• zofies21

nån som kan lugna mig lite? rädd inför rul

Är gravid med andra barnet i vecka 18 och om två veckor är det dags för rul. Har inte känt några tydliga rörelser än vad jag vet säkert, trodde man kunde känna det tidigare med andra barnet..

Hur som helst, var på vul i vecka 10 och fick se en liten på skärmen samt höra fina hjärtslag. Hörde även hjärtslagen för några dagar sen via en doppler jag köpt, har dock bara hört en gång och de andra gångerna jag försökt lyssna har jag bara hört navelsträngen... Men det ska väl tydligen vara normalt vad jag förstått? Lagt sen på hyllan ett tag framöver nu...

Det jag är rädd för är att de ska säga att det är något fel på barnet... Jag vill så gärna njuta av graviditeten och sluta oroa mig över allt... Är alla så här rädda inför rul som jag är? Jag ser trådar varje dag här där folk ser fram emot sina rul då de får reda på kön... Ja det är så klart också kul! Jag oroar mig bara över att jag inte ska få ett friskt barn... Att de ska vara något fel... Så här orolig var jag inte när jag väntade första barnet! Förstår inte...

• Svar på tråden nån som kan lugna mig lite? rädd inför rul
  • Mollan79

Jag tror man är mer orolig andra gången för att man vet mer då. Första graviditeten tar man det mer som det kommer och är lyckligt ovetandes om mycket.
    Känner du inga rörelser? Om du är orolig så prata med din bm lr nån inom området.
    Tror och hoppas att det går bra, kram

• Eleonor01

Första barnet kände jag varje dag från v15

Är nu i V40 m andra å kände inte henne riktigt förrän v 22

Båda har moderkakan på samma sätt, bakåt. Tyckte också att det va super märkligt. Första slog riktigt i magen men denna är mer lugn i sina rörelser. Alla barn o graviditeter är olika.

Det kommer gå jätte bra ska du se o du kommer även att hinna tröttna på att vara gravid ;)

Lycka till

• zofies21
    Mollan79 skrev 2016-01-18 16:07:02 följande:

Jag tror man är mer orolig andra gången för att man vet mer då. Första graviditeten tar man det mer som det kommer och är lyckligt ovetandes om mycket.
    Känner du inga rörelser? Om du är orolig så prata med din bm lr nån inom området.
    Tror och hoppas att det går bra, kram

Ja det är väl så...! Jobbigt! Nja jag tycker att jag känner något ibland, men det är så otydligt så jag kan inte säga helt säkert att det är barnet... :/ Ja jag får nog ta och prata med min barnmorska om jag fortsätter vara så här orolig... Men det verkar ju vara många andra som också känt rörelser senare, så får hoppas att det kommer snart för mig med...
    Tack! Kram!
  • zofies21
    Eleonor01 skrev 2016-01-18 17:16:18 följande:

Första barnet kände jag varje dag från v15

Är nu i V40 m andra å kände inte henne riktigt förrän v 22

Båda har moderkakan på samma sätt, bakåt. Tyckte också att det va super märkligt. Första slog riktigt i magen men denna är mer lugn i sina rörelser. Alla barn o graviditeter är olika.

Det kommer gå jätte bra ska du se o du kommer även att hinna tröttna på att vara gravid ;)

Lycka till

Oj så olika det kan vara! Jag har ingen aning om hur min moderkaka ligger...
    Hehe ja jag kommer nog hinna tröttna! :) tack!
  • skatten12

Samma här , så förstår dig

!! Men testa dopplern igen :) gäller att leta !! Ta långt ner med den :) lycka till ! Vilken är de ?

Jag känner heller inget. V 16+4! Andra..

• zofies21
    skatten12 skrev 2016-01-18 18:58:13 följande:

Samma här , så förstår dig

!! Men testa dopplern igen :) gäller att leta !! Ta långt ner med den :) lycka till ! Vilken är de ?

Jag känner heller inget. V 16+4! Andra..

