• Boghammar

Snart 17åring sexuellt riskbenägen

Är orolig över min äldsta sons beteende, han fyller 17år nu i vår.  Under senaste året har han haft minst 4 tjejer som jag vet och nu under vintern också en ett år yngre kille som han har sex med.

Alla dessa har sovit över vid flera tillfällen och alla har presenterats som "kompisar", alltså inte flickvänner. Vad jag vet har han inget seriöst förhållande eller ens umgås speciellt mycket med någon av dessa utom möjligen killen som han umgås ganska mycket med då de kör hoj i samma motocross-klubb och går i samma skola.

Tjejerna är dock inte del av hans vanliga umgänge utan verkar bara vara "kk's", och de träffas inte så ofta. Är detta normalt i den hår åldern? Hans kompisar verkar ha flickvänner och förhållanden men han verkar inte intresserad.

När jag lite försiktigt försökt prata om det svarar han bara undvikande och detta är extremt frustrerande då han normalt går att prata med om allt. När jag frågar om de har sex säger han nej men ljud, dofter och andra "lämningar" bevisar tydligt motsatsen.

Jag har aldrig hittat några kondomer eller brutna förpackningar och han använder inte de kondomer jag köpt åt honom vilket gör att jag tror att de har oskyddat sex, detta är såklart oroande. Som det ser ut nu skulle jag föredra att han hölls sig till en sexpartner, nästan så jag önskar att han blev ihop med den här killen för det är en mardröm att nån av tjejerna skall bli gravid då det troligen slarvas rejält..

Samtidigt känns det meningslöst att försöka förbjuda något eftersom ungdomarna gör som de vill ändå när jag inte ser/vet.

Vad skall jag göra?

• Svar på tråden Snart 17åring sexuellt riskbenägen
  • Brödrost81

Låt honom ha sitt sexliv i fred. Hade du velat svar på frågor från din mamma om vem du ligger eller inte ligger med när du var 17 år? Eller nu heller för den delen... Givetvis kan du prata med honom om att det är viktigt att skydda sig och det är ju toppen att du köper kondomer. Men resten är hans privatsak.

• The one in Blue

Han kanske gömmer kondompapper och så? Eller så har tjejerna P-piller. Som ovan skriver, påtala vikten av att skydda sig men lägg dig inte i i övrigt. Det är väl härligt att han har ett aktivt sexliv. :)

Svar på tråden Snart 17åring sexuellt riskbenägen