiden nu på förmiddagen och vakande och då var det nästan borta.. Är säkert ngn form av gravidillamående - tänker på er alla som alltid har det såhär.. massa styrka tlll er.
  • anlili

Jag var så galet trött så min bm rekommenderade mig att börja med järn utan att kolla blodvärdet först. Man brukar få sämre blodvärden runt mitten av graviditeten och hon tyckte väl att det inte kunde skada med lite järn. Men det kan det, fast det är nog väldigt ovanligt att reagera så illa som jag gjorde.

Skönt att det börjar bli bättre! Jag fattar inte heller hur man klarar av att må sådär hela tiden. Och de stackare som mår illa hela graviditeten! Vill inte ens tänka p det!

Svar på tråden Illamående först i v.17?