• Plommon222

Dåligt svar på KUB, har bokat NIPT

Förra veckan fick jag dåligt svar på KUB, 1 på 93...

Nu i efterhand ångrar jag att jag gjorde testet eftersom att det egentligen inte gav mig något riktigt svar utan bara en fruktansvärd oro

Något i mitt blodprov drog ner på resultatet. Nackspalten var på 2,4.

Har bokat tid för att göra NIPT nu eftersom att vi inte vågar riskera att förlora barnet med mkp eller fvp.

Någon annan som har varit i min situation?

• Svar på tråden Dåligt svar på KUB, har bokat NIPT
  • Tolotoli

Vindruvan, vi betalade 6500:- och då ingick ett ultraljud först för att fastställa längd, hur många foster och levande graviditet.

• vindruvan
    Tolotoli skrev 2016-01-24 21:23:57 följande:

Vindruvan, vi betalade 6500:- och då ingick ett ultraljud först för att fastställa längd, hur många foster och levande graviditet.

Plommon222 skrev 2016-01-24 21:25:04 följande:

9500kr, dyrt men jag har så svårt att leva med ovissheten.

Oj, vad det skiljer sig på era kostnader!
    Ja det lät dyrt, det hade jag inte haft råd att göra men är ändå nöjd över att vi gjorde det som fanns att få här (kub), det är ju så olika också med vart man bor och om man får göra testerna.
    (Förstår dock att ni valde att göra era tester så ingen misstolkar mitt inlägg )

• Tolotoli

Plommon222 Vi la ihop kostnaderna för Kub, extra ultraljud för könsbestämning osv. och då var vi uppe i en redan ansenlig summa. Man behöver som sagt veta varför man gör testet, vad man ska ha svaret till. Vi diskuterade noggrant igenom varför och kom fram till samma sak varje gång, hur tufft det än kändes att kanske få reda på avvikelser.

Inom en snar framtid kommer man bli erbjuden Nipt kostnadsfritt för riskgrupper sa vår läkare.

• Plommon222

Tolotoli-- jag det känns ju som att det måste bli så snart. Annars är det konstigt..

• Myran76
    Plommon222 skrev 2016-02-04 15:48:03 följande:

Har fått svar nu i veckan!! LÅG RISK Känns sååå skönt!

Grattis till bra NIPT svar! Är det så svaren ges i Sverige alltså? Som låg risk eller hög risk?

Jag fick svar på mitt senaste NIPT här i USA och åter igen stod det bara "Negative".
  • Myran76
    Plommon222 skrev 2016-02-09 08:34:44 följande:

Ja precis, "Låg risk 1 på 10000".
    Tack snälla

Intressant! Undrar hur mina siffror sett ut om de gett mer detaljer här. Men som sagt, har bestämt mig för att lite på beskedet så känner mig inte orolig. 
  • Moonlight83

Har fått svar nu att i Östergötlands Landsting är det gratis för de i riskgrupp/som har fått dåligt resultat på kub.

Svar på tråden Dåligt svar på KUB, har bokat NIPT