• Snuffsan93

Vänja sig vid katrallergi. Hur lång tid?

Frågan riktar sig till er som upptäckt allergi men ändå valt att behålla eran katt/katter.

Jag har tidigare haft katt. Har då haft lite snuva men det har gått att leva med. Var sedan utan katt i några år och träffade inte ens någon alls, men har ni skaffat en liten skönhet.

Tyvärr har allergin satt sig i ögonen. De är svullna och röda men det har minskat när jag inte gosat med katten sista tiden nu.

Jag har läst att det finns de som vant sig vid allergin och inte känner av något? Hur lång tid har det tagit för er? Har ni gjort något speciellt?

Jag tar nu allergitabletter varje dag samt ögondroppar. Katten får inte vara i sovrummet och jag tvättar händerna ofta och gosar inte så mycket med henne, även om jag vill.

Finns det någon chans att jag tillslut får njuta av henne som resten av familjen?

• Svar på tråden Vänja sig vid katrallergi. Hur lång tid?
  • Holma

Har tre katter o är allergisk , kliande ögon o snuva , tog allergimedicin ca tre veckor efter vi skaffat första katten sen nån dag när nya katter kommit hem . Nu efter 2 år känner jag inte av mina katter alls .

• Snuffsan93

Vad tog du för medicin och hur ofta? Kan du gosa med katterna utan att känna av något?

• kaleidoskop88

Jag blir röd och får klåda av katter, men har även astma... Jag har haft min katt nu i nio år och känner inte av honom alls längre... Dock så tog det nog ett par år innan jag var symptomfri och jag tål fortfarande inte andras katter. Gosar massor! Det är så sjukt individuellt, så jag kan verkligen inte säga att det blir samma för dig, man kan bli jättedålig av att immunförsvaret är konstant ansatt :-/ mitt enda råd är att prova och se om det går. Jag tog också allergitabletter i början. Har en luftrenare från Electrolux också som renar från allergener till ganska stor del. Lycka till!!!

• kaleidoskop88

Kan tillägga att jag också hade en period med mycket luftvägsinfektioner, som förmodligen berodde på detta. Så det var sjukt jobbigt innan det gav sig.

• Snuffsan93

Jag använder också luftrenare, dammsuger och torkar golv ofta.

Jag har bara haft katten i några veckor och märker nog av att det är bättre, m en å andra sidan gosar jag inte upp i ansiktet så mycket. Borde jag göra det ändå eller ska jag försöka vänja mig försiktigt? Tanken är att hon ska få gå ut senare när hon vant sig här hemma mer och då kommer jag kunna vädra inne också.

• Carin86

Jag vet inte om jag är allergisk eller bara överkänslig men hade katt som barn. Sen när jag enbart träffade vår katt när jag var hemma och besökte föräldrarna kliade det i ögonen och jag fick utslag runt munnen av att pussa på katten. För 4 år sen flyttade min första katt in hos mig. Jag mådde piss i kanske 2-3 månader. Framförallt kliade och rinnande ögon och näsa. Däremellan grät jag av sorg och dammsög. Men det blev bättre. Jag undvek aldrig min katt. Och nu tar jag flera gånger om dan och riktigt sniffknarkar mina båda katter för att förebygga återfall :) hoppas det löser sig för dig med!!

• Holma
    Snuffsan93 skrev 2016-01-18 21:38:24 följande:

Vad tog du för medicin och hur ofta? Kan du gosa med katterna utan att känna av något?

Jag tog bara receptfria mediciner , köpte lite olika . Ögondroppar o tabletter .
  • Snuffsan93

Redan nu har det blivit mycket bättre. Hoppas det fortsätter åt det hållet :)

Svar på tråden Vänja sig vid katrallergi. Hur lång tid?