• JohnSmith

Nyanlända bakom övergrepp

Drunkningstillbuden på våra svenska badhus har ökat dramatiskt eftersom de ensamkommande flyktingbarnen inte är simkunniga. Även sexuella övergrepp har ökat markant i och med de ensamkommande flyktingbarnens besök i badhus.

"Vid flera tillfällen har barnen som blivit ofredade varit i tioårsåldern. Oftast har de drabbade barnen berättat för badvakter vad de varit med om, men vid något tillfälle är det en badvakt som bevittnat hur barn blivit tafsade på. När ett fall uppdagats har Fyrishov sedan larmat polisen som kommit och gripit den eller de misstänkta.

Fyrishov ser ett mönster i att gärningsmännen varit nyanlända tonårspojkar som inte kan svenska. I augusti skärpte Fyrishov sin bevakning med extra väktare på grund av händelserna. Badvakterna har också fått skärpta övervakningsinstruktioner."

Varför tillåts dessa ensamkommande barn (män) besöka badhus utan någon form av övervakare när de utgör en säkerhetsrisk både för sig själva och andra?

http://www.unt.se/uppland/uppsala/nyanlanda-bakom-overgrepp-4069487.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-01-25 21:58
    www.expressen.se/kvallsposten/sexuella-overgrepp-mot-tva-flickor-pa-bad/
  • Svar på tråden Nyanlända bakom övergrepp
  • SmalaSara
    Pkb skrev 2016-03-09 10:16:39 följande:
    De vet vad som gäller likaväl som svenskar som begår samma typer av brott vet vad som gäller, idioter kommer i alla möjliga färger och former.
    Självklart vet inte alla som precis kommit till Sverige vad som gäller här. Det ligger i deras eget intresse att bli upplysta om det.
  • Pkb
    SmalaSara skrev 2016-03-09 13:27:24 följande:

Självklart vet inte alla som precis kommit till Sverige vad som gäller här. Det ligger i deras eget intresse att bli upplysta om det.

De flesta människor har ju en såkallad inbyggd moraliskkompass och ett samvete som säger att tex mörda och våldta är fel. I de flesta länder är nog våldtäkt olagligt men vissa människor begår det ändå, jag tror att i de allra flesta fall handlar det inte om att dom inte förstår att det är olagligt, utan att dom skiter i det tex pga avtrubbat samvete och liknande. Men det finns säkert en och annan som inte förstår att våldtäkt är olagligt.
  • SmalaSara
    Anonym (Sek) skrev 2016-03-09 10:14:09 följande:
    Ja i Sverige begår svenskar procentuellt mindre brott om man ser till deras andel av befolkningen, vad de gör i länder där de turistar vill jag inte ens tänka på. Jag vet inte, det kanske är så att folk gärna begår brott i andra länder än sina hemland.

Nej självklart skulle alla brott inte upphöra om man utvisade alla invandrare men det som är intressant att se på är vissa som hävdar Att Sverige har mer våldtäkter än tex konflikternas Kongo Kinshasa vilket (jag hoppas) att vi alla förstår inte stämmer, och någon sa att våldtäkt inte var olagligt där (döda mig). Då undrar jag, om invandrarna i sig är problemet, varför har inte tex Turkiet och Tyskland som tar emot mer flyktingar än oss, högre våldtäktsstatistik? Mycket kanske handlar om lagar och regler. Och om vi utvisade alla invandrare, hur mycket längre ner på listan över de länder som har högst andel våldtäkter kommer vi att komma då det sägs att 9 av 10 invandrare eller kanske 95 procent aldrig begår ett brott och de som begår brott begår ju inte bara våldtäkter ? Aftonbladet hävdade att 84 av 100 brott begås av Svenskar, då har vi ju ändå kvar majoriteten av alla brott som begås.

