• Sayan

Vad orsakar mitt framedrop?

Hej!

Här om dagen byggde jag om min dator och bytte ut allt utom mitt RAM och min hårddisk.

Jag köpte ett ny grafikkort, moderkort och en ny processor.

Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 970 Windforce lll 

Processor: AMD FX-8320 8-kärnig

Moderkort: ASUS M5A97 2.0

Det jag har kvar som är gammalt är ju som sagt hårddisken och RAMen. 
    Just nu sitter den på 4GB RAM (2x2).

Jag var jätte taggad och startade spel som GTA V och ARMA 3 så fort som möjligt och märkte att båda spela har smamma problem...
    Jag kan köra på högsta intsällningarna och får ca 40-50 fps men så fort jag rör på mig får jag framedrops varje 3 sekunder. Alltså det hoppar från 50 til 5 fps hela tiden. Tror det är något som är fel för normalt brukar det vara så att om du har en för dålig dator så får du redan 10 fps när du står stilla, alltså det laggar då konstant. Men inte i detta fall! Jag har testat köra spela i lögsta inställningar och samma problem kommer. Jag sätter lägsta grafik inställningarna och får mer fps men när jag rör på mig kommer fps hoppen.

Vet ni vad felet är?

Jag behöver så snabbt svar som möjligt! Tack så himla mycket! 
  • Svar på tråden Vad orsakar mitt framedrop?
  • Anonym (tea)

Heeelt fel forum för en sån fråga, misstänker jag. Prova Flashback kanske, där alla kunniga datanissar hänger.
    Men för att göra ett tamt försök: har du uppdaterat drivrutinerna till allt?

• Sayan
    Anonym (tea) skrev 2016-01-23 00:21:13 följande:

Heeelt fel forum för en sån fråga, misstänker jag. Prova Flashback kanske, där alla kunniga datanissar hänger.
    Men för att göra ett tamt försök: har du uppdaterat drivrutinerna till allt?

Jag vet inte ens hur man laddar ner en driv rutin eller uppdaterar den för allt jag vet. 

Vet ju inte nes från vart man gör det. Är det olika sidor vid olika delar eller hur funkar det?
  • Sayan
    Aniiee skrev 2016-01-23 00:34:13 följande:

Ram:en, främst. 4 gb ram kan man knappt starta operativsystem med, och absolut inte spela GTA V med (eller, absolut och absolut, rek. är 8, dvs dubbelt mot vad du har. )

Drivrutiner till grafikkortet hittar du här: www.gigabyte.se/products/product-page.aspx

Så är det RAMen som skapar framedropsen tror du? och när du säger rek 8gb menar du då att kanske inte ens det?

Skulle t.ex detta RAM kort fixa det tror du?: www.komplett.se/product/812843/datorutrustning/minne/hyperx-fury-ddr3-1600mhz-8gb-black
  • ITpappan

Om du inte har hårdvarufel nånstans gissar jag på för klent nätaggregat.

Vad har du? 400W?

• Sayan
    ITpappan skrev 2016-01-23 00:53:29 följande:

Om du inte har hårdvarufel nånstans gissar jag på för klent nätaggregat.

Vad har du? 400W?

750
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Drivrutiner kan du ladda ner här, men mitt förslag är att läsa en guide på hur du ska gå tillväga först. www.nvidia.com/Download/index.aspx

Dessutom kan det vara dags att uppgradera RAM. 4 GB är inte särskilt gångbart idag, särskilt inte om du vill spela. GTA V har 8 GB rekommenderat.

Ett annat problem är mjukvaran. ARMA 3 är känt för sin tidvis ganska mediokra prestanda även på moderna datorer. Jag spelar det och ibland händer det att FPS går ner ordentligt. Andra gånger fungerar det felfritt. Detta är särskilt tydligt i multiplayer om man kör servern på samma dator man spelar på.

Det var också fallet för GTA V för ett tag sedan (för vissa grafikkort i varje fall) men jag tror att det är patchat nu, har inte spelat det på ett tag.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Aniiee
    Sayan skrev 2016-01-23 00:39:29 följande:
    Så är det RAMen som skapar framedropsen tror du? och när du säger rek 8gb menar du då att kanske inte ens det?

Skulle t.ex detta RAM kort fixa det tror du?: www.komplett.se/product/812843/datorutrustning/minne/hyperx-fury-ddr3-1600mhz-8gb-black
    Sätt i två såna i datorn så har du i alla fall ram så det räcker ett tag. Det kommer hjälpa upp spelen, men förmodligen inte lösa det helt.
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
Svar på tråden Vad orsakar mitt framedrop?