• Sofie lin

Sammandragningar

Hej!

Under min första graviditet som var för 2 år sedan så började mina sammandragningar i vecka 16. Dem vart bara värre och värre från vecka 25 kom dom ungefär var 6 minut i snitt ibland var 3 minut och ibland var 10 minut resten av graviditeten och det blev bara värre och värre dygnet runt även fast jag vilade och vilade. Men dessa påverkade aldrig livmodertappen, jag födde min dotter i vecka 37+3 enligt ful enligt min beräkning då jag visste när jag hade äl så kom hon i vecka 38+3.

Men nu är det så att jag är gravid igen i vecka 5 :) så lycklig för att vår dotter ska få ett syskon.

Men jag börjar redan nu oroa mig för dessa sammandragningar som förmodligen kommer att komma inom en snar framtid. Så nu till min fråga. Behöver jag vara orolig över dessa sammandragningar nu andra graviditeten eftersom de visade sig vara ofarliga förra grav? Kan det vara så att jag bara har extremt mycket SD som bara inte påverkar något helt enkelt? För jag orkar inte lida så mycket psykiskt som jag gjorde förra graviditeten var då orolig att jag skulle föda förtidigt, han inte njuta något alls, även fast SD inte äns gjorde ont och de störde mig inte fysiskt bara psykiskt.

Det här blev lite långt hopps ni orkar läsa!

Jag är så tacksam för många svar!!

• Svar på tråden Sammandragningar
  • Sofie lin

Någon som är i samma situation eller varit med om liknande, snälla svara!!

• Cyanea

Jag har tyvärr inte den erfarenhet du verkar fråga om, men har själv haft mycket sammandragningar i graviditeten. Detta är alltså min första graviditet. Började få ganska kraftiga och regelbundna sammandragningar relativt tidigt (inte lika tidigt som du dock ;) ) så det var flera gånger jag blev inkallad till MVC eller förlossningen. Dock var mina också helt ofarliga. Tappen påverkades NOLL och bebis har mått bra hittills :) 

Jag hade inte oroat mig, men tänker att om/när de dyker upp är bra att kolla upp dem. Få en ny lägeskoll på vad det är för typ av SD du har, och säger de att allt ser bra ut kan du säkert pusta ut :) 

• Sofie lin

Tack för ditt svar! Ja jag ska kolla upp så fort jag får liknande om jag får det : )

Någon mer som har varit med om liknande? : )

• Grumpy88

Jag hade också jätte mycket sammandragningar med mitt första barn och dom började redan i v14. Hade flera i timmen dygnet runt resten av graviditeten och min förlossning satte igång 37+5 så det var aldrig någon fara. Nu är jag gravid igen v27 och har lika mycket sammandragningar denna gången :)

• Sofie lin

Va skönt att höra någon som har haft det lika som mig och att det gått bra : )

• Marie89

Min första graviditet var också så jobbigt på grund av förvärvar, som både gjorde ont och var regelbundna. Tror de började v.30 ungefär, aldrig påverkad livmodertapp och gick sen över 2 v.

Nu är jag i v.33 med andra barnet, och än så länge är det faktiskt bättre! Har bara sammandragningar om jag anstränger mig eller åker bil, barnmorskan ville att jag skulle checka läget ändå (hon tycker jag har mycket nu men det är ju mycket mindre än sist), men kollade förra veckan, tappen var 5 cm, så blir inte för tidigt sa läkaren.

Men får du mycket igen så kolla en gång för säkerhets skull.

• Sous

Jag hade också sammandragningar, ca 10 i timmen dygnet runt, med första barnet från v 22, tror jag. Gick ändå tiden ut trots påverkad tapp, blev sjukskriven och ordinerad vila. Andra graviditeten gick mycket bättre trots en hel del sammandragningar, jag har tydligen "lättretlig livmoder" men jag har inte alls upplevt sammandragningarna som lika jobbiga eller smärtsamma andra gången. Tycker inte det varit lika många heller!

• Sofie lin

Så kul att läsa era historier! Hoppas det går bra för mig med denna graviditet : )

Svar på tråden Sammandragningar