Problemet är inte gärningsmannens nationalitet, problemet är folk som våldtar. Personligen skulle det inte kännas bättre för mig om snoppen jag blev våldtagen av satt på en svensk eller en invandrare, men vissa kanske skulle tycka det, vad vet jag.
    Kan du länka till artikeln där Aftonbladet påstår att 84 av 100 brott begås av svenskar?

Det låter osannolikt om de menar personer utan utländsk bakgrund, eftersom dessa stod för 40% av brotten 2005; sista året man räknade på det. Eller menar de att 84% av brotten begås av personer med svenskt medborgarskap?

Våldtäktsstatistiken har inget med invandring att göra, utan med svenska lagar precis som du skriver.
    Däremot är de ofredanden andra sexualbrott på allmän plats i den omfattning som varit sista tiden, som TS skriver om, något helt annat och relativt nytt. Och som vi måste göra något åt snarast. Annars kan de leda till väldigt stora problem.
  • Anonym (Sek)
    SmalaSara skrev 2016-03-09 14:00:55 följande:

Kan du länka till artikeln där Aftonbladet påstår att 84 av 100 brott begås av svenskar?

Det låter osannolikt om de menar personer utan utländsk bakgrund, eftersom dessa stod för 40% av brotten 2005; sista året man räknade på det. Eller menar de att 84% av brotten begås av personer med svenskt medborgarskap?

Våldtäktsstatistiken har inget med invandring att göra, utan med svenska lagar precis som du skriver.

Däremot är de ofredanden andra sexualbrott på allmän plats i den omfattning som varit sista tiden, som TS skriver om, något helt annat och relativt nytt. Och som vi måste göra något åt snarast. Annars kan de leda till väldigt stora problem.

Sök på aftonbladet så många brott begår invandrare. Där tas överrepresentationen procentuellt sett av brott bland invandrare upp. Men det förstår man ju själv utan att behöva läsa om det, att om de bara består av 10 procent av befolkningen så kan de ju inte begå flest antal brott av 100. Däremot begår de fler brott procentuellt sett om man ser till deras andel av befolkningen.
  • Anonym (Senap)
    Pkb skrev 2016-03-09 13:23:20 följande:
    Min pappa är från Kongo, det är inte ok med våldtäkt där.
    Är Kongo ett till största delen muslimskt land? Finns en utbredd nomadkultur? Jag skulle inte tro det. De flesta är väl kristna och det finns inte heller någon hederskultur av det slag man brukar tala om.
  • Anonym (Senap)
    Pkb skrev 2016-03-09 13:49:30 följande:
    De flesta människor har ju en såkallad inbyggd moraliskkompass och ett samvete som säger att tex mörda och våldta är fel. I de flesta länder är nog våldtäkt olagligt men vissa människor begår det ändå, jag tror att i de allra flesta fall handlar det inte om att dom inte förstår att det är olagligt, utan att dom skiter i det tex pga avtrubbat samvete och liknande. Men det finns säkert en och annan som inte förstår att våldtäkt är olagligt.
    Tyvärr tror jag att du har fel. I en kultur där kvinnor inte är värda mer än boskap ses de inte som riktiga människor. Om man inte ser kvinnor som "riktiga människor" jämbördiga med männen, och dessutom anser att kvinnor som visar sig offentligt är horor, ja då har man väl knappast någon moralisk kompass som säger att det är fel att utsätta dem för sexuella trakasserier och våldtäkt.

Jag har läst en del om detta. I länder med denna typ av kultur kan det mycket väl vara förbjudet med våldtäkt, men med våldtäkt menar man en anständig kvinna som utsätts av någon annan än sin eventuelle make (som har rätt till sex när han vill) på en plats där det var OK för henne att vistas och klädd så som det är OK för henne att vara klädd. Om kvinnan däremot är på en plats hon inte ska vara - ute i det offentliga rummet som är männens rum, eller oanständigt klädd - utan slöja eller med slöja men där en hårtest sticker fram - då anses det inte som våldtäkt och lagen är inte tillämpbar.
  • Anonym (Senap)
    SmalaSara skrev 2016-03-09 14:00:55 följande:
    Värst skulle det vara om detta beteende (exempelvis sexuella trakasserier i grupp) börjar spridas så att även helsvenska tonårskillar börjar med det. Det måste verkligen kvävas i sin linda.

