doppler
Farligt att använda den då & då?
lyssnar ca 20 sekunder Max ...
Farligt att använda den då & då?
lyssnar ca 20 sekunder Max ...
Någon ?:(
Är nog ingen fara om det är korta stunder då och då
Frågade faktiskt min läkare (som för övrigt är mödravårdsöverläkare på kvinnokliniken) senast jag besökte bm om precis detta, då jag märkt att en del köper doppler. Han blev väldigt förvånad, och sa att det absolut inte är något mödravården rekommenderar. Bm höll med.
Är det inte mest för oron / medicinsk bedömning av hjärtljuden ex. Vad gör msn om dem är dåliga mm?
Min bm sa iaf så.
Vissa ex som ligger inne från v 20 har kontinuerlig övervakning ex, dem barnen mår ju väl ?
Svårt det där. ? Vad jag läser mig till så är det ok. Men svårt att hitta fakta ! Därav frågade jsg här med :))
På vilka grunder menade han att det inte är bra?
Min bm sade att fostret blir stressat av en doppler. Hon tyckte inte jag skulle hålla på med en sådan.
Det står ju på att man inte ska använda den för ofta, är det inte en gång om dagen högst en minut åt gången eller något i den stilen? Och från v 16, tror jag? Jag använde en mellan kanske v 17 och 22 var fjärde-femte dag, var så nojig över att jag inte kände några rörelser än. I många andra länder lyssnar man ju efter hjärtslagen mycket tidigare hos mvc, och ofta varje vecka.
Den korta stunden spelar det väl knappast roll om man stör bebisen, jag tror mest att mvc/sjukvården inte vill att man ska använda den eftersom det kan vara svårt att hitta hjärtljuden och då blir folk ännu mer oroliga.
Är det inte mest för oron / medicinsk bedömning av hjärtljuden ex. Vad gör msn om dem är dåliga mm?
Min bm sa iaf så.
Vissa ex som ligger inne från v 20 har kontinuerlig övervakning ex, dem barnen mår ju väl ?
Svårt det där. ? Vad jag läser mig till så är det ok. Men svårt att hitta fakta ! Därav frågade jsg här med :))
På vilka grunder menade han att det inte är bra?
Ja men då borde de ju mer vara att de är risk att inte höra rätt / bedömda om de är nått fel ex.
Jo det när man ligger inne förstår jag att de är för barnets hälsa, men hade det vart " väldig hög risk " att skada barnet hade man nog inte kollat så mkt / noga dem tidiga veckorna . :) varför låg du inne ?
Jo, fast om något skulle vara fel så är det inte mycket som kan göras. Kanske onödigt att eventuellt stressa ett foster där allt är bra. Om mödravården ansåg att fritt nyttjande av doppler i hemmet vare en bra idé, skulle de nog inte rekommendera motsatsen.
Men ja, alla gör vad de anser är bäst. Förstår att man kan känna oro, har själv känt det. Jag valde dock att låta sjukvården sköta allt. Även vid min nuvarande graviditet.
Njurbäckeninflamation var jag inlagd för. Så det var fråga om både min och mitt barns överlevnad. Allt gick bra sån tur var. :)