Min son vill inte vara hos sin pappa
Hej!
Just nu är jag väldigt upprörd men jag står hjälplös till vad jag ska göra.
Min son vill inte till sin pappa mer.
För att göra en lång historia kortare så har pappan en fru och nya barn sedan några år tillbaka. Innan dess var allting bra.
Jag sa öppet att jag tyckte det var härligt att min son fått en extra mamma och mer kärlek i sitt liv.
Med åren blev det värre..min son var dålig i magen, laktosintolerant..vilket gick bra när han endast bodde hos mig och fick rätt kost.
Min son sa vid olika tillfällen att han kände sig orättvist behandlad av pappans nya fru och att hon skällde på honom för småsaker.
De försökte i hemlighet få läkartid för att sätta diagnos på min son, asbergers var det första gången.
Läkarna skickade hem läkartiden till mig så det var så jag fick reda på vad de försökte. Min son gick just då på kampsport vilket en asbergers inte skulle gilla då de inte klarar närkontakt så bra.
Jag pratade med pappan och han sa att sonen måste medicineras! Hur kan man i första hand vilja att ens barn ska ha medicin?
Allt lades ned innan undersökning påbörjades.
Ett år senare försökte de igen. De tyckte att min son var tyst och hade svårt att läsa av känslor. Jag var så trött på att allt hela tiden skulle diagnostiseras och tänkte att då går vi med på att undersöka så alla får sin talan hörd och pappan och jag enades om att det inte skulle bli mer undersökningar efter detta.
Jag tänkte att jag kanske inte var tillräckligt objektiv också och att det kan finnas något andra ser som jag inte ser.
Så det blev BUP. Diskussion där och uttalande ifrån skolan.
De kom fram till att det endast var problem hemma hos pappan.
Ingen diagnos. Min son är en energisk person, snabbtänkt och har en fysik som heter duga. Han kan även sitta och bygga lego, pussel, rita etc så det är inget fel på koncentrationen.
Det har varit många diskussioner fram och tillbaka.
Nu sitter jag här med tårarna rinnandes..jag åkte och hämtade min son idag.
Pappan och frun berättade att min son varit på toaletten jättemycket och att vi nog borde kolla upp hans mage.
Jag visste sedan några veckor tillbaka att min son gömmer sig på toaletten för att undvika frun. Jag bad min son berätta för sin far hur det låg till, trodde att han redan pratat om det.
Frun hade redan gått in i huset från att tidigare stått i dörröppningen.
Vi sa att vi får tala om det senare då och försöka lösa det.
Visst...jag och sonen går till bilen och ska åka iväg.. ut kommer frun springandes arg som ett bi.
Hon rycker upp dörren innan jag hunnit stänga motorn och börjar skälla på mig om allt möjligt. Jag var visst en usel mamma som fick min son till att avsky henne..? jag vill inte ta upp allt hon öste ur sig men det var inget som jag tycker ska tas inför ett barn. Dessutom tycker jag att sådant skall diskuteras i lugn och ro.
Jag har fibromyalgi sedan 1.5 år tillbaka och deppression sedan många år. Kämpar med terapi och arbetsträning.
Hon öste ur sig om detta också.
Jag ville inte göra det värre genom att "käfta" igen plus att jag var lite i chocktillstånd och att min son satt bredvid.
Som grand final drämde hon igen dörren och räckte finger åt oss.
Min son är jätteledsen och vill inte åka dit alls nu..vilket jag förstår till fullo.
Vad kan jag göra rättsligen i en sådan situation?