• zumbali

    Hemutredning

    Hej!
    Ni som har fått medgivande eller är under hemutredning/medgivandeutredning men även ni som fått avslag, vad berodde det på?
    Har någon fått medgivande eller avslag när någon av er varit arbetslös? Isf hur länge har ni varit arbetslösa? Våra hemutredare tror det kommer bli svårt för oss att bli godkända pga den ena av oss är arbetslös men med ett ganska bra bidrag och den andre har tillsvidaretjänst, så ekonomin är god. Känns lite hopplöst att gått föräldrautbildning och köat i flera år. Lycka till alla där ute i adoptionsvärlden.

  • Svar på tråden Hemutredning
  • HOBBE49

    Så länge ni har god ekonomi borde det väl inte spela någon roll? Försök vända det till er fördel- att ni har god ekonomi trots att en är arbetslös visar ju att ni har bra utrymme för föräldraledighet och att kanske gå ner i tid när ni får barn förutsatt att båda har jobb då vill säga. Dock kan det vara en nackdel i vissa länder om det är mannen som är arbetslös eftersom han ses som familjeförsörjare.

  • Villacharm

    Låter jättekonstigt. Vi har just fått medgivande och jag har inget "riktigt" jobb, bara en egen firma där jag drar in ca 3000 kr/mån efter moms och skatt. (Min man har tillsvidaretjänst). Det var inget som helst tal från vår utredare om att vi inte skulle bli godkända... Om ekonomin är god, så förstår jag inte hur de tänker? Hoppas verkligen det löser sig för er!

  • Fruaa

    Hej! Tycker också att det låter konstigt att ni inte skulle gå medgivande för att en är arbetslös om ni övrigt har en god och stabil ekonomi. Nu har vi fasta trygga jobb båda två men när vi gick föräldrautbildningen fick vi höra att i Sverige var det oftast inget problem att få medgivande om en är arbetslös men att vissa givarländer inte accepterar det, särskilt om mannen är arbetslös. Det finns ju inte samma skyddsnät där i form av t ex a-kassa.
    Lycka till med utredningen!

Svar på tråden Hemutredning