• Blicka

Operation navelbråck - återhämtning?

Har fått ett litet navelbråck efter mina graviditeter som nu ska åtgärdas. Min yngsta är 8 månader när ingreppet ska göras o jag har försökt få svar på hur återhämtningen kommer att vara och sjukvården beskriver ingreppet som litet utan restriktioner dvs inte bära tungt efteråt. En fråga jag får är dock om jag kommer kunna ta hand om bebis som vanligt eller om jag behöver mer hjälp än första dagen. Sjukvården säger att kroppen säger ifrån om något blir olämpligt, men finns det någon som har gjort en operation av navelbråck o vill dela med sig av hur det var för er?

• Svar på tråden Operation navelbråck - återhämtning?
  • hayatii

Hej! I september 2016 gjorde jag en navelbråcks op och liksom dig hade jag då min bebis på 8 månader :)

Vad jag fick veta så behövde min man vara hemma i 5 veckor eftersom jag Absolut inte fick bära/lyfta något tyngre än en handväska typ.

Så min man fick bära bebis till mig när det behövdes o sköta allt sånt. lite jobbigt att hålla på så blev det ju.. Men funkade. Lite ont och svullnad på magen den första veckan men sen blev det bättre för varje vecka. :)

• hayatii

Hej! I september 2016 gjorde jag en navelbråcks op och liksom dig hade jag då min bebis på 8 månader :)

Vad jag fick veta så behövde min man vara hemma i 5 veckor eftersom jag Absolut inte fick bära/lyfta något tyngre än en handväska typ.

Så min man fick bära bebis till mig när det behövdes o sköta allt sånt. lite jobbigt att hålla på så blev det ju.. Men funkade. Lite ont och svullnad på magen den första veckan men sen blev det bättre för varje vecka. :)

• Blicka
    hayatii skrev 2016-01-19 21:41:06 följande:

Tack för ditt svar! Ja det var ju lite skillnad från informationen som jag fått där det inte är några restriktioner alls! Har nu iaf ordnat så svärföä kan hjälpa mig de första dagarna. Blev du sjukskriven så din man kunde ta föäledigt?
  • hundochhäst

Har också gjort en navelbråcksop. Jag minns inte att min man var hemma några fem veckor inte. Jag fick väl hjälp två veckor ungefär hemma. Min operation var ganska omfattande och blev väl inte helt lyckad heller, det visade sig att bråcket var större än de först trodde.
    Ont gjorde det efteråt kommer jag ihåg man är inte direkt benägen att lyfta någonting alls . När jag har fått mitt tredje barn ska jag göra en mer omfattande bukplastik för att få ordning på bukmuskulaturen dock får jag bekosta den operationen själv och det svider lite.

• Blicka
    hundochhäst skrev 2016-01-20 07:34:13 följande:

Har också gjort en navelbråcksop. Jag minns inte att min man var hemma några fem veckor inte. Jag fick väl hjälp två veckor ungefär hemma. Min operation var ganska omfattande och blev väl inte helt lyckad heller, det visade sig att bråcket var större än de först trodde.
    Ont gjorde det efteråt kommer jag ihåg man är inte direkt benägen att lyfta någonting alls . När jag har fått mitt tredje barn ska jag göra en mer omfattande bukplastik för att få ordning på bukmuskulaturen dock får jag bekosta den operationen själv och det svider lite.

Vad tråkigt att det inte blev helt lyckat med din op o förstår att det känns sådär att kosta på själv men säkert väl värt pengarna efteråt. Jag räknar också med att det kommer göra ont efteråt, men det låter så otroligt okomplicerat när jag pratat med kliniken som ska göra det o när man googlar så står det annat. Vill ju inte efteråt känna att jag inte klarar av att ta hand om bebis o mina andra barn... Får väl be mina föä vara back-up andra veckan...
  • MiaFian

Så här säger Socialstyrelsens försäkringsmedicinska beslutsstöd om sjukskrivning efter bråckoperation (riktlinjer för läkare vid sjukskrivning.

"Vid arbete som inte medför fysisk ansträngning är den vägledande rekommendationen ingen sjukskrivning (utöver eventuell egen sjukanmälan upp till 1 vecka). Så normal aktivitet som möjligt och arbete på heltid rekommenderas.

Vid fysiskt ansträngande arbete (med exempelvis tunga lyft eller vridningar, böjningar och förflyttningar) och arbetsuppgifterna inte går att förändra på kort sikt är sjukskrivning i upp till 2 veckor vid laparoskopi sjukskrivning vägledande. Vid traditionell kirurgi är sjukskrivning i upp till 3 veckor vägledande. Om möjligt arbete på halv- eller deltid."

Så i ditt fall kanske upp till 2-3 v kan vara ett riktmärke beroende på operationstid?

• Blicka
    MiaFian skrev 2016-01-20 09:23:11 följande:

Så här säger Socialstyrelsens försäkringsmedicinska beslutsstöd om sjukskrivning efter bråckoperation (riktlinjer för läkare vid sjukskrivning.