Ja jag har testat säkert 6 gånger sen jag köpte den och har bara hört hjärtat en gång :/ det står i instruktionsboken att man inte ska använda den mer än 3 min åt gången så man har ju inte så mycket tid på sig att leta heller :/ men har läst att det ska vara positivt att man hör navelsträngen iallafall!!

Jag har Caremaxx doppler.. Villen har du? :) hur ofta lyssnar du och hör du varje gång??
  • skatten12

Hört varje gång. Nån gång då o då. Clearblue 10 min varje dag är ok enl den. Testa o ta så lång ner som
    Möjligt vid blygd benet. Pröva det, dem ligger långt ner nu.

Vet ej om de
    Är ok? Men hoppas man kan lita på instruktionerna ....

• Gweny

Jag var på mitt idag. Har varit rädd och nervös. Inte känt så mycket rörelser osv. Även sett på vul tidigare.

Är från IVF och jag har tidigt i grav haft blödningar osv. Så varit svårt att slappna av.

Men allt såg bra ut och full fart.

Har inget bra råd, men du är inte ensam att oroa sig

• Connie07

Var nästan i v 19 och kände ingenting!Gick på ultraljud och det var mycket liv därinne!Sen 1-2 dagar senare började jag känna rörelser i magen och resten av graviditeten mycket och ofta!

• MissHelene

Min bm varnade mig för att använda doppler, d verkar inte vara så hälsosamt för bäbis vad jag förstod. Nu när jag e i v.40 och bm lyssnar på hjärtljud varannan vecka så blir min bäbis riktigt irriterad och avskyr den processen så ngt stör juh helt klart. Hon sa att jag kunde använda den bara när man blir extremt orolig och ev har minskade fosterrörelser. När fostret e litet så hör man oftast det inte ens och det är helt normalt när man lyssnar hemma, tyvärr blir folk mer orolig då också.

• skatten12

TS: testa som sagt att lyssna långt ner!! Dem ligger ner nu. Du har säkert lyssnat för långt upp. Höj volymen med :)

• zofies21
    skatten12 skrev 2016-01-18 19:51:30 följande:

Hört varje gång. Nån gång då o då. Clearblue 10 min varje dag är ok enl den. Testa o ta så lång ner som
    Möjligt vid blygd benet. Pröva det, dem ligger långt ner nu.

Vet ej om de
    Är ok? Men hoppas man kan lita på instruktionerna ....

Jag testade nu och hörde hjärtslag :) men ändå är jag orolig över att något ska vara fel :/ suck....

Jag vet inte vad som är ok och inte.. Men jag tycker ju inte att det ska stå i instruktionen att man kan använda den så mycket om det skulle vara farligt.... Men alla barnmorskor och mammor säger och tycker ju olika, så hur ska man egentligen veta helt säkert?!
  • zofies21
    Gweny skrev 2016-01-18 21:37:57 följande:

Jag var på mitt idag. Har varit rädd och nervös. Inte känt så mycket rörelser osv. Även sett på vul tidigare.

Är från IVF och jag har tidigt i grav haft blödningar osv. Så varit svårt att slappna av.

Men allt såg bra ut och full fart.

Har inget bra råd, men du är inte ensam att oroa sig

Va skönt att allt såg bra ut! Grattis!! :)
    Hoppas jag också får bra besked på rul och kan lugna mig lite sen... Kan ju knappast vara bra att gå runt och vara så här orolig ständigt :/
  • zofies21
    MissHelene skrev 2016-01-18 23:08:29 följande:

Min bm varnade mig för att använda doppler, d verkar inte vara så hälsosamt för bäbis vad jag förstod. Nu när jag e i v.40 och bm lyssnar på hjärtljud varannan vecka så blir min bäbis riktigt irriterad och avskyr den processen så ngt stör juh helt klart. Hon sa att jag kunde använda den bara när man blir extremt orolig och ev har minskade fosterrörelser. När fostret e litet så hör man oftast det inte ens och det är helt normalt när man lyssnar hemma, tyvärr blir folk mer orolig då också.

