• endangered

Min son vill inte vara hos sin pappa

Hej!
    Just nu är jag väldigt upprörd men jag står hjälplös till vad jag ska göra.
    Min son vill inte till sin pappa mer.
    För att göra en lång historia kortare så har pappan en fru och nya barn sedan några år tillbaka. Innan dess var allting bra.
    Jag sa öppet att jag tyckte det var härligt att min son fått en extra mamma och mer kärlek i sitt liv.
    Med åren blev det värre..min son var dålig i magen, laktosintolerant..vilket gick bra när han endast bodde hos mig och fick rätt kost.
    Min son sa vid olika tillfällen att han kände sig orättvist behandlad av pappans nya fru och att hon skällde på honom för småsaker.
    De försökte i hemlighet få läkartid för att sätta diagnos på min son, asbergers var det första gången.
    Läkarna skickade hem läkartiden till mig så det var så jag fick reda på vad de försökte. Min son gick just då på kampsport vilket en asbergers inte skulle gilla då de inte klarar närkontakt så bra.
    Jag pratade med pappan och han sa att sonen måste medicineras! Hur kan man i första hand vilja att ens barn ska ha medicin?
    Allt lades ned innan undersökning påbörjades.
    Ett år senare försökte de igen. De tyckte att min son var tyst och hade svårt att läsa av känslor. Jag var så trött på att allt hela tiden skulle diagnostiseras och tänkte att då går vi med på att undersöka så alla får sin talan hörd och pappan och jag enades om att det inte skulle bli mer undersökningar efter detta.
    Jag tänkte att jag kanske inte var tillräckligt objektiv också och att det kan finnas något andra ser som jag inte ser.
    Så det blev BUP. Diskussion där och uttalande ifrån skolan.
    De kom fram till att det endast var problem hemma hos pappan.
    Ingen diagnos. Min son är en energisk person, snabbtänkt och har en fysik som heter duga. Han kan även sitta och bygga lego, pussel, rita etc så det är inget fel på koncentrationen.
    Det har varit många diskussioner fram och tillbaka.
    Nu sitter jag här med tårarna rinnandes..jag åkte och hämtade min son idag. 
    Pappan och frun berättade att min son varit på toaletten jättemycket och att vi nog borde kolla upp hans mage.
    Jag visste sedan några veckor tillbaka att min son gömmer sig på toaletten för att undvika frun. Jag bad min son berätta för sin far hur det låg till, trodde att han redan pratat om det.
    Frun hade redan gått in i huset från att tidigare stått i dörröppningen.
    Vi sa att vi får tala om det senare då och försöka lösa det.
    Visst...jag och sonen går till bilen och ska åka iväg.. ut kommer frun springandes arg som ett bi.
    Hon rycker upp dörren innan jag hunnit stänga motorn och börjar skälla på mig om allt möjligt. Jag var visst en usel mamma som fick min son till att avsky henne..? jag vill inte ta upp allt hon öste ur sig men det var inget som jag tycker ska tas inför ett barn. Dessutom tycker jag att sådant skall diskuteras i lugn och ro.
    Jag har fibromyalgi sedan 1.5 år tillbaka och deppression sedan många år. Kämpar med terapi och arbetsträning.
    Hon öste ur sig om detta också.
    Jag ville inte göra det värre genom att "käfta" igen plus att jag var lite i chocktillstånd och att min son satt bredvid.
    Som grand final drämde hon igen dörren och räckte finger åt oss.
    Min son är jätteledsen och vill inte åka dit alls nu..vilket jag förstår till fullo.
    Vad kan jag göra rättsligen i en sådan situation?
  • Svar på tråden Min son vill inte vara hos sin pappa
  • Purplecat12

Stackars pojke. Hur gammal är han?

• endangered

Min sambo körde över till pappan och frun..ja pappan hade kört iväg..han har en syltrygg och kan inte ha egna åsikter.
    I alla fall diskuterade min sambo och frun situationen och det är nu bestämt att min son inte ska dit förrän han själv vill. Känns okej..jag önskar att hans far hade kunnat vara just en far.. men det verkar inte ske. Vill inte utsätta min son för fruns konstanta missnöje. Tycker det är fruktansvärt alltihopa..min son kommer i kläm hur vi än gör.
    Framöver om min son vill träffa sin far så får det bli utan frun, tex åka på någon match...fast..vet att hon inte kommer tillåta det.
    I mina drömmars värld hade jag velat att min son och frun skulle ha en fin relation med mys, skoj, diskussioner och massa massa kärlek. Jag är så ledsen för min sons skull och orolig hur allt detta kommer påverka honom psykiskt.
    Jag tackar för de svar jag fått här, bara att någon skrev ger mig lite stötta.

• sextiotalist

Oj, vad jobbigt. Det är toppen när det klickar, sambons barn och jag har alltid kommit bra överens (att de sedan var pest och pina, för samtliga vuxna, under sin pubertet är något man får sätta en parantes runt).

Jag tror det är ett bra förslag att låta killen styra över umgänget.

Nu är det bara spekulationer, men många gånger när man läser trådar här så pratar man om att man ska se varandra som en familj, och alla ska älska varandra etc etc.
    Nu kan det vara så att denna kvinna hade ambitionen, men er son hade inte alls samma intresse och så blir hon besviken och reagerar helt fel. Dvs man måste lämna utrymme åt barnen och den nya vuxna att hitta sin relation, annars kan bli så fel.

• Purplecat12

Kanske blir det bättre sen. Tyvärr kan det vara så att frun helt enkelt ogillar pojken och då finns det inte mycket att göra.

Det finns väldigt fina trevliga bonusföräldrar och mindre trevliga.

• endangered

Ja, jag hoppas att det löser sig på ett bra sätt för alla involverade.
    Bonusmamman kollar upp möjlighet till samarbetssamtal men min son vill inte det just nu, kanske senare sa han :)
    Han ska däremot på bio med sin far snart och det tycker jag är toppen!
    Vill att de ska ha en bra relation.
    Folk runtomkring tycker att det inte gör något om min son inte träffar sin far alls, eftersom han inte varit en bra far och gjort min son besviken väldigt ofta.. jag tycker att det är upp till min son att bestämma det.
    Det finns många härliga bonusmammor och pappor! 
    Tanken på att åka och prata med bonusmamman har poppat upp i huvudet lite då o då..men jag känner mig inte redo för det ännu. Skulle vilja reda ut allt, jag kan ju se att situationen hos henne inte är så bra, att hon är frustrerad över att pappan inte tar sitt ansvar och att hon får vara det "svarta fåret" som får sätta regler och tjata.
    Det är ju inte rätt mot henne.
    Jag är orolig att ett sådant möte skulle urarta och att hon skulle ösa galla över mig igen... i drömmarnas värld blir mötet underbart och vi får kontakt och hjälps åt med någorlunda gemensamma regler etc.
    ..usch jag vet inte..tänker på hur hon har behandlat min son..ignorerat honom när ingen annan var där.. låtsas att han hade rymt när de var ute och åt så att jag fick köra en timme dit och hämta honom..
    Det märks att jag velar ganska mycket va? jag har svårt att tro att en människa kan vara så elak som hon har varit..och samtidigt vill jag hitta lösningen på det..men är orolig att hon kanske inte är "frisk"..men kanske kan ändra på sig? jaja..huvudet snurrar o nu ska jag hoppa i säng :) tack för alla som lyssnar ! =)

Svar på tråden Min son vill inte vara hos sin pappa