Tjaffs på grund av pungkulor
I vår familj är det en delikatess att äta får-pungkulor (testiklar). Vi äter det en gång per halvår. Middagrn består av olika rätter och två personer i familjen får alltid äran att äta en pungkula var. Förra gången var det min bror och pappa som fick äta. Denna gång, då vi har middagen på lördag ska jag bjuda in min tjej. Det är första gången hon deltar på denna middag. Egentligen skulle jag och min andra bror äta pungkulorna, enligt den ordning vi går. Men, i och med att min flickvän nu är välkommen på middagen så föreslog jag att jag och min flickvän skulle få äta pungkulorna. Detta klagar min bror på eftersom han anser att det är hans tur. "Hon kan få nästa gång" säger han. Ja men nästa gång blir det mamma och syrrans tur. Och gången efter är det min första bror och pappas tur. Och därefter jag och min andra brorsas tur. När fan ska det bli min flickväns tur?
Vi har ju en bestämd ordning på vems tur det är att få äran att äta. Oavsett vad kommer mönstret att brytas. Jag kan tycka att det vore gästvänligt att låta min flickvän få äran att äta, eftersom det är första gången för henne. Men han envisas.
Vet inte vad jag ska göra? Har jag fel?