• Bärkompott

Pappan kräver att vi ska ha vårt barn två veckor var åt gången, pga hans nya arbete. Hjälp mig att tänka klart!

Hej!

Jag och mitt ex har en fyraåring tillsammans.

Hittills har vi haft två olika typer av umgängesschema:

Den första tiden hade vi 2-2-3, men sedan ville pappan ändra detta till varannan vecka (7-7), då han tyckte att 2-2-3 blev för rörigt, så då gjorde vi så och det fungerade bra för vårt barn (även om 2-2-3 var mer optimal ur barnets synvinkel, men, men).

Nu till problemet:

Pappan har sagt upp sig från sitt arbete (han har arbetat för denna firma i 7 år), för att istället ta ett arbete som innebär att han arbetar borta i två hela veckor i sträck, för att sedan vara ledig i lika många veckor i sträck. Han jobbar alltså 2 veckor, är sedan ledig 2 veckor, jobbar 2, ledig 2, osv, osv, osv.

Nu menar han på att det blir orättvist mot honom om jag får ha vårt barn i hela två veckor i sträck (dvs när han jobbar). Då tycker han att han också ska få ha barnet två veckor i sträck (när han är ledig). Personligen tycker jag att det blir för lång tid att vara ifrån barnet (både för pappan och för mig - men framförallt för barnet!).

Hur hade ni tänkt i denna situation?

• Svar på tråden Pappan kräver att vi ska ha vårt barn två veckor var åt gången, pga hans nya arbete. Hjälp mig att tänka klart!
  • Smurfist
    Nyfikna72 skrev 2016-01-18 13:01:07 följande:

Varför är det alltid då pappan ska ha barnet sånt här är så omöjligt? Pappan skulle ha tänkt igenom det här skriver allihop men det här är ju verklighet för många andra och där fungerar det utmärkt. På vilket sätt skulle barnet ta skada av att vara hos pappan i två veckor?

För att jag inte vet en enda kvinna med småbarn som hade fattat ett karriärbeslut utan i första hand tänka på barnets bästa. Men jag vet däremot många frånskilda män som hoppar på bästa karriärs chanserna och får ett jävla puzzlande med barnen och konstiga situationer med exfrun. Tycker bara det är så otroligt konstigt att man inte stämmer av först om det funkar med familjesituationen innan man säger upp sig och börjar på nytt.
  • Anonym (personligen)

Jag personligen tycker två v i taget är vansinne, men det kan bero på att jag skulle tycka det vore jobbigt. Aldrig att jag ens skulle komma på tanken att VÄLJA att byta till ett sådant jobb när jag har småbarn och särskilt inte utan att kolla av med den andra föräldern. Ni kan ju testa, för att se om det går bra för barnet.

Går barnet på förskola tycker jag dock att det bör få gå två dagar i veckan, en kortare stund för barnets eget skull. (Också en sak ni får testa er fram om)

Däremot hade jag INTE gått med på  att inte få träffa mitt barn under två veckor.
    Antingen få ha helgen, alt tis/ons varje v (och att barnet då får gå på förskola de dagarna tex eller att du hämtar och/eller lämnar barnet hos pappan).

Äldre barn (tonåringar tex) brukar dock uppskatta att hinna landa och sen byta så två v i taget eller tom en månad i taget kan en del av dem välja. Men en fyraåring? Nja, jag är tveksam.

• Anonym (Toppen)

Detta var en toppen ide, ser inga problem alls.

• Anonym (Heaven)

TS, prova!! Vi har bonusen 2 veckor i taget under somrarna och det funkar mycket bättre med rutiner och regler än övriga tiden på året! Ge det en chans.

• NuÄrJagTillbaka

Jag är inte medlem här, så jag får göra nya logins varje gång.

Jag tog kontakt med familjerätten igår och de återkopplade idag. Jag förklarade läget och hon ansåg att det var helt fel. Att man inte bollar så med ett litet barn och använder barnet som "slagträ".

Jag lämnade pappans nummer och hon sa att hon skulle prata med honom och boka en tid (om han går med på det) och sedan återkoppla till mig (jag kan närsom). Om han inte ville, så ville hon iaf träffa mig och ge mig stöd och vägledning i hur jag ska hantera pappans infall. Så jag kommer att få en samtalskontakt där oavsett om pappan behagar att komma eller ej.

• Anonym (Mumin)

Bra att du tagit kontakt med familjerätten, men det är oroväckande när de utifrån ett samtal tar så tydligt ställning för den ena parten. Risken är stor att han känner av det och inte ser poängen att ens försöka prata och komma överens. De ska vara neutrala i alla fall tills att de har hört båda sidor, inte innan de ens talat med honom anklaga honom för att använda barnen som slagträ och ta parti.