Okej... Ja min plan är att lyssna endast när jag är orolig=) men som du säger, hör man inget blir man bara mer orolig...
  • MissHelene
    zofies21 skrev 2016-01-19 09:45:06 följande:
    Okej... Ja min plan är att lyssna endast när jag är orolig=) men som du säger, hör man inget blir man bara mer orolig...
    Ja d e bättre att åka till förlossningen och låta dom "kolla läget" om man är orolig än att utsätta barnet för radiovågor/strålning lr vad den nu utsätts för med dopplern hemma, hittar man inget ljud åker man juh in till dom iaf :) jag har använt min 2 ggr och d e en trygghet att ha hemma men man ska nog inte utsätta bäbis för allt för mkt. Jag vet inte alls hur d ligger till utan lyssnar till min bm som iaf vet mer om barn och dopplers än mig. Men alla säger säkert olika^^ har ni frågat erat bm vad dom säger ang doppler?
  • zofies21
    MissHelene skrev 2016-01-19 10:42:53 följande:
    Ja d e bättre att åka till förlossningen och låta dom "kolla läget" om man är orolig än att utsätta barnet för radiovågor/strålning lr vad den nu utsätts för med dopplern hemma, hittar man inget ljud åker man juh in till dom iaf :) jag har använt min 2 ggr och d e en trygghet att ha hemma men man ska nog inte utsätta bäbis för allt för mkt. Jag vet inte alls hur d ligger till utan lyssnar till min bm som iaf vet mer om barn och dopplers än mig. Men alla säger säkert olika^^ har ni frågat erat bm vad dom säger ang doppler?
    Ja så är det nog... Jag har inte frågat min bm ännu, ska göra det...

Nu har jag ju hört hjärtat ett par gånger och även sett i vecka 10 på vul, så jag vet ju att det är en liten där inne även fast jag inte känner några tydliga rörelser ännu... Jag är mest rädd över att de ska hitta nå andra stora fel på ultraljudet eller något.... Jag vet inte var min oro kommer ifrån, men det är fruktansvärt jobbigt att gå runt och vara så här orolig över att det inte kommer gå som man önskar på ultraljudet :(
  • MissHelene
    zofies21 skrev 2016-01-19 13:45:47 följande:
    Ja så är det nog... Jag har inte frågat min bm ännu, ska göra det...

Nu har jag ju hört hjärtat ett par gånger och även sett i vecka 10 på vul, så jag vet ju att det är en liten där inne även fast jag inte känner några tydliga rörelser ännu... Jag är mest rädd över att de ska hitta nå andra stora fel på ultraljudet eller något.... Jag vet inte var min oro kommer ifrån, men det är fruktansvärt jobbigt att gå runt och vara så här orolig över att det inte kommer gå som man önskar på ultraljudet :(
    Förstår d! Vet sj hur orolig jag var, jag kände inget förns v.19 sen blev jag nästan mer orolig om jag inte kände ngt hela tiden, ständigt denna oro :D
  • zofies21
    MissHelene skrev 2016-01-21 18:06:24 följande:
    Förstår d! Vet sj hur orolig jag var, jag kände inget förns v.19 sen blev jag nästan mer orolig om jag inte kände ngt hela tiden, ständigt denna oro :D
    Men eller hur... Man ska alltid oroa sig för nåt... :( 10 dagar kvar till rul.... Hoppas allt ser bra ut!!
  • MissHelene
    zofies21 skrev 2016-01-21 20:30:43 följande:
    Men eller hur... Man ska alltid oroa sig för nåt... :( 10 dagar kvar till rul.... Hoppas allt ser bra ut!!
    Ja oron slipper man nog inte förns man ligger i graven känner jag^^ nu när min väl e född finns d en hel uppsjö av nya orosmoment som e utbytta av dom som fanns under graviditeten :D du ska nog se att allt ser bra ut, tror alla e lite nervösa inför rul. Jag håller tummarna för dig :)
Svar på tråden nån som kan lugna mig lite? rädd inför rul