• Samunotis

Kylarvätska i reservtanken?

Jag vet inte om det finns kylarvätska i reservtanken på bilen.
    Bilen har stått stilla förutom att jag har startat upp det ett par gånger under den kalla årstiden som nu är.

Kan jag köra med den utan att motorn blir skadad?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Kylarvätska i reservtanken?
  • Eleonor01

Förstår inte frågan riktigt men bensin å diesel fryser inte. Däremot tar batteriet skada om en bil står still i kylan för länge så bilen blir svår att starta men får sy igång den är det inga problem att köra m den. Förstår inte vad du menar m kylarvätska Dock.... Kylarvätska har man i kylarvatten för att det inte ska frysa

• Samunotis
    Eleonor01 skrev 2016-01-19 07:04:10 följande:

Förstår inte frågan riktigt men bensin å diesel fryser inte. Däremot tar batteriet skada om en bil står still i kylan för länge så bilen blir svår att starta men får sy igång den är det inga problem att köra m den. Förstår inte vad du menar m kylarvätska Dock.... Kylarvätska har man i kylarvatten för att det inte ska frysa

*Kylarvätska har man i kylarvatten för att det inte ska frysa*

Ja, det är detta som jag inte vet om det är ifyllt glykol nu när det är så kallt.
    Finns det glykol i vattnet så är väl inte utsidan på tanken frostig?

Jag kan inget om bilmotorer.
  • defo

Om det inte är glykol i har något troligtvist redan fruset sönder.

Kan du skilja på flytande eller frusen vätska? Öppna i så fall locket och kolla.

• Farfallos
    Samunotis skrev 2016-01-19 07:43:12 följande:

Ja, det är detta som jag inte vet om det är ifyllt glykol nu när det är så kallt.

Det här handlar inte om motorer. Har du aldrig sett en iskall brännvinsflaska med frost på utsidan? - Jo, just det. Iskall vätska på insidan, men frost på utsidan.

Glykol är inget man "fyller på" på samma sätt som man fyller på bensin pga att den förbrukas, utan när man fyller upp kylsystemet med kylarvätska så fyller man med en blandning som är frostsäker, även om detta sker mitt i sommaren. Har du haft bilen inlämnad på service så har de sannolikt även kollat detta då.
  • Anton Chigurh
    Samunotis skrev 2016-01-19 07:43:12 följande:

Öppna locket till kylarvätskan, kolla ner i öppningen (eventuellt med en ficklampa om belysningen inte är till fyllest) ser du flytande vätska i behållaren !!! = Starta bilhelvetet och KÖR. 

Ser du en sörja av grötis i behållaren = Låt bli och starta bilhelvetet och ta bussen. Bilen kommer överhettas JÄVLIGT snabbt om du startar den. Och det är INTE bra. Inte bra alls. Nä.

Ser du ingen flytande vätska, ingen grötis utan vätskan i behållaren är helt jävla stelfrusen = Ring banken och kolla dina möjligheter att få ett lån till hyfsad ränta. Du lår nämligen behöva det.  

All lycka till.Glad

Kram //Anton

(Alternativet att det är TOMT i behållaren finns också. Och då är goda råd dyra).
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Eleonor01
    Samunotis skrev 2016-01-19 09:09:39 följande:

Har redan fått hjälp nu!

Tack för svar!

Om bilen är servad som den ska är det absolut inga problem. En bil ska inte läcka kylarvatten å då ska således inte fryspunkten för vattnet förändras nämnvärt eftersom man inte ska behövs fylla på. Det är ett slutat system
Svar på tråden Kylarvätska i reservtanken?