• Anonym (Barnlängtan)

Hur orkar man?

Min man och jag kan inte få barn på naturlig väg då hans spermier inte tar sig ut. De finns alltså i testiklarna men men inte i ejakulatet.

För ett år sedan betalade vi för en IVF-behandling. Jag blev gravid, men tyvärr slutade det med missfall.

Nu har vi inte möjlighet att bekosta fler behandlingar själva utan behöver hjälp med det. En remiss gick iväg och vi inväntar svar.

Det tog lång tid innan remissen gick iväg på grund av att vår läkare hade missat att få iväg den. Sen fick vi reda på att remissen hade kommit fram och att det skulle ta 4-6 veckor innan vi fick svar på om vi var berättigade hjälp eller ej. Efter 7 veckor ringde vi och frågade hur det gick och fick svaret att de hade mycket just nu, men att om ett par veckor skulle vi få svar.

Efter 3 veckor ringde vi igen och då blev de förvånade över att vi inte hade fått veta något ännu från "vår klinik", då ett fax hade med svaret hade gått iväg. Vi ringde till kliniken och de meddelade att de inte hade fått något fax. Åter kontakt med beslutsfattarna som säger att de ska faxa igen, åter kontakt med kliniken som säger att de inte har fått något fax...

För varje samtal krävs det att man hamnar i deras telefonlista, vilket innebär att man inte blir kontaktat förrän dagen efter. Alltså har vi hållt på nu i ett par veckors tid med att försöka få ett svar som den ena säger att de har skickat till det stället som säger att de inget har fått...

Nu är jag så trött, förtvivlad och frustrerad. Hur ska man orka? Hur ska vi orka?

Finns det någon eller några som är inne i IVF-snurren som kan komma med lite uppmuntran, råd, tips? Eller kanske någon som är inne i samma karusell och vill bolla lite? Trots att vi är två så känns det väldigt ensamt.

Hela tiden har jag fokuserat på att vara positiv. Inte ens när vi fick reda på orsaken till att vi inte kunde få barn på naturlig väg, eller efter missfallet, tappade jag glöden och glädjen. Men nu börjar jag bli ordentligt ledsen och nere. Det gör så ont och jag vet inte hur jag ska hålla humöret och ångan uppe.

• Svar på tråden Hur orkar man?
  • Liten till
    Anonym (Barnlängtan) skrev 2016-07-06 22:20:34 följande:

Åh vad vi längtar! Tiden går väldigt fort just nu känns det som. Veckorna flyger fram och jag funderar på vad vi behöver skaffa till bebisen...

Det känns alldeles ljuvligt att få planera bebiskläder, babyskydd och spana vagnar...

Vad härligt! Ja det är så mysigt att få gå och planera och längta och mysa! Den biten skulle jag gärna göra igen, men känner mig helt färdig med bebisar annars

Så njuuuut!!
  • Anonym (Barnlängtan)
    Liten till skrev 2016-07-13 20:05:00 följande:

Vad härligt! Ja det är så mysigt att få gå och planera och längta och mysa! Den biten skulle jag gärna göra igen, men känner mig helt färdig med bebisar annars

Så njuuuut!!

Det gör jag verkligen! Har redan börjat smygköpa små bebisplagg. Min underbara man får tårar i ögonen då och då när han viker tvätt och upptäcker de små söta kläderna. <3
  • Anonym (Barnlängtan)

Nu har vi varit på rutinultraljud! Allt såg bara bra ut. Det visade sig, väldigt tydligt , att vi väntar en liten pojke! <3

Nu känner jag hur han rör sig där inne varje dag. Det är så otroligt häftigt och mysigt! Svårt att fatta bara att det faktiskt är en liten bebis där inne. En komplett liten individ som bara ska växa till sig. Underbart!

Vi gick från barnmorskan med tårar i ögonen båda två. Vi ska få en alldeles egen ljuvlig liten pojke!

• Liten till
    Anonym (Barnlängtan) skrev 2016-07-27 00:10:35 följande:

Nu har vi varit på rutinultraljud! Allt såg bara bra ut. Det visade sig, väldigt tydligt , att vi väntar en liten pojke! <3

Nu känner jag hur han rör sig där inne varje dag. Det är så otroligt häftigt och mysigt! Svårt att fatta bara att det faktiskt är en liten bebis där inne. En komplett liten individ som bara ska växa till sig. Underbart!

Vi gick från barnmorskan med tårar i ögonen båda två. Vi ska få en alldeles egen ljuvlig liten pojke!

Men åh så glad jag blir! Hänger aldrig hör på fl längre, men går in då och då för att se hur det går för dig <3

Vad underbart, en liten kille! Fortsätt uppdatera då och då, så härligt att läsa!
  • Anonym (Barnlängtan)
    Liten till skrev 2016-08-01 08:04:43 följande:

Men åh så glad jag blir! Hänger aldrig hör på fl längre, men går in då och då för att se hur det går för dig <3

Vad underbart, en liten kille! Fortsätt uppdatera då och då, så härligt att läsa!

Tack snälla fina du! Lovar att fortsätta uppdatera. <3
  • Anonym (Barnlängtan)

Magen växer och jag i takt med den! Vi har svårt att greppa att det faktiskt ligger en liten bebis där inne. Det känns så overkligt, men underbart på samma gång så klart. Pappa har fått känna flera sparkar och han blir lika förundrad varje gång. Vi njuter och längtar!