• Anonym (Eva)
    Anonym (k) skrev 2016-01-19 13:41:24 följande:

Jag tycker pappan har en poäng. Min sambo har två barn sedan tidigare. När vi träffades hade han bara barnen fre-sön varnnan helg eftersom han då jobbade borta. Sedan blev det varannan vecka och under somrarna är det två veckor i taget och det fungerade mycket bättre för då hann barnen landa på samma ställe och varava ner och inte bara bo i en resväska.. 
    Överväg och testa om det inte fungerar är det ju bara att ändra tillbaka igen

Jag håller med dig. Mina bonusar har bott vv i 6 år. För ca 5 år sedan bad de själva om att få bo 2 veckor växelvis. De tyckte att det blev jobbigt att inte hinna landa innan de skulle tillbaka till mamma. Jag och min sambo höll med för ibland känns det som om att man aldrig hinner få något normalt familjeliv. Vissa veckor går så snabbt och antingen hade de precis kommit och skulle landa hos oss och vi skulle försöka fånga vilken status det var och hur deras förra vecka varit eller så var de på väg tillbaka till mamma... Tyvärr så gick inte barnens mamma med på detta så det blev inget av det. Även om man saknar barnen extremt mycket så bör man se till deras bästa och vad som funkar bäst i längden. Dock så var våra barn något äldre och ville detta själva...
  • Anonym (Eva)
    Anonym (Mumin) skrev 2016-01-19 18:10:37 följande:

Bra att du tagit kontakt med familjerätten, men det är oroväckande när de utifrån ett samtal tar så tydligt ställning för den ena parten. Risken är stor att han känner av det och inte ser poängen att ens försöka prata och komma överens. De ska vara neutrala i alla fall tills att de har hört båda sidor, inte innan de ens talat med honom anklaga honom för att använda barnen som slagträ och ta parti.

Mycket oroväckande. De borde dessutom ha mer insikt i att man sällan eller aldrig får en fullständig bild från den ena föräldern i en sådan här situation... 
  • Anonym (Eva)
    Bärkompott skrev 2016-01-18 12:06:56 följande:

Hej!

Jag och mitt ex har en fyraåring tillsammans.

Hittills har vi haft två olika typer av umgängesschema:

Den första tiden hade vi 2-2-3, men sedan ville pappan ändra detta till varannan vecka (7-7), då han tyckte att 2-2-3 blev för rörigt, så då gjorde vi så och det fungerade bra för vårt barn (även om 2-2-3 var mer optimal ur barnets synvinkel, men, men).

Nu till problemet:

Pappan har sagt upp sig från sitt arbete (han har arbetat för denna firma i 7 år), för att istället ta ett arbete som innebär att han arbetar borta i två hela veckor i sträck, för att sedan vara ledig i lika många veckor i sträck. Han jobbar alltså 2 veckor, är sedan ledig 2 veckor, jobbar 2, ledig 2, osv, osv, osv.

Nu menar han på att det blir orättvist mot honom om jag får ha vårt barn i hela två veckor i sträck (dvs när han jobbar). Då tycker han att han också ska få ha barnet två veckor i sträck (när han är ledig). Personligen tycker jag att det blir för lång tid att vara ifrån barnet (både för pappan och för mig - men framförallt för barnet!).

Hur hade ni tänkt i denna situation?

Hej. 

Jag hade nog försökt att hitta ett sätt till samarbete. Barnet är 4 år och kan inte välja själv och jag personligen skulle tycka att det var oerhört viktigt att barnet får en uppväxt med både mamma och pappa även om föräldrarna inte kan hålla sams och dra jämnt. Därför blir det din och pappans uppgift att försöka hitta en bra lösning. 

Kan ni inte hitta någon lösning i detta två-veckorsschema? Kommer han hem från arbetet på helgerna? I så fall kanske ni kan ha barnet varannan helg och när det gäller vardagarna två veckor på rad?

Jag känner varken ditt ex eller dig men det låter ju i alla fall som om att han är mån om att få ha sitt barn. Försök inte ta ifrån honom eller barnet rätten till det. Försök att hitta ett sätt att samarbeta. Det kanske kan vara bra med familjerätten som medlar men tänk då på att det ska bli sakligt och för barnets bästa så att inte massor med annat ont som ligger mellan er styr utvecklingen. Det gynnar ingen. 

Hoppas att det löser sig till det bästa! 
  • Litet My
    Anonym (Mumin) skrev 2016-01-19 18:10:37 följande:

Fast familjerätten ska inte ta ställning för en part utan representera barnet. Gissningsvis var det förslaget om 2 veckor FR vände sig emot.
  • Litet My

Tycker det låter väldigt länge för en 4 åring. Skulle du inte kunna ha helgen emellan? Så har pappan barnet helgen när du har 2 veckor?

