• Anni82

Föräldralediga i Thailand! :)

Ni som varit föräldralediga i Thailand, planerar att vara det eller bara känner till landet bra! Vi skulle behöva er expertis :)

Vi planerar att ta 2-3 månaders f-ledighet där om ca ett år! Vi gillar det genuina (inte för turistigt som Phuket). Var har ni era smultronställen? Hur skulle ni lagt upp en sådan ledighet (med en ettåring)?

Vi vill gärna bo härligare än i en tråkig lägenhet för att det är billigt. Bungalow hade ju varit grymt men kan bli dyrt så länge?

Alla tips på ställen & boenden är varmt välkomna :)

Tack på förhand!

• Svar på tråden Föräldralediga i Thailand! :)
  • Anonym (.....)

Nu är det några år sedan vi var där, men då reste vi till Rayong området.
    Vi hittade en strand som heter Mae Rumphung Beach (kul namn...) som var flera kilometer lång och det var ovanligt att man såg mer än 1-3 personer på långt håll under vardagarna. Under helgerna kom Thailändska turister från Bankok och andra städer och var på stränderna, men det var aldrig trångt. Kanske 5-10 m till närmsta person.
    Fördelar:
    Inte turistigt
    Billigt! Svårt att boka hotell hemifrån, då, kolla upp hur det är nu. Skulle gissa att det går genom thailändska sidor.
    Nära Koh Samui om man vill åka på dagstur dit, extremt turistigt ställe...
    Nära BKK, taxi går finfint.
    Lååååång strand. Lite grövre sand, som inte sätter sig överallt.

Alla hotellen ligger utmed stranden, vi hade kanske 50 m från rum till strand och 5 m till poolen.

• SöderBönan

Ni gillar det "genuina Thailand"? - Vet ni hur det äkta Thailand ser ut? Vet du varför turister inte beger sig dit, utan håller sig till turistområden - framförallt de med barn?

Jo, för att Thailand är ett fattigt och på många platser ett farligt land.

Det pågår drogmissbruk, prostitution, våld, rån, uppgörelser, människohandel, ja till och med mord - i en väldigt stor utsträckning.

Turisthålorna är skonade från detta (till stor del iaf), men det "äkta" Thailand är inte lika vackert och pitoreskt.

• Anonym (F)

Vi ska göra likadant om ungefär ett år, då med en 8-9 månaders och en 3,5 åring. Jag har varit i Thailand två gånger tidigare men aldrig med barn. Har letat efter hus att hyra och det lutar åt att vi börjar med en månad på Koh Samui. Jag gillar den ön för den har fina stränder, det finns både extremt turistiga ställen och mindre turistiga ställen, sjukhus, flygplats och det är lätt att ta sig runt. Efter det åker vi antagligen till Koh Phangan och Koh Tao men på de öarna har vi inte tänkt hyra hus utan hitta nåt mysigt litet hotell på plats. Titta www.airbnb.com om ni vill hyra hus/lägenhet. Där finns det mycket att välja på i olika prisklasser.

• Anni82

Tack för tips! :)

Anonym(....) Låter spännande, värt att kollas upp!

Söderbönan: Tack för infon, givetvis känner vi till detta. Med genuin menar vi såklart inte just det du beskriver, utan mer lugnare fina ställen där stränderna inte är knökfulla. Men tack ändå för ditt bidrag.

Anonym (F) tack! Aldrig varit på Koh Samui, får kika på det! Bra tips med airbnb med!

Någon som varit på Koh Lanta?

• Anonym (F)
    Anni82 skrev 2016-01-18 13:20:44 följande:

Tack för tips! :)

Anonym(....) Låter spännande, värt att kollas upp!

Söderbönan: Tack för infon, givetvis känner vi till detta. Med genuin menar vi såklart inte just det du beskriver, utan mer lugnare fina ställen där stränderna inte är knökfulla. Men tack ändå för ditt bidrag.

Anonym (F) tack! Aldrig varit på Koh Samui, får kika på det! Bra tips med airbnb med!

Någon som varit på Koh Lanta?

Jag har varit på Koh Lanta och gillade den ön också. Långa stränder som det blir mindre och mindre folk på ju längre söderut (tror jag det var...) man kommer. Det negativa där var att det fanns nån typ av små brännmaneter eller nåt som kunde vara lite irriterande när man badade ibland. Men så behöver det ju inte vara jämt och förekommer säkert på andra ställen också.
  • Anni82
    Anonym (F) skrev 2016-01-18 15:11:01 följande:

Jag har varit på Koh Lanta och gillade den ön också. Långa stränder som det blir mindre och mindre folk på ju längre söderut (tror jag det var...) man kommer. Det negativa där var att det fanns nån typ av små brännmaneter eller nåt som kunde vara lite irriterande när man badade ibland. Men så behöver det ju inte vara jämt och förekommer säkert på andra ställen också.

Låter intressant! Fint med långa stränder. På koh Chang hade strandremsan nästan ätits upp av vattnet på flera ställen, vore ju skönt om det inte var så :)
Svar på tråden Föräldralediga i Thailand! :)