• annonymm

Klarhet kring föräldrapenning

Hej! Innan jag ringer till försäkringskassan så tänkte jag att jag hör här om det är någon som är bra på detta med föräldrapenning.

Jag vill vara hemma så länge som möjligt med min son på 8 månader.

I dagsläget tar jag ut 2-3 dagar i veckan och sen jobbar jag extra ca 1-3 gånger i veckan för att spara in dagar men ändå klara mig ekonomiskt.

Jag undrar vad som gäller. Har fattat som att när barnet är 1 år eller man tagit ut ett vist antal dagar måste man plocka ut full föräldrapenning? Och för att behålla sitt sgi?

Jag vill helst bara plocka 1-3 dagar i veckan och sedan jobba när jag kan. Under sommaren när pappan har semester tänker jagvatt jag kan sommarjobba och spara in en del. Får man det? Behåller jag ändå mitt sgi? Och detta med lågdagar jag fattar inte hur jag ska lägga upp dom, har det med med sgi att göra? Vill absolut behålla mitt sgi.

Någon annan som gjort som jag?

hoppas någon kan ge mig klarhet :) tycker detta är komplicerat.

• Svar på tråden Klarhet kring föräldrapenning
  • Kerubmamman

För att skydda SGI ska du komma upp i 40 timmar (jobb + fp) efter att barnet fyllt ett år.
    Du kan använda lägsta nivå-dagar för att skydda sgi. Du kan ta en hel lägsta nivå-dag om du jobbar max 7 timmar. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • annonymm

40 timmar i veckan? Vet du hur många timmar en förändradag räknas som och hur många timmar en sgi dag är? Då måste försäkringskassan på något sett se mina timraporter då? Tack för ditt svar! Hade inte en aning om detta :)

• TreSolrosor

Kolla vilken årsarbetstid du har registrerad i din SGI (står om du loggar in på fk.se). Ta din årsarbetstid och dela med 52 (årets veckor) så får du fram hur många timmar per vecka din SGI är baserad på. Sen delar du det med 5 och sen hur många timmar en fp-dag är "värd" för dig.

• nnnnnnnn

Generellt sätt kan man säga att du ska fylla upp 5 st arbetsdagar/vecka med 8 timmars arbete eller FP.

Så jobbar du inget, tar du ut 5 st heldagar från FK. (DU kan ta SGI-dagar eller lågnivådagar, när ni tagit ut de första 180 SGI.dagarna)

Lättast att räkna på hela veckor.
    Om du jobbar 2 dagar * 8 timmar , så räcker det att du tar ut 3 st heldagar den veckan.
    Jobbar du 2*6 timmar , så måste du ta ut 28 timmar (= 3 heldagar + 1 halvdag).

En normal arbetsdag är 8 timmar.

• nnnnnnnn

Gäller från och med den dagen som barnet fyller 1 år. Så om du inte arbetar på barnets födelsedag, så se till att du har heldag från FK, den dagen.

• nnnnnnnn

Och det kan vara enklare att fylla i att du tar ut 5 st heldagar, sen går du in och ändrar detta efter hand som du vet vilka dagar/timmar du ska arbeta.
    Så du inte missar att få FP eller lön...

Svar på tråden Klarhet kring föräldrapenning