• Cyanea

Åh vad härligt att höra! Det är en härlig tid när man känner bebis i magen och vet att allt är bra. Och mycket oro bitvis, men det är väl av ren vana snarare än att man behöver oroa sig ;) <3

• Anonym (Barnlängtan)
    Cyanea skrev 2016-08-31 11:24:02 följande:

Åh vad härligt att höra! Det är en härlig tid när man känner bebis i magen och vet att allt är bra. Och mycket oro bitvis, men det är väl av ren vana snarare än att man behöver oroa sig ;) <3

Så är det verkligen! Oron verkar ingå i paketet "Gravid", oavsett om man har genomgått IVF eller ej.

Nu känns allt overkligt nära! Vi förundras varje dag över att "snart har vi en liten bebis här. Vår lilla pojke kan vi snart pussa på" osv... Skrattande Så overkligt och fantastiskt!

Hjärta
  • Liten till

Blir så glad för din/er skull varje gång du uppdaterat. Har ni fått något datum efter RUL? För visst är det i dec/jan det är dags? Försökte hitta, men hittade bara att du plussade 15 april. Det är ju helt sjukt längesen!

• Emmask
    Liten till skrev 2016-09-18 21:47:03 följande:

Blir så glad för din/er skull varje gång du uppdaterat. Har ni fått något datum efter RUL? För visst är det i dec/jan det är dags? Försökte hitta, men hittade bara att du plussade 15 april. Det är ju helt sjukt längesen!

Jag är också nyfiken! Plussade 21 april och har bf 5 januari så jag gissar kring årsskiftet?
  • Anonym (Barnlängtan)
    Liten till skrev 2016-09-18 21:47:03 följande:

Emmask skrev 2016-09-19 07:40:11 följande:

Jag är också nyfiken! Plussade 21 april och har bf 5 januari så jag gissar kring årsskiftet?

Hej på er! Ledsen för sent svar... Det har varit lite mycket på sista tiden. Försöker hinna klart på jobbet och ska samtidigt lära upp min vikarie. Det är mer än vad jag trodde. Vissa saker tänker man ju inte på att man gör...

Den 18/12 är det beräknat till. Känns så overkligt att det är så nära nu! Vi är ju redan inne i oktober. Vi brukar skoja och säga att det nog bli barn på julafton Vi har varnat min mans familj, där det är planerat att vi firar jul i år, att vi kanske befinner oss på förlossningen denna jul.

Får se vad det blir för typ av förlossning. Det får vi svar på om ett par veckor. Det kan hända att moderkakan ligger över livmodersmunnen. För min del spelar det ingen roll vad det bli, bara vår lilla pojke mår bra och kommer ut säkert.

Igår blev vi klara med de sista förberedelserna. Lite tidigt kanske, men vi har varit så ivriga! Det är en livlig liten människa här inne i magen. Både maken, släkt och vänner har fått känna hur han rör sig där inne. Alla är så glada för vår skull! Vårt lilla mirakel... <3
  • Liten till
    Anonym (Barnlängtan) skrev 2016-10-03 06:27:26 följande:

Hej på er! Ledsen för sent svar... Det har varit lite mycket på sista tiden. Försöker hinna klart på jobbet och ska samtidigt lära upp min vikarie. Det är mer än vad jag trodde. Vissa saker tänker man ju inte på att man gör...

Den 18/12 är det beräknat till. Känns så overkligt att det är så nära nu! Vi är ju redan inne i oktober. Vi brukar skoja och säga att det nog bli barn på julafton Vi har varnat min mans familj, där det är planerat att vi firar jul i år, att vi kanske befinner oss på förlossningen denna jul.

Får se vad det blir för typ av förlossning. Det får vi svar på om ett par veckor. Det kan hända att moderkakan ligger över livmodersmunnen. För min del spelar det ingen roll vad det bli, bara vår lilla pojke mår bra och kommer ut säkert.

Igår blev vi klara med de sista förberedelserna. Lite tidigt kanske, men vi har varit så ivriga! Det är en livlig liten människa här inne i magen. Både maken, släkt och vänner har fått känna hur han rör sig där inne. Alla är så glada för vår skull! Vårt lilla mirakel... <3

Underbart att höra!
  • Anonym (Barnlängtan)

Hej igen!

Allt lugnt och vi väntar på att lilleman ska komma ut. Två veckor kvar nu bara... Känns helt otroligt overkligt att vi faktiskt ska bli föräldrar så snart! Lite nervösa är vi allt

• Liten till
    Anonym (Barnlängtan) skrev 2016-12-06 01:58:06 följande:

Hej igen!

Allt lugnt och vi väntar på att lilleman ska komma ut. Två veckor kvar nu bara... Känns helt otroligt overkligt att vi faktiskt ska bli föräldrar så snart! Lite nervösa är vi allt

Fantastiskt!!
  • Anonym (Barnlängtan)

Nu är han här! Han föddes den 11/12. Vi mår bra alla tre. Det känns helt fantastiskt att vi nu är föräldrar till en underbar och frisk liten pojke!

Ett stort tack för all stöttning och uppmuntran som har visats oss här! All kärlek till er!

• Mickan76

Stort grattis ts! Jag tror att den här tråden verkligen kan ge hopp till andra som är i samma sits som du var när du startade tråden. Kram!

Svar på tråden Hur orkar man?