Människor som kommer hit från länder med totalt motsatta värderingar måste få information om hur det fungerar här omedelbart när de kommer. Här är män och kvinnor lika mycket värda. Om du får en kvinnlig chef måste du göra som hon säger. Här får man inte slå barn och föräldrarna ska inte bestämma vem barnen ska gifta sig med.
  • Pkb
    Anonym (Senap) skrev 2016-03-10 11:12:58 följande:

Värst skulle det vara om detta beteende (exempelvis sexuella trakasserier i grupp) börjar spridas så att även helsvenska tonårskillar börjar med det. Det måste verkligen kvävas i sin linda.

Människor som kommer hit från länder med totalt motsatta värderingar måste få information om hur det fungerar här omedelbart när de kommer. Här är män och kvinnor lika mycket värda. Om du får en kvinnlig chef måste du göra som hon säger. Här får man inte slå barn och föräldrarna ska inte bestämma vem barnen ska gifta sig med.

Men dom får ju info tex på hemmen för ensamkommande flyktingbarn, på SFI kurser och när de ska börja bo på en invandrarförläggning.
  • Pkb
    Anonym (Senap) skrev 2016-03-10 11:00:14 följande:

Är Kongo ett till största delen muslimskt land? Finns en utbredd nomadkultur? Jag skulle inte tro det. De flesta är väl kristna och det finns inte heller någon hederskultur av det slag man brukar tala om.

Anonym (sek) skrev om Kongo, Tyskland och Turkiet. Att i Kongo sker det nog fler våldtäkter än i Sverige. Du svarade att det är klart att våldtäktsstatistiken är lägre i länder där våldtäkt är ok. Och då förstod jag det som att du menade att våldtäkt var ok i de länderna.
  • Pkb
    Anonym (Senap) skrev 2016-03-10 11:08:27 följande:

Tyvärr tror jag att du har fel. I en kultur där kvinnor inte är värda mer än boskap ses de inte som riktiga människor. Om man inte ser kvinnor som "riktiga människor" jämbördiga med männen, och dessutom anser att kvinnor som visar sig offentligt är horor, ja då har man väl knappast någon moralisk kompass som säger att det är fel att utsätta dem för sexuella trakasserier och våldtäkt.

Jag har läst en del om detta. I länder med denna typ av kultur kan det mycket väl vara förbjudet med våldtäkt, men med våldtäkt menar man en anständig kvinna som utsätts av någon annan än sin eventuelle make (som har rätt till sex när han vill) på en plats där det var OK för henne att vistas och klädd så som det är OK för henne att vara klädd. Om kvinnan däremot är på en plats hon inte ska vara - ute i det offentliga rummet som är männens rum, eller oanständigt klädd - utan slöja eller med slöja men där en hårtest sticker fram - då anses det inte som våldtäkt och lagen är inte tillämpbar.

Även jag har läst om händelser som dessa bland annat i Turkiet men de flesta som har detta synsätt är nog från byar, det är nog inte lika vanligt i storstäderna. Sedan finns det säkert undantag i vissa länder där det är mer utbrett. I Gambia tillexempel får du fly för ditt liv om du våldtagit någon, men självklart finns det idioter som tex fryser ut kvinnor som blivit våldtagna. Jag tror inte de flesta av oss föds onda men vi blir avtrubbade och leds i fel riktning, som tex barnsoldater. Jag vet inte, kanske blir de flesta som växer upp i familjer där sådant är accepterat likadana. Men det finns ju alltid undantag.
  • Anonym (Yeti)
    Pkb skrev 2016-03-10 11:33:55 följande:
    Men dom får ju info tex på hemmen för ensamkommande flyktingbarn, på SFI kurser och när de ska börja bo på en invandrarförläggning.
    Det är nog inte de mest effektiva platserna att inskärpa en viss moral. 

