• ElvisaF

lpt vid oro om eventuell psykos?

Någon som vet? Jag har under lång period lidit av extrem sömnbrist. Har bipolär sjukdom. Kan vara vaken flera dygn. Om jag väk somnar efter flera dygns vakenhet sover jag bara en eller två timmar. Har i många år haft problem med sömnen och provar diverse preparat. Nu har jag tre nätter provat 2 mg flunitrazepam och känner absolut ingenting. Vet att läkarna är oroliga jag ska hamna i en psykos. Har varit i psykos tidigare. Jag mår gaaanska ok. Är pigg. Jobbar. Lite mörka tankar ibland. Men fungerar. Älskar mitt jobb. Min fundering är ( har egentligen bra koll på lagen om tvångsvård men får inget svar på min fundering nu i natt) kan man få lpt om läkare är orolig för att man ska hamna i psykos? Jag förstår ju själv att det inte är bra att vara vaken tre fyra dygn och sen sova ett par timmar samt jobba sen komma hem ta hand om hem och barn och ändå vara pigg. Varningsklockor ringer. Mani på gång?

• Svar på tråden lpt vid oro om eventuell psykos?
  • MiaFian

Kriterierna för LPT måste vara uppfyllda, och förutsatt att du inte vårdas inneliggande då vårdintyg skrivs gäller följande:

1. Har en allvarlig psykisk störning. Detta kriterium kan både psykos och mani vid bipolär sjukdom uppfylla. (Så svaret på din fråga är helt kort ja, dock måste även följande kriterier uppfyllas)

2. Har ett oundgängligt behov av sluten psykiatrisk vård. Detta beror ju lite på hur tillståndet ser ut, och vilken vård som behövs för det.

3. Vägrar vård alternativt kan inte ta grundad ställning. Accepterar patienten vård är därför LPT sällan aktuellt, undantaget vid ex. psykos då patienten inte är i stånd att fatta ett grundat beslut och riskerar att ändra sig i parti och minut.

Det du beskriver kring ditt tillstånd låter ju inte bra, så prata med din läkare om hur de vill hjälpa dig, är ni överens och du accepterar vård behövs ju inget LPT! Lycka till!

• Mascaraklumpar
    MiaFian skrev 2016-01-18 08:36:27 följande:

Kriterierna för LPT måste vara uppfyllda, och förutsatt att du inte vårdas inneliggande då vårdintyg skrivs gäller följande:

1. Har en allvarlig psykisk störning. Detta kriterium kan både psykos och mani vid bipolär sjukdom uppfylla. (Så svaret på din fråga är helt kort ja, dock måste även följande kriterier uppfyllas)

2. Har ett oundgängligt behov av sluten psykiatrisk vård. Detta beror ju lite på hur tillståndet ser ut, och vilken vård som behövs för det.

3. Vägrar vård alternativt kan inte ta grundad ställning. Accepterar patienten vård är därför LPT sällan aktuellt, undantaget vid ex. psykos då patienten inte är i stånd att fatta ett grundat beslut och riskerar att ändra sig i parti och minut.

Det du beskriver kring ditt tillstånd låter ju inte bra, så prata med din läkare om hur de vill hjälpa dig, är ni överens och du accepterar vård behövs ju inget LPT! Lycka till!

Fast nej, TS har ju ingen pågående allvarlig psykisk störning, så kriterie 1 är inte mött. Man kan inte utfärda ett vårdintyg i förebyggande syfte.
  • MiaFian
    Mascaraklumpar skrev 2016-01-18 09:20:04 följande:

Fast nej, TS har ju ingen pågående allvarlig psykisk störning, så kriterie 1 är inte mött. Man kan inte utfärda ett vårdintyg i förebyggande syfte.

Fast huruvida Ts har en pågående allvarlig psykisk störning kan man ju omöjligen bedöma utan att ha gjort en undersökning för vårdintygsbedömning? Det är ju inget man kan grunda på vad som skrivs här. Och frågan var ju om LPT kan vara aktuellt vid oro för psykos, och det skulle det ju kunna vara om patienten uppvisar symptom på detta som uppfyller första kriteriet. (Därmed inte alls sagt att det är uppfyllt i detta fall, som sagt tror iallafall inte jag mig kunna göra en sådan bedömning över internet) men jag svarade på frågan hypotetiskt :) TS förefaller ju ändå ha sjukdomsinsikt och förhoppningsvis blir LPT aldrig aktuellt. Det viktiga är ju att hon pratar med sin psykiatriker om hur hon mår så att hon kan få rätt hjälp!
  • ElvisaF

Jag har i alla fall pratat med min kontaktperson idag. Hon rekommenderade inläggning. Ska träffa läkare på onsdag. Jag har kanske ingen allvarlig pågående psykisk störning men det känns som om det kan barka ditåt. Kanske borde jag lägga in mig innan det blir riktigt illa...

Jag har levt med min sjukdom länge och har ganska hyfsad sjukdominsikt. Men att vara på avdelning är hemskt. Men om jag skulle hamna i psykos igen så blir jag ju instängd än längre. Vet inte vad jag ska ta mig till. Min son har förr om åren haft en mamma som varit inlagd mycket. Nu fungerar jag bra. För det mesta. Har tom jobb. Men när jag är på sjukhus mår han inte bra. Blir. ...otrygg. men samtidigt...jag vill inte han ska behöva uppleva en mamma som blir psykotisk. Han är åtta år. Gå på känslan eller förnuftet?

• ElvisaF

Oj då! Kollade upp lite. Uppfyller tydligen åtta kriterierier på mani. Inte bra. Har alltså bipolär sjukdom typ ett.

• ElvisaF

Kanske dags att använda förnuftet. Men jag vill verkligen inte vara på avledning. Inga bra erfarenheter alls. Jag vill verkligen inte!

Svar på tråden lpt vid oro om eventuell psykos?