• ahj

    Förskolechefen vägar skicka personal på utbildning

    Hej

    Min 4-åriga son har diagnosen autism och går i en vanlig kommunal förskola. Han har fått 20h/vecka resurs och då är det en person som ska vara med honom 4 h per dag och jobba med honom men tyvärr har det inte varit så bra som det borde.

    Den pedagogen som blev huvudansvarig är tjänsteledig tills vidare, barnskötaren är sjukskriven sedan några månader tillbaka och den enda förskolläraren på avd har förutom min son andra 20 barn som hen är ansvarig för. På avd finns alltså två vikarier och en förskollärare. en extra barnskötare kommer från grannavdelningen och är med min son en stund varje dag för att avlasta och för att han inte ska springa runt bara. Samtliga pedagoger som min son träffar har väldigt lite kunskap om autism och hur man jobbar med ett barn med autism. Förskollärare har lite koll då hen mött ett barn med autism innan men alla de andra har ingen aning om hur man ska kommunicera med honom eller leka/träna etc. Tec de förstärker omedvetet beteenden som vi kämpar med att släcka ut hemma.

    Förskolechefen vägrar skicka personal på utbildning eftersom det inte går säger hon. den stora anledningen är att det inte går att skicka alla för då blir det bara vikarier och det är inte bra för barnen. det verkar röra sig om pengar för hon har inga problem att ta in vikarier på avdelningen när det är dags för reflektionstid eller utvärderingar.

    Min fråga till er är vilken erfarenhet har ni haft med förskolan när det gäller resurstimmar och hur de stödjer ert barn?
    Har personalen kompetens om ditt barns funktionsnedsättning?
    har förskolechefen varit tillmötesgående och erbjudit personalen utbildning eller har det varit bråk för att få igenom det?

    jag vill att personalen på förskolan ska veta hur de ska jobba med min son för att han ska utvecklas och inkluderas i barngruppen. Därför behöver jag tips och idéer från er som har suttit på möte efter möte med förskolechefer spec pedagoger psykolger etc och vet vad man har rätt att kräva.

    Är det diskriminering eller kränkning om förskolechefen vägrar skicka personal på utbildning för att få kunskap om hur de ska möta barnet i behov av stöd? 

    tacksam för svar

  • Svar på tråden Förskolechefen vägar skicka personal på utbildning
  • elyse

    Har de ingen specialpedagog kopplad till förskolan? Dessa brukar vara bollplank samt instruera i sådana här situationer.

  • Callo

    Arbetar själv på förskola och har följande råd till dig.

    Eftersom din pojke har blivit beviljad extra personal i form av "resurs", så ska detta ha utretts i samråd med specialpedagog. Eftersom förskolechefen inte är till någon hjälp för er, kontakta specialpedagogen i fråga. Du som förälder bör ha regelbundna möten (1-3 ggr/termin, beror på) tillsammans med Spec.ped, resurspersonal och/eller huvudansvarig på avdelningen där ni samtalar om hur personalen och framförallt resurspersonalen kan arbeta för att främja din sons utveckling. Spec.ped ska sedan ha ytterligare kontinuerliga möten med resurspersonal och/eller ansvarig på avd.

    Får du ingen respons denna väg. Kontakta enhetschefen, dvs den person som är chef över ett visst område och därmed flertalet förskolor. Det finns en bedömning att ditt barn är i behov av resurspersonal ett visst antal timmar/dag. Då ska det även finnas en planering som visar på hur förskolan arbetar med din sons utveckling. En planering som efter bearbetning av personal ska gås igenom med dig som förälder. Tillgodoses inte detta, bör du som sagt omgående kontakta enhetschefen. Så här får det inte gå till. Tiden går, och din son har rätt till att få den hjälp han behöver.

    Lycka till!

