• Curlingmorsan

Svårt illamående, när har det gått över?

Ni som varit så svårt illamående så ni fått receptbelagd medicin och inte kunnat fungera normalt, när gick illamåendet över för er?
    Jag har fått Pimperan så jag kräks inte längre men mår fortfarande konstant illa. Är i v 9 (8+3). Vissa dagar mår jag lite bättre och kan ta mig upp ur sängen, andra mår jag så dåligt så jag bara ligger i sängen. Har varit hemma från jobbet i 1 1/2 vecka nu och börjar få lite panik över högarna som växer på mitt skrivbord med jobb som måste göras. Ska jag fortsätta tro och hoppas att jag snart kan börja jobba eller ska jag inse att jag kommer få vara hemma några veckor till? Hur var det för er andra, när gick det över så att ni kunde jobba och fungera okej igen?

• Svar på tråden Svårt illamående, när har det gått över?
  • Jean89A

Ja kräktes varje dag fram till v.15 sen spydde ja bara någon gång.. Men mådde förstås illa av starka lukter under hela graviditeten men spydde inte i alla fall.

• Curlingmorsan
    Jean89A skrev 2016-02-02 13:13:26 följande:

Ja kräktes varje dag fram till v.15 sen spydde ja bara någon gång.. Men mådde förstås illa av starka lukter under hela graviditeten men spydde inte i alla fall.

Fick du några tabletter utskriva? Jag har fått Pimperan men kräks ändå och mår konstant illa. :(
  • Jessicaa_85

Jag är en vecka efter dej och mår oxå fruktansvärt. Helt sjukskriven, skulle aldrig klara av att jobba. Jag äter lergigan ( hjälper inte ett dugg) samt ondasetron den enda medicinen som har nån som helst verkan på mej. Tar inte bort illamåendet men gör så att jag inte spyr exakt hela dagarna.

• Curlingmorsan
    Jessicaa_85 skrev 2016-02-02 14:14:02 följande:

Jag är en vecka efter dej och mår oxå fruktansvärt. Helt sjukskriven, skulle aldrig klara av att jobba. Jag äter lergigan ( hjälper inte ett dugg) samt ondasetron den enda medicinen som har nån som helst verkan på mej. Tar inte bort illamåendet men gör så att jag inte spyr exakt hela dagarna.

Jag är också sjukskriven. Förflyttar mig från sängen till soffan på morgonen och tillbaks igen på kvällen. Kan bara ligga ner och sover mest för att slippa känna av illamåendet. Vad är ondasteron? Är det B-vitamin? Jag fick något jag bara skulle ta i 3 dagar, men det var längesen. Pratade med MVC precis och de tyckte jag skulle åka in till sjukhuset för att ta prover och ev få drop. Så kl 8 imorgon ska jag vara där. Hoppas det hjälper lite iaf. Och hoppas att det snart går över!! BM på MVC sa att det brukar gå över efter v 12 så jag hoppas på det även om jag just nu har svårt att tro det.
  • annieh897
    Curlingmorsan skrev 2016-02-02 13:08:40 följande:

Läste på Fass om Zofran och det står att man inte bör ta det om man är gravid. Någon som fått något annat utskrivet än Lergigan, Pimperan eller Zofran?

Zofran (Ondansetron) används mycket i usa vid graviditetsillamående. Jag har förstått det som att anledningen till att det står så i fass är att den inte är lika beprövad i sverige än.
  • Jessicaa_85

Ondasetron är som ovanstående skriver zofran. Det är väl inte den medicinen man skriver ut först men för mej har det varit den enda som hjälp mej lite. Det du fick i tre dagar skulle jag tro är kortison det kan man få under en kort tid och sen sätta ut.

• Curlingmorsan

Pratat både med läkaren på MVC och läkaren här på sjukhuset. Det går över snart säger de bara, någon annan starkare medicin är det inte tal om. Ligger inne med dropp idag igen, ska tillbaks imorgon och sen varannan dag tills det blir bättre. Droppet hjälper ju inget mot illamåendet men jag får ju iaf i mig näringen jag behöver och det känns skönt.
    Trodde det skulle gå över när man närmade sig v 12 istället för att bli värre! :(

• annieh897
    Curlingmorsan skrev 2016-02-05 14:28:57 följande:

Pratat både med läkaren på MVC och läkaren här på sjukhuset. Det går över snart säger de bara, någon annan starkare medicin är det inte tal om. Ligger inne med dropp idag igen, ska tillbaks imorgon och sen varannan dag tills det blir bättre. Droppet hjälper ju inget mot illamåendet men jag får ju iaf i mig näringen jag behöver och det känns skönt.

Trodde det skulle gå över när man närmade sig v 12 istället för att bli värre! :(

För mig var det absolut värst vecka 12-14. Kämpa på!
  • Curlingmorsan
    annieh897 skrev 2016-02-05 15:52:53 följande:
    För mig var det absolut värst vecka 12-14. Kämpa på!
    Tack! Skönt att höra, blev lite orolig när det plötsligt blev sämre istället för bättre!
  • Pkb

Usch det är då fruktansvärt hemskt. Jag verkar endast gå hyperemesis när jag väntar pojkar. Mitt illamående har denna graviditet varit som värst mellan vecka 6-15, matlust var jobbigt, äta var jobbigt, hade ingen matlust men var jätte hungrig. Då hjälpte ingen medicin, provade olika doser och så. I vecka 16 blev det bättre och nu hjälper lergiganet. Så länge jag tar tabletterna med 4 timmars mellanrum så känner jag inte av illamåendet. Men missar jag någon timme då kommer det som ett brev på posten. I min sista hyperemesisgraviditet fick jag ta medicin hela graviditeten den här räknar jag med att få göra det också.

• Sälma Riit

Kan meddela att mitt gick över i v 25. Unnar er alla tidigare avslut på illamåendet,

• Jessicaa_85

Jag har verkligen haft svår hyperemesis med mina två andra barn och även denna gång men i vecka 14 känses det lättare och i v 19 mådde jag bra igen. Hoppas på samma denna gång. Jag vet att det känns evighetslångt när man är inne i det, men tillslut så vänder det och då glömmer man hur dåligt man mådde

• Oscarsmamma84

Gick över i v 16 typ. Åt lergigan Comp men det hjälpte inte så bra. Mår fortfarande illa då o då men inte alls så illa som då. Är i v22 nu

• flagnell

Bara i vecka 7 än (6+4) men spytt 23 ggr idag. Förra graviditeten spydde jag sista gången två timmar innan huvudet var ute så känner mig inte så hoppfull :(

• FruMolinder

Jag mådde fruktansvärt illa i början. Kunde inte göra någonting. Men fick tipset att gå till en kinesiolog. Jag gjorde det! Hade provat vad som helst nästan för att slippa illamåendet.

Han blödde min tunga och illamåendet bara rann ur kroppen och försvann helt.

Något jag rekommenderar! Just denna man hade blödit ca 20 gravida kvinnor med illamående och alla utom 1 hade blivit av med illamåendet efter första behandlingen, den sista fick göra behandlingen en gång till och blev av med det då.

Svar på tråden Svårt illamående, när har det gått över?