• SistaInloggningenTackFörStöd

Imorse, klockan 05:15(!!!), får jag ett samtal av en man (läs mitt ex) som fullkomligt skriker och gormar och lever fan i andra luren. Jag hann knappt uppfatta vad han sa eller vad han ville. Hans samtal väckte dessutom både sambo och vår lilla bebis, så jag fick fullt upp med annat.

Ungefär 30 minuter senare får jag ett sms där han skriver att VI kan fara åt helvete, att jag är en störd människa som drar in myndigheter utan att ha talat med honom först och att min sambo; "som är så jävla bra", kan ta över papparollen. Han skrev även att om jag kontaktar honom igen, eller ser till att någon annan kontaktar honom å mina vägnar, så kommer han att elda ner vårt hus "så att ni kan brinna i helvetet där ni hör hemma".

Till dig som frågade hur jag kan vara så säker på att han byter jobb för att jävlas med mig och som även skrev att han verkar mån om relationen med sin son: jag känner den mannen, jag har levt under samma tak som honom under en längre period och vet hur han fungerar. Att du ens kan ifrågasätta?

Jag har skrivit precis hur allt ligger till - varför skulle jag förvränga sanningen på ett anonymt forum, när syftet med tråden är att hjälpa mig att tänka klart på situationen?

Går ni alltid runt och tänker att folk är falska och ljuger?

Det som står skriver här i alla mina inlägg, är det som är - det finns ingen annan sida av myntet. Tyvärr!

• Anonym (personligen)

Bra, spara sms:et. Olaga hot är inget som accepteras även om det kanske inte ger dig enskild vårdnad så är det bra att ha ändå. Friska människor skriver eller säger inte sånt även om de är arga.

• Anonym (Eva)
    SistaInloggningenTackFörStöd skrev 2016-01-20 11:02:04 följande:

Imorse, klockan 05:15(!!!), får jag ett samtal av en man (läs mitt ex) som fullkomligt skriker och gormar och lever fan i andra luren. Jag hann knappt uppfatta vad han sa eller vad han ville. Hans samtal väckte dessutom både sambo och vår lilla bebis, så jag fick fullt upp med annat.

Ungefär 30 minuter senare får jag ett sms där han skriver att VI kan fara åt helvete, att jag är en störd människa som drar in myndigheter utan att ha talat med honom först och att min sambo; "som är så jävla bra", kan ta över papparollen. Han skrev även att om jag kontaktar honom igen, eller ser till att någon annan kontaktar honom å mina vägnar, så kommer han att elda ner vårt hus "så att ni kan brinna i helvetet där ni hör hemma".

Till dig som frågade hur jag kan vara så säker på att han byter jobb för att jävlas med mig och som även skrev att han verkar mån om relationen med sin son: jag känner den mannen, jag har levt under samma tak som honom under en längre period och vet hur han fungerar. Att du ens kan ifrågasätta?

Jag har skrivit precis hur allt ligger till - varför skulle jag förvränga sanningen på ett anonymt forum, när syftet med tråden är att hjälpa mig att tänka klart på situationen?

Går ni alltid runt och tänker att folk är falska och ljuger?

Det som står skriver här i alla mina inlägg, är det som är - det finns ingen annan sida av myntet. Tyvärr!

Tyvärr så blir det ofta onyanserat och svårt att ge råd i en tråd på FL. Man har bara dina inlägg och syn på saken. Självklart så finns det vissa fall som bara har en sida på myntet men i de allra allra flesta fall så finns det två. Att människor här vrider och vänder för att kunna ge råd är inte konstigt. Självklart utgår man från att han vill ha vårdnaden om ert barn och att han är mån om sin son. 
    Det finns säkert en hel del som har hänt mellan er som inte framgår här. Det är inte så konstigt. Med tanke på hur du väljer att skriva ditt inlägg och slår taggarna ut så hoppas jag att du har någon i din närhet som du kan prata med på ett konstruktivt sätt. Jag tror att du behöver det. För oavsett vad du anser om din exman och vad du har för erfarenheter av honom så kommer han alltid att vara far till din son. 
    Jag hoppas innerligt att det löser sig för hela familjen. 
  • Anonym (Jag igen)
    Anonym (Eva) skrev 2016-01-20 11:34:52 följande:

Tyvärr så blir det ofta onyanserat och svårt att ge råd i en tråd på FL. Man har bara dina inlägg och syn på saken. Självklart så finns det vissa fall som bara har en sida på myntet men i de allra allra flesta fall så finns det två. Att människor här vrider och vänder för att kunna ge råd är inte konstigt. Självklart utgår man från att han vill ha vårdnaden om ert barn och att han är mån om sin son. 

Det finns säkert en hel del som har hänt mellan er som inte framgår här. Det är inte så konstigt. Med tanke på hur du väljer att skriva ditt inlägg och slår taggarna ut så hoppas jag att du har någon i din närhet som du kan prata med på ett konstruktivt sätt. Jag tror att du behöver det. För oavsett vad du anser om din exman och vad du har för erfarenheter av honom så kommer han alltid att vara far till din son. 