Bara själva frågeställningen - varför får man inte "vara snäll" mot någon som ger de signaler man känner igen som en inbjudan  - kan vara svår att svara på.

Vi ("normala") skulle nog säga att handlingar som inte sker helt enligt kvinnans egen vilja inte är att "vara snäll", utan kan innebära en våldshandling, samt att klädstil, vänlighet, kontaktsökande, flirtande, eller vilka signaler som helst som kommer från en person av motsatt kön inte behöver vara en "inbjudan" utan en  del i det sociala spelet.

Den hårda vägen går det naturligtvis att använda för att inpränta en moralsyn, t.ex. att den som agerar utifrån sin feltolkning av vad som är socialt accepterat  faktiskt får ett straff, men det sättet har länge ansetts vara ett mycket ineffektivt angreppssätt i Sverige.

Det bästa sättet är enligt min mening - helt säkert! - att få ungdomar att bli en del i en social gemenskap och lära sig sociala koder "från insidan". För detta krävs dock att kanske maximalt en eller ett par personer i (exempelvis) en klass kommer från en kultur med annan moralsyn, vilka ska "omprogrammeras". Det är knappast lämpligt att lära ut koderna i ett sammanhang där så gott som alla inblandade har en annan syn. Då kan drivkrafterna istället verka åt ett annat (förstärkande) håll.

Kan lägga till att det, också helt säkert, är ytterst få som har avvikande syn på kvinnlig frigörelse och rätten till sin egen kropp (de flesta utgör alltså inget problem ur den aspekten). Tyvärr räcker det att fåtalet begår våldshandlingar för att det ska få stora effekter om kollektivet är stort.
  • Pkb
    Anonym (Yeti) skrev 2016-03-10 14:31:48 följande:

Det är nog inte de mest effektiva platserna att inskärpa en viss moral. 

Bara själva frågeställningen - varför får man inte "vara snäll" mot någon som ger de signaler man känner igen som en inbjudan  - kan vara svår att svara på.

Vi ("normala") skulle nog säga att handlingar som inte sker helt enligt kvinnans egen vilja inte är att "vara snäll", utan kan innebära en våldshandling, samt att klädstil, vänlighet, kontaktsökande, flirtande, eller vilka signaler som helst som kommer från en person av motsatt kön inte behöver vara en "inbjudan" utan en  del i det sociala spelet.

Den hårda vägen går det naturligtvis att använda för att inpränta en moralsyn, t.ex. att den som agerar utifrån sin feltolkning av vad som är socialt accepterat  faktiskt får ett straff, men det sättet har länge ansetts vara ett mycket ineffektivt angreppssätt i Sverige.

Det bästa sättet är enligt min mening - helt säkert! - att få ungdomar att bli en del i en social gemenskap och lära sig sociala koder "från insidan". För detta krävs dock att kanske maximalt en eller ett par personer i (exempelvis) en klass kommer från en kultur med annan moralsyn, vilka ska "omprogrammeras". Det är knappast lämpligt att lära ut koderna i ett sammanhang där så gott som alla inblandade har en annan syn. Då kan drivkrafterna istället verka åt ett annat (förstärkande) håll.

Kan lägga till att det, också helt säkert, är ytterst få som har avvikande syn på kvinnlig frigörelse och rätten till sin egen kropp (de flesta utgör alltså inget problem ur den aspekten). Tyvärr räcker det att fåtalet begår våldshandlingar för att det ska få stora effekter om kollektivet är stort.