"Vid arbete som inte medför fysisk ansträngning är den vägledande rekommendationen ingen sjukskrivning (utöver eventuell egen sjukanmälan upp till 1 vecka). Så normal aktivitet som möjligt och arbete på heltid rekommenderas.

Vid fysiskt ansträngande arbete (med exempelvis tunga lyft eller vridningar, böjningar och förflyttningar) och arbetsuppgifterna inte går att förändra på kort sikt är sjukskrivning i upp till 2 veckor vid laparoskopi sjukskrivning vägledande. Vid traditionell kirurgi är sjukskrivning i upp till 3 veckor vägledande. Om möjligt arbete på halv- eller deltid."

Så i ditt fall kanske upp till 2-3 v kan vara ett riktmärke beroende på operationstid?

Tack!

Jag ska göra ingreppet under lokalbedövning så det är ingen stor operation men man blir ju lite orolig iaf kring hur man mår efteråt o vad man klarar av... Det har inte pratats om någon sjukskrivning för egen del utan bara se till att du har hjälp första dagen eftersom du kan vara lite trött o ha ont.
  • hayatii

Vid första läkarbesöket sa man också till mig att jag skulle få 2 veckors sjukskrivning men väluppf operationsdagen sa kirurgen 5 veckor. Jag opererades uumder narkos. Ngt knas med tangentbordet ursäkta. Tror man vill minska risken för tarmvred och därför ska man vänta med lyft osv något.

• Blicka
    hayatii skrev 2016-01-20 11:51:20 följande:

Vid första läkarbesöket sa man också till mig att jag skulle få 2 veckors sjukskrivning men väluppf operationsdagen sa kirurgen 5 veckor. Jag opererades uumder narkos. Ngt knas med tangentbordet ursäkta. Tror man vill minska risken för tarmvred och därför ska man vänta med lyft osv något.

Måste kanske ringa kliniken igen o höra mig för igen.
  • hayatii

Ja både jag pch mannen blev paff och hans chef blev inte såglad överden plötsliga ändringen så du borde dubbelkolla det då du har en bebis.

• Blicka

Har ringt kliniken igen o sjukskrivning behövs inte. Hade jag jobbat hade jag varit på jobbet dagen efter o de anser att jag absolut kan lyfta bebis redan dagen efteråt bara jag tänker på hur jag lyfter. Enligt hon jag pratade med är det många som börjar träna bara några dagar efteråt! Självklart är ju återhämtningen beroende på storleken av ingreppet men tror jag ändå ordnar så jag har svärföräldrarna här första dagarna. Vill ju inte inse att nähä lyfta bebis gick ju inte o inte ha någon här...

Tack till er som svarat!

• hundochhäst

Mitt bråck opererades under lokalbedövning. De fick dock avbryta innan han var helt nöjd eftersom de inte kunde smärtlindra mig ordentligt. Jag fick ett titannät inopererat, min navel såg ut som ett gristryne i storlek ungefär. Det visade sig sedan att jag har ett epigastricabråck, men eftersom det inte är någon fara för inklämningar så bryr man sig inte om att operera.
    Surt för det är inte vackert och jag hade en gång en tvättbräda...

• Blicka
    hundochhäst skrev 2016-01-27 12:48:54 följande:

Mitt bråck opererades under lokalbedövning. De fick dock avbryta innan han var helt nöjd eftersom de inte kunde smärtlindra mig ordentligt. Jag fick ett titannät inopererat, min navel såg ut som ett gristryne i storlek ungefär. Det visade sig sedan att jag har ett epigastricabråck, men eftersom det inte är någon fara för inklämningar så bryr man sig inte om att operera.
    Surt för det är inte vackert och jag hade en gång en tvättbräda...

Vad tråkigt att det inte lyckades för dig med op så som du önskat. Ja magen som den var innan mina graviditeter är ett minne blott...

Jag ha förstått att jag inte ska behöva ngt nät utan att de bara ska sy igen hålet.
  • hundochhäst

Det blir säkert bra. Tror att det är bra att komma upp och röra sig så fort som möjligt och du känner ju var gränsen går. Jag hade ett väldigt tungt jobb med mycket lyft och vridningar så jag kunde inte gå tillbaks till jobbet på ett tag. Vet många som har opererat med jättefint resultat.
    Mina ärr syns nästan inte alls idag från början var de tjocka och blåa, nu är det bara ett tunt vitt streck kvar så hade det inte varit för att bråcket var så mycket större än de trodde hade jag nog varit jättenöjd idag!

• Blicka
    hundochhäst skrev 2016-01-27 13:10:31 följande:

Det blir säkert bra. Tror att det är bra att komma upp och röra sig så fort som möjligt och du känner ju var gränsen går. Jag hade ett väldigt tungt jobb med mycket lyft och vridningar så jag kunde inte gå tillbaks till jobbet på ett tag. Vet många som har opererat med jättefint resultat.
    Mina ärr syns nästan inte alls idag från början var de tjocka och blåa, nu är det bara ett tunt vitt streck kvar så hade det inte varit för att bråcket var så mycket större än de trodde hade jag nog varit jättenöjd idag!

Ja jag hoppas det!
Svar på tråden Operation navelbråck - återhämtning?