  • Callo

    När det gäller att skicka personal på utbildning. Så kan inte all personal gå iväg samtidigt. Det fungerar helt enkelt inte i verksamheten. Men 1-2 åt gången (beroende på hur många som arbetar på förskolan) ska kunna gå. Personal som arbetar i förskola är ju ganska ofta iväg på utbildning annars, så jag undrar lite hur förskolechefen tänker här. Utbildning som utbildning. Funkar det annars, så ska det funka i det här fallet också.

    Det är inte alltid personal får utbildning gällande det specifika barnets behov. Det finns möjligen ingen aktuell utbildning för tillfället. Men spec.ped har kunskaperna som krävs för att arbeta tillsammans med personalen. Det brukar (och ska) fungera med ett samarbete mellan spec.ped och pedagogerna på förskolan. Så verkar dock inte fallet vara gällande din son, att det fungerar. Upprepar mig nu, men då din pojke har diagnosen autism och beviljats "resurs" på förskolan så har han rätt till det. Känns inte som att han får ha den här "resursen" närvarande de timmar som är bestämt. Är dessutom huvudansvarig tjänstledig, ja då får ju någon annan behörig utses som huvudansvarig. Usch, blir så ledsen över hur det går till ibland.

  • ahj

    tack för alla era svar!

    Spec ped är ikopplad och har erbjudit att hålla en intern teckenkurs för personalen men pga sjukskrivningar har det itne blivit av och de vikarier som har kommit till de tomma tjänsterna vill hon inte skicka på någon utbildning/kurs/handledning alls.

    Resursen vägrade hon skicka med på en träff med psykologen på BUP men jag tjatade och då fick hon följa med en en gång.  jag har fått nya krafter nu när jag läser vad ni skrivit. jag ska kräva att den som är ansvarig följer med till hab iaf och får handledning av psykologen så de vet hur de ska tilltala min pojke och få veta hur han lär sig bäst så inte de förstärker hans negativa beteenden hela tiden, någon som vi kämpar med hemma. Det verkar som att vi motarbetar varandra. Spec ped har varit till stor hjälp men sen är inte hen där hela tiden för att se hur de jobbar och jag tror att det i vardagen slarvas väldigt mycket för att det är ingen ordinarie verksamhet när man har två vikarier och många barn. 

  • mammatilltretrollsnart

    Finns det ingen på habiliteringen som ni kan ta hjälp av? Tänker även för att anpassa miljön på fsk, skapa sammanhang och tydliggöra dagarna på fsk m ex. Bildstöd.
    För att vara en resurs och stöd för ett barn med autismdiagnos behövs ju kunskaper om barnet, diagnosen och hur man kan tillrättalägga miljön och minska stress för barnet.
    Lycka till! Tror på habiliteringen, kanske psykologen som gjorde utredningen? Arbetsterapeut?

  • Callo

    Förekommer att föräldrar ber resurspersonal skriva dagliga anteckningar, som läsas vid hämtning. Det hade jag begärt i detta fall. Då kan du efter ett tag jämföra med den skrivna handlingsplanen.

  • ahj

    specialpedagogen har varit till stor hjälp med att ge personalen mycket bildstöd och material och handledning på hur de ska använda det. Jag tipsar om material som jag har hemma och berättar ofta vad som händer hemma med sonen.

    vi har möten var 6:e vecka för att stämma av.

    tyvärr så är det två vikarier och en ordinarie förskollärare på avdelningen plus en barnskötare resurs. ?h/dag resurstid för sonen och ofta när jag hämtar honom springer han runt eller sitter med iPaden och hoppar och håller på med andra självstimulerande beteenden. 

    det är så tröttsamt att hela tiden strida för något som borde vara en rättighet enligt skollagen.

    förskolechefen har i alla fall börjat samarbeta lite bättre nu. Sen jag sist krävde en kopa på deras plan mot diskriminering och kränkande behandling har det vänt mot det bättre.

Svar på tråden Förskolechefen vägar skicka personal på utbildning