• Dumboo

När började era barn gå till skolan själv?

Som rubriken lyder.

När började era barn cykla/ gå själv till skolan? 
    Och hur långt är de till skolan?

När ja läste körkorts teori för ett par år sen, står de att barnens syn är inte välutvecklad och barn inte klarar sig och bör inte gå själv i trafiken vid 12 årsålder. Sen läst någon forsknings fasta att är inte förres 15/16 år .

Jag förstår säkerligen att de beroende per individ och utveckling.

Min tjej är 7år . hon kanske skulle fixa de. Men känner mig inte bekväm och oro. Plus tycker hon för liten så blir nog några år till och följa med till skolan. grann tösen på 8 år cyklar själv. Vi har en 0,5 km till skolan såå rätt nära men kör som idioiter här. 

Så hur gamla var er när dem fick bege sig själv till skolan?

'Och hur långt var de?

• Svar på tråden När började era barn gå till skolan själv?
  • pigglet

Med äldsta barnen följde jag till skolbussen tills de gick i 2:an. De skulle korsa en trafikerad väg med dålig sikt. Och jag var hemma, så jag hade möjlighet att följa dem.

Yngsta fick börja ta sig till o från skolan redan i förskoleklass på våren, han var 7 år. Det är 1 km till skolan. På morgonen följer han med storasyster, men hemvägen är han oftast själv.
    Det är cykelbana 2/3 av vägen, sedan korsas en trafikerad väg med mycket bra sikt. Sedan är det villakvarter med knappt någon trafik.

Känns väl si så där, men han verkar vara noga med att stanna och se sig för även i de små korsningarna. Nu går han i 2:an och vad jag vet har det inte varit några incidenter.

• Erizajo

Min dotter var sju. Gick i ettan och cyklade själv till och från skolan. Korsar en väg med medelmycket trafik.

• Lena

I ettan fick de åka bussen själv men vi väntade på bussen med dem. Sen gå från bussen till skolan själva. De korsar aldrig någon väg själva då. Hem kommer de korsa en medeltrafikerad 60väg då det blir om 1-2 år

• Minza83

Synen är det väl inget fel på? Men däremot är man inte 'trafikmogen' förrän runt/efter 12åts ålder...

• Ego Lovers

Det beror helt på var för sorts väg som ska korsas och hur lämplig barnet är. Mina har gått när de varit åtta år dvs börjat tvåan.

• Fru Ve

Min äldsta är 8 år, går i tvåan. Jag går med honom än men funderar på att låta honom gå själv snart. Han går för övrigt själv på fritiden ibland till en kompis som bor nära skolan så egentligen vet jag att han klarar det. Vi bor i villaområde, han ska korsa en väg med övergångsställe där hastigheten är begränsad till 40 km/h. Är ca 1 km till skolan.

I vårt fall är det nog mest så att "alla" skjutsar sina barn till och från skolan så jag är nog mest fundersam på att vi uppfattas som udda om vi låter sonen gå själv. Men efter att ha läst svaren i den här tråden känns det mer OK. Det är ju egentligen mer orimligt att alla barn ska skjutsas så korta sträckor. Jag brukar gå med sonen till 99 %, inte ta bilen.

• Fru Ve
    Minza83 skrev 2016-01-19 21:50:27 följande:

Synen är det väl inget fel på? Men däremot är man inte 'trafikmogen' förrän runt/efter 12åts ålder...

Nä men jag tror det är få föräldrar som kan och vill följa barnen till 12 års ålder. Oftast är ju inte en 12-åring på fritids heller och föräldrarna kanske inte börjar/slutar samma tider som barnen.
  • No Logo
    Minza83 skrev 2016-01-19 21:50:27 följande:

Det perifera seendet är inte fullt utvecklat förrän i 12-årsåldern. Rekommendationen om 12 år brukar gälla cykling i trafiken, inte att gå.

Våra barn har fått gå själva till skolan i slutet av trean (då har fritids även trafiktränat med barnen). Vi har bara 7-800 m till skolan men bor i centrum av en stor stad med mycket trafik.
  • Mrs Green

Mot slutet av tvåan (alltså nästan 9 år) började hon gå hela vägen själv eller med kompisar. Det är ca 1,5 km, större delen på gångväg men sista biten i ett villaområde med lite bilar. Innan dess hade vi gått med ungefär halvvägs under hela tvåan.

• Anonyma tjejen03

Jag började gå hem själv i 3an. Kanske 0.5 km ungefär. Inte några stora vägar häller. Började gå till skolan typ ett halvår efter det tror jag.           
    Hoppas jag vart till hjälp Cool.

Svar på tråden När började era barn gå till skolan själv?