• Anonym (fattiglapp)

Har inte råd med skolfoto, kommer jag ångra mig?

Sonens fotografier från förskolan har kommit och dom är jättefina!

Ville köpa ett porträtt på honom och en gruppbild som kan vara kul att titta på i framtiden men det skulle kosta 300:-!

Jag har inte råd med det, men skulle kunna låna pengar som dock blir svåra att betala tillbaka... Kommer jag ångra mig?

Porträttet var verkligen toppen, hans personlighet lyste igenom så fint och han kommer byta förskola snart så det kanske är kul att visa honom hans första förskoleklass sen eller tror ni det inte kommer vara så intressant framöver?

• Svar på tråden Har inte råd med skolfoto, kommer jag ångra mig?
  • Anonym (Hey)

Oj vilka generösa människor det finns i tråden, jobbigt att ta emot allmosor men checken kanske känns lite vettigare?

• Royalle
    Anonym (Carro) skrev 2016-01-22 09:13:45 följande:

Hu kan man inte ha 300kr när man har barn? Så ansvarslöst. Ibland undrar jag varför vissa skaffar barn.

7 man kan ha mycket pengar på kontot utan att för den delen ha 300 över till en i princip onödig utgift. Jag tycker korten är dyra. Jag köper oftast bara porträttet och pappan köper gruppbilden och sedan scannar vi eller mailar över filen man får till varandra.

Alla mina pengar är budgeterade och öronmärkta, alltså kan 300 kr ställa till det, och oftast är det sparandet som får stryka på foten vilket är helt galet. Jag spar hellre pengarna om det skulle hända nåt riktigt oförutsett, som att bilen går sönder eller att någon blir sjuk.
  • Anonym (Carro)
    Royalle skrev 2016-01-23 10:55:06 följande:

7 man kan ha mycket pengar på kontot utan att för den delen ha 300 över till en i princip onödig utgift. Jag tycker korten är dyra. Jag köper oftast bara porträttet och pappan köper gruppbilden och sedan scannar vi eller mailar över filen man får till varandra.

Alla mina pengar är budgeterade och öronmärkta, alltså kan 300 kr ställa till det, och oftast är det sparandet som får stryka på foten vilket är helt galet. Jag spar hellre pengarna om det skulle hända nåt riktigt oförutsett, som att bilen går sönder eller att någon blir sjuk.

Fast nu tyckte hon ju tydligen inte att fotona var en onödig utgift utan hade helt enkelt inte 300kr
  • Royalle
    Anonym (Carro) skrev 2016-01-23 11:04:17 följande:
    Fast nu tyckte hon ju tydligen inte att fotona var en onödig utgift utan hade helt enkelt inte 300kr
    jag hade inte heller tyckt att jag hade haft 300 kr till något jag inte räknat med som inte är superviktigt. Jag skulle gärna köpa alla foton på barnen men jag har inte heller de pengarna, trots att jag kanske har 7-8000 kr på kontot, eftersom de pengarna är till annat. 
    Jag säger ofta att vi inte har pengar till olika saker. Det betyder inte att det är tomt på kontot, utan att jag prioriterar sparande för att inte stå med byxorna nere när det verkligen behövs. Innebär det också att jag är en dålig förälder som inte har 300 kr över till skolfoton?
  • Anonym (Carro)
    Royalle skrev 2016-01-23 14:50:03 följande:

jag hade inte heller tyckt att jag hade haft 300 kr till något jag inte räknat med som inte är superviktigt. Jag skulle gärna köpa alla foton på barnen men jag har inte heller de pengarna, trots att jag kanske har 7-8000 kr på kontot, eftersom de pengarna är till annat. 

Jag säger ofta att vi inte har pengar till olika saker. Det betyder inte att det är tomt på kontot, utan att jag prioriterar sparande för att inte stå med byxorna nere när det verkligen behövs. Innebär det också att jag är en dålig förälder som inte har 300 kr över till skolfoton?

Fast om de pengarna är till annat så har du ju inte dom? Om de är för mat och räkningar så och sen är det slut så skulle du med andra ord inte kunna avvara 300kr. Och ja, jag tycker att det är mer än märkligt.
  • Royalle
    Anonym (Carro) skrev 2016-01-23 15:55:51 följande:

Fast om de pengarna är till annat så har du ju inte dom? Om de är för mat och räkningar så och sen är det slut så skulle du med andra ord inte kunna avvara 300kr. Och ja, jag tycker att det är mer än märkligt.

Det är precis det jag menar. Jag har inte de pengarna heller eftersom jag prioriterar annat, t.ex sparande om något verkligt oplanerat skulle hända. Hur kan det vara märkligt att man anpassar inkomsten efter utgifterna? Jag jobbar hellre färre timmar och är med mina barn än att tjäna massor av pengar. Jag har så vi klarar oss. Det räcker väl? Är man en dålig förälder om man inte har massor av pengar över varje månad?
  • Anonym (Carro)
    Royalle skrev 2016-01-24 10:10:33 följande:

Det är precis det jag menar. Jag har inte de pengarna heller eftersom jag prioriterar annat, t.ex sparande om något verkligt oplanerat skulle hända. Hur kan det vara märkligt att man anpassar inkomsten efter utgifterna? Jag jobbar hellre färre timmar och är med mina barn än att tjäna massor av pengar. Jag har så vi klarar oss. Det räcker väl? Är man en dålig förälder om man inte har massor av pengar över varje månad?

