• Mallanmillis

hur ska jag göra??

Min son är nu 5 veckor. På dagarna äter han med 3 timmars mellanrum någon gång har det blivit 4 om han sovit. Det har fungerat med brösten då. Men nu på natten har han börjat sova längre perioder upp mot 6 timmar han skulle nog sova längre om jag inte väcker honom för att brösten är så fulla och spända. Jag sover då dåligt för jag känner hur brösten spänner så till slut väcker jag honom.

Hur ska man göra? Hade ju varit underbart om han började sova hela natten. Men ska jag börja pumpa ut på natten och i så fall hur mycket?

Säg att jag vaknar 4 timmar på natten och känner att det spänner o brösten är fulla ska jag pumpa ut då helt eller bara så att det släpper? Jag tänker ifall han skulle vakna av sig själv en timme senare och vill ha mat. Är rädd för att brösten producerar mer mjölk bara för att jag pumpar o han sedan äter på det också.

Oj va rörigt det blev nu... Hoppas någon har erfarenhet av detta :)

• Svar på tråden hur ska jag göra??
  • MyDestiny

Jag hade inte mjölk i överflöd, det räckte precis. Så när min bebis sov längre och det kändes sprängfyllt så gick jag upp och pumpade ur för att ha lite reserv i frysen.

Men behöver du inte det så försök härda ut! Brösten ställer in produktionen efter några dagar med nya rutiner/vanor.

Möjligtvis om det känns jätteobehagligt så pumpa bara liiiite så att trycket släpper.

• hrewak

Säger som föregående. Pumpa bara ut pyttelite så smärtan lägger sig om du måste pumpa. Vet hur jäkla jobbigt det är och hur ont det gör, men försök härda ut lite så kommer produktionen anpassa sig!
    Pumpar du ut massor så blir det precis som du själv säger, ökad mjölkproduktion.

• straw2008

Det är ju superbra att ha mjölk i frysen OM du ändå är vaken på natten. MEN mjölken fortsäter ju komma ioma du pumpar eller ammar. Enda sättet för dig att få mindre mjölk är att låta bli att tömma brösten liksom. 

I kinamockaskogen.....
  • Mallanmillis

Tack för tipsen! :)

Jag ammar från båda brösten vid varje tillfälle ca 5-7min på vardera. Men från början redan på bb har det högra bröstet varit "större" alltså det fylls mer i det. Så inatt tex när jag efter 6 timmar väckte sonen var det högra bröstet fyllt och spänt precis som i början när mjölen rinner till. Det vänstra var mer"behagligt".

Hur gör ni annat ni från båda vid varje tillfälle?

När jag börjar amma, säg att jag lägger till honom på det vänstra brukar jag låta det högra bröstet läcka av sig själv och tvärtom. Har sån stark utdrivningsreflex också.

Igår testade jag med bröstuppsamlare på det högra bröstet när jag la till på det vänstra och då Kom det ca 20 ml. Sen när han var klar på det vänstra fick han det högra. Har inte testat den på det väntats ännu men är det fel att göra så?

• straw2008

Personligen har jag aldrig haft så mkt mjölk så jag vet inte. 

I kinamockaskogen.....
Svar på tråden hur ska jag göra??