Jag hoppas innerligt att det löser sig för hela familjen. 

Jag har redan ensam vårdnad. Så jag försöker inte med nånting. Jag har gått med på ALLT som han kommit med hittills. Men nu kände jag att det fick räcka. Mitt ex har varit dryg och otrevlig från den dagen han fick reda på att jag träffat en ny man. När vi sedan fick ett gemensamt barn så slog han bakut och försökte med alla medel att förstöra. Han är rädd att bli ersatt, antar jag. Det märks inte minst i hans reaktioner när sonen talar gott om min sambo.

Vi får väl se om han menar allvar med att stänga ute sig själv.

Min sambo tog iaf hans hot om mordbrand seriöst och har bokat tid med Sector alarm om deras basutbud. Min sambo känner också till hur mitt ex fungerar.
  • Anonym (Eva)
    Anonym (Jag igen) skrev 2016-01-20 14:02:20 följande:
    Jag har redan ensam vårdnad. Så jag försöker inte med nånting. Jag har gått med på ALLT som han kommit med hittills. Men nu kände jag att det fick räcka. Mitt ex har varit dryg och otrevlig från den dagen han fick reda på att jag träffat en ny man. När vi sedan fick ett gemensamt barn så slog han bakut och försökte med alla medel att förstöra. Han är rädd att bli ersatt, antar jag. Det märks inte minst i hans reaktioner när sonen talar gott om min sambo.

Vi får väl se om han menar allvar med att stänga ute sig själv.

Min sambo tog iaf hans hot om mordbrand seriöst och har bokat tid med Sector alarm om deras basutbud. Min sambo känner också till hur mitt ex fungerar.
    Ok, jag hade inte uppfattat det som om att du hade ensam vårdnad med tanke på att han har sonen 50%. Då borde det kanske inte bli så stor tvist i rätten om det behöver gå så långt...

Tråkigt när det blir på det här viset vid separationer. Tyvärr så finns det de som tappar huvudet helt...Han verkar ju behöva hjälp!  Att gå så långt som till att hota er är ju fullkomligt fruktansvärt! Om ni upplever det så illa kanske du även ska ta och polisanmäla det? 

Ta hand om er och lycka till! {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Jag igen)
    Anonym (Eva) skrev 2016-01-20 14:13:00 följande:

Ok, jag hade inte uppfattat det som om att du hade ensam vårdnad med tanke på att han har sonen 50%. Då borde det kanske inte bli så stor tvist i rätten om det behöver gå så långt...

Tråkigt när det blir på det här viset vid separationer. Tyvärr så finns det de som tappar huvudet helt...Han verkar ju behöva hjälp!  Att gå så långt som till att hota er är ju fullkomligt fruktansvärt! Om ni upplever det så illa kanske du även ska ta och polisanmäla det? 

Ta hand om er och lycka till! 

Jag har ensam vårdnad men vi har alltid haft någorlunda jämn fördelning av umgänget. Det är jag som varit drivande i det från början dock, då jag alltid ansett att pappan är precis lika viktig (till och med viktigare än mamman i ett skede i en pojkes liv).

Min sambo vill polisanmäla men jag har hejdat honom. Jag vet inte om han talar i affekt och jag vill inte göra saken värre. Jag vill fortfarande att han ska vara en del av min sons liv.
  • Songbird1

Jag hade aldrig fixat vara utan mina i två veckor!!! :( Tycker en vecka är jättelänge också men vi känner det blir för hattigt att byta mitt i veckan. Tycker han är självisk! Han borde pratat igenom det med dig innan han tog beslut. För ert barns skull! 

• Anonym (Mia)
    Anonym (Jag igen) skrev 2016-01-20 14:19:03 följande:
    Jag har ensam vårdnad men vi har alltid haft någorlunda jämn fördelning av umgänget. Det är jag som varit drivande i det från början dock, då jag alltid ansett att pappan är precis lika viktig (till och med viktigare än mamman i ett skede i en pojkes liv).

Min sambo vill polisanmäla men jag har hejdat honom. Jag vet inte om han talar i affekt och jag vill inte göra saken värre. Jag vill fortfarande att han ska vara en del av min sons liv.
    Jag tycker din sambo tänker rätt i att göra polisanmälan. Hör av dig till polisen och säg att ni vill ha råd av dem hur ni ska agera, om ni ska göra en anmälan. För det är ett allvarligt hot och du har fått det skriftligt, så det är lätt att visa upp för polisen.
Svar på tråden Pappan kräver att vi ska ha vårt barn två veckor var åt gången, pga hans nya arbete. Hjälp mig att tänka klart!