Fast har man inte 300kr i mitten av månaden till något som kommer upp har man inte så man klarar sig. Även om du tex inte tycker fotona är att prioritera kanske barnet kommer tycka att det hade känts viktigt när han eller hon blir äldre.
  • Anonym (Vet)

När jag inte hade, tog jag med skolkorten till jobbet eller bibblan o tog en kopia på dem. En papperskopia blir en lika fin bild o det syns inte att det är papper då de sitter i ram på väggen.
    O så skickade jag tillbaka korten. Väldigt många år sen nu, men ett tips.

• Noname00
    Fröken Apelsin skrev 2016-01-20 13:07:02 följande:
    Det handlar inte om att ha pengar i överflöd då det handlar om 300 kronor. Om man har så lite pengar vad gör man om något oförutsett händer?
    Det finns dom som inte har råd att betala om något förutsett händer, så är det tyvärr.
  • Anonym (H)
    Anonym (fattiglapp) skrev 2016-01-20 13:18:27 följande:

Tro mig, jag är nog mer orolig över det än du är... Så vad ska jag göra? Sälja min kropp? Sluta skamma mig för min ekonomi och skriv något konstruktivt om du nu måste skriva något.

Vad är det för svar du vill ha då?

Att det är en bra idé att du lånar pengar till att köpa fotona för att du får sån ångest annars?
  • Royalle
    Anonym (Carro) skrev 2016-01-24 10:24:57 följande:

Fast har man inte 300kr i mitten av månaden till något som kommer upp har man inte så man klarar sig. Även om du tex inte tycker fotona är att prioritera kanske barnet kommer tycka att det hade känts viktigt när han eller hon blir äldre.

Det beror ju på vad som kommer upp. Foton 300kr när jag kan framkalla egna för 18 öre st, nej. Bilen pajar så jag inte kan ta mig till jobbet, ja oavsett kostnad. Det är sånt jag prioriterar.
  • Anonym (fattiglapp)

Här var det livat! Jag har pratat med en otroligt generös person från den här tråden så det löste sig.

Och ni som tycker det är skandal behöver inte oroa er, barnet mår bra och vi är i en tillfällig svacka men gör allt för att komma oss ur den.

Pga studier, oväntade sjukskrivningar och utgifter har vi det just nu väldigt tight men det kommer inte alltid vara så.

Vårt barn har två närvarande föräldrar och han får nyttig mat lagad från grunden, vi hittar på billiga nöjen (pulkabacken, badhuset, sagostunder på bibblan etc) och vi har snälla föräldrar som har köpt ordentliga vinterskor och kläder åt honom.

Men 300 kr är just nu mycket pengar och därför frågade jag om detta kunde tänkas vara ett sånt tillfälle där man bör fixa ihop pengarna på nåt vis.

• Anonym (fattiglapp)
    Pkb skrev 2016-01-20 19:56:32 följande:

Vad snällt sagt, tack :)

Tack så jättemycket för hjälpen, du är en ängel !
  • Pkb
    Anonym (fattiglapp) skrev 2016-03-08 10:27:46 följande:

Tack så jättemycket för hjälpen, du är en ängel !

Inga problem :)
  • Anonym
    Nets skrev 2023-05-29 21:29:22 följande:

För det första när i tid. Är detta?

9 år och 3 månader sedan, ungefär. Du får svårt att hinna.
  • Polyrytm

Kan man betala med kort?

• Anonym (numera)
    Anonym (fattiglapp) skrev 2016-01-20 12:30:09 följande:
    Har inte råd med skolfoto, kommer jag ångra mig?

Sonens fotografier från förskolan har kommit och dom är jättefina!

Ville köpa ett porträtt på honom och en gruppbild som kan vara kul att titta på i framtiden men det skulle kosta 300:-!

Jag har inte råd med det, men skulle kunna låna pengar som dock blir svåra att betala tillbaka... Kommer jag ångra mig?

Porträttet var verkligen toppen, hans personlighet lyste igenom så fint och han kommer byta förskola snart så det kanske är kul att visa honom hans första förskoleklass sen eller tror ni det inte kommer vara så intressant framöver?

Numera med egna kameror och lätt tillgängligt att få bilder på sina barn så har ju skolfotona förlorat sitt värde liksom. Jag har köpt några gånger, alltid för dyrt, har ångrat pengarna jag lagt. Jag har finare bilder på dem som jag tagit själv. 
  • Polyrytm
    Anonym (numera) skrev 2023-05-30 10:20:53 följande:
    Numera med egna kameror och lätt tillgängligt att få bilder på sina barn så har ju skolfotona förlorat sitt värde liksom. Jag har köpt några gånger, alltid för dyrt, har ångrat pengarna jag lagt. Jag har finare bilder på dem som jag tagit själv. 
    Det var väl mer rimligt förr i tiden när inte alla hade bra mobilkameror och system-dito.
Svar på tråden Har inte råd med skolfoto, kommer jag ångra mig?