• aztec

Förmaksfladder på fostret

Hej, någon annan som har varit med om att fostret i magen har ett förmaksfladder?

Är idag 34+1 och de upptäckte detta för 10 dagar sedan på en tul. Bara sådär.

Fick börja med sotalol och sen äta 200mg morgon och kväll för att försöka få ner fostrets hjärtslag. Låg inne först 5dygn på hjärtintensiven för observation och sen 3dygn på BB.

Fick vara hemma igår och idag är jag tillbaka för att börja äta ett till medicin, digitalis (?) kommer behöva läggas in igen på hjärtintensiven och göra om hela "behandlings processen" då hjärtat fortfarande slår för fort.

Finns inget att läsa om detta (hos foster) och undrar om det är någon annan som råkat ut för samma sak?

• Svar på tråden Förmaksfladder på fostret
  • tvekan

Hur har det gått för dej??
    Jobbar på en hjärtavdelning och har aldrig varit med om något liknande. Har medicinerna haft någon effekt? Och hur mår den lille i magen?

• aztec
    tvekan skrev 2016-01-28 09:58:16 följande:

Jobbar på en hjärtavdelning och har aldrig varit med om något liknande. Har medicinerna haft någon effekt? Och hur mår den lille i magen?

Hej! Blev ett kejsarsnitt imorse 35+0 efter att medicinerna inte tagit på bebisen.

Han ligger på neo intensiven, de försökte få hjärtat att slå om Idag utanför magen men de lyckades inte, så de ska försöka imorgon igen. (hjärtläkaren är lite förvånad då medicinen fungerar 9 av 10 och om inte brukar detta som de gjorde idag fungera) men men.

Jag är inte jätte orolig än så länge, nu är han här iaf :)
  • tvekan
    aztec skrev 2016-01-28 19:19:52 följande:
    Hej! Blev ett kejsarsnitt imorse 35+0 efter att medicinerna inte tagit på bebisen.

Han ligger på neo intensiven, de försökte få hjärtat att slå om Idag utanför magen men de lyckades inte, så de ska försöka imorgon igen. (hjärtläkaren är lite förvånad då medicinen fungerar 9 av 10 och om inte brukar detta som de gjorde idag fungera) men men.

Jag är inte jätte orolig än så länge, nu är han här iaf :)
    Stort grattis till pojken!
    Hoppas elkonverteringen (för jag antar att det var det man provade att göra?) lyckas imorgon.
    Du får väldigt gärna fortsätta berätta hur det går.
    Ja, förstår att det måste kännas tryggt att ha den lille utanför magen, och personalen på neo (samt på kardiologen) är väldigt duktiga, så ni är i trygga händer. 
    Ännu en gång, lycka till imorgon, ska tänka på er :)
  • aztec
    tvekan skrev 2016-01-28 09:58:16 följande:

Hej, vi har blivit utskrivna ifrån neonatal och fladdret är "fixat". De försökte 3ggr med att konvertera hjärtat, men det gick inte. Vilket de var väldigt förvånade över...  Men tredje gången de försökte hittade de orsaken till varför allt annat de gjort innan inte fungerat, de hittade ett sk "dolt wpw". De satte han på sotalol och digitalis och hjärtat slog om 24h senare av sig självt. Varit bra sedan dess, men han står på sotalol nu åtminstånde tills hans ett årsdag. :)
  • Carolina fritiof

Hej. Synd att jag hittade din tråd så pass sent. Jag har nämligen barit med om exakt samma sak.

Upptäcktes i v 36 så de beslitde att göra ett kejsarsnitt direkt. De medicinerade min son men det hjälpte inte... Vilket läkarna också blev väldigt förvånade över... Han elkonverterades nör han var 1 dag gmmal ocjvdet funkad för oss. Efter 9 månader dick han sluta med on hjärtmedicin (digitalis) men har gått på kontroller då ocj då. När han var ca 1.5 gjorde de ett 24h EKG. Då der såg helt bra ut så blev han helt friskförklarad och vi behövde aldrig åka tillbaka.

Vet du hur länge din bäbis legat med höga hjärtljud ibdin mage?

Hälsnigar Carolina

• aztec
    Carolina fritiof skrev 2017-05-18 17:59:16 följande:

Hej. Synd att jag hittade din tråd så pass sent. Jag har nämligen barit med om exakt samma sak.

Upptäcktes i v 36 så de beslitde att göra ett kejsarsnitt direkt. De medicinerade min son men det hjälpte inte... Vilket läkarna också blev väldigt förvånade över... Han elkonverterades nör han var 1 dag gmmal ocjvdet funkad för oss. Efter 9 månader dick han sluta med on hjärtmedicin (digitalis) men har gått på kontroller då ocj då. När han var ca 1.5 gjorde de ett 24h EKG. Då der såg helt bra ut så blev han helt friskförklarad och vi behövde aldrig åka tillbaka.

Vet du hur länge din bäbis legat med höga hjärtljud ibdin mage?

Hälsnigar Carolina

Hej! Så skönt att din kille är friskförklarad! Pratade de något med dig om framtida risker för återfall osv? :)

Var hos bm v 28 och detta uppdagades v 32 så har ingen aning hur länge han låg så där inne. Jag kände som sagt inte att något var fel. Upptäcktes på tul och jag hoppas att det hade upptäckts hos bm annars när hon lyssnat på hjärtljuden. Läskigt att tänka hur länge det kunnat gå annars. Hur upptäcktes det på din kille?

Läkarna påpekade dock att han troligtvis inte haft det så länge då han mådde så pass bra ändå.

Hur gammal är han idag? :)

Min kille är snart 15månader och blev friskförklarad redan vid 6 månader. Vi har inte behövt gå på några kontroller efter det. Dock så påpekade de att det är 50/50 att det kunde komma tillbaka. Att vi skulle hålla koll i förskoleåldern då han anstränger sig mer.

Vet du vilken diagnos de satte på honom? Tänker om det är samma :)
Svar på tråden Förmaksfladder på fostret