Ok du tänker så, ja jag vet ju inte allt om hur de arbetar med invandrare men jag vet bland annat att man har träffar samt kontaktpersoner för invandrare för att de ska komma in i samhället. Men jag tänker på om vissa hävdar att våldtäkterna de utför bara handlar om hederskultur och att kvinnan är underlägsen, då borde väl alla därifrån tycka att det är ok att våldta? Och vad är anledningen till att svenska män våldtar då?
  • Pkb

Men jag tror det är viktigt att förstå att Islam inte lär ut att kvinnan inte är värd något, att hon inte ska respekteras, att hon ska behandlas dåligt. Jag tror dessa människor har tolkat koranen helt fel. Sedan finns det ju självklart saker man tycker är konstigt som att deras profet gifte sig med ett barn och att vissa länder tillåter äktenskap med barn grundat på detta.

Det finns även konstiga saker i bibeln, som när två tjejer söp sin pappa full och hade sex med honom för att de ville ha barn. På bibelns tid bar vissa kvinnor slöja hela tiden. De som inte gjorde det uppmanades i vissa situationer att täcka sitt huvud för att visa respekt. Vidare talar ju även bibeln om att en kvinna ska tiga i församlingen, inte utöva myndighet över en man och att mannen är kvinnans överhuvud och bör ta alla slutgiltiga beslut. Ja, alla tolkar ju bibeln annorlunda.

Men visst finns det länder där kvinnor inte får göra si och så, men det är absolut inte så i alla muslimska länder.

• Anonym (M)

Visst är det oroväckande med den kvinnosyn som en del av dom, ett fåtal uppvisar, i regel unga män.
    Men det är en fråga som ska behandlas av andra än rasisterna i sd, deras motiv är grumliga och dom är inte trovärdiga.
    Rasisterna ska hålla utanför det här, för dom gör bara mer skada än nytta.
    Nog sagt om det, så tycker jag att varje flykting som kommer hit ska vara välkommen men också få lära sig omedelbart både svenska och vad som gäller i det här samhället.
    Dom får väl ha vilken kvinnosyn dom vill, men dom får inte bete sig hursomhelst.
    Lär dom reglerna och var supertydliga och dom som ändå skiter i det dom ska ut omedelbart.
    I Libanon hörde jag på ett radioinslag ligger ensamstående män mycket lågt för dom vet att om dom ställer till med något så åker dom ut ur landet med huvudet före. 
    Dom är välkomna men det är våra regler som gäller i det här landet.

Och så sätt för tusan inte in massa unga killar i samma förläggning, sprid ut dom och låt det inte vara så trångbott. 
    För att sen vara lite självkritisk, hur mycket gör vi vanliga medborgare för att släppa in dom i samhället och låta dom lära känna oss och våra seder.
    Där är vi nog rätt många som skulle kunna snäppa upp ett par steg, undertecknad inkluderad. 
    Inte enbart för deras skull, utan även för samhällets skull, för dom barn som ska leva här, så måste vi alla ta ansvar för att styra samhället i den riktning vi tror är för det bästa.
    Jag tror att det är det bästa att flyktingarna integreras så fort det går. 

• flygrl
    Pkb skrev 2016-03-09 13:23:20 följande:
    Min pappa är från Kongo, det är inte ok med våldtäkt där.
    Men Kongo e ju ett av dom länder i världen där flest kvinnor utsätts för sexuella övergrepp och dessutom med brutalitet som överträffar de mesta (våldtäkter mha bajonetter mm). Kongo har en fruktansvärt blodig historia med belgarnas folkmord på 10 miljoner människor (halva befolkningen, ett glömt folkmord!!!) och en lång serie interna konflikter. Massövergreppen hänger mycket samman med det men också inom familjerna sker mycket övergrepp.

Dr. Denis Mukwege e djupt engagerad i hjälpa utsatta kvinnor. En mycket modig man som flera gånger nominerats till Nobels fredspris men samtidigt lever under dödshot.
    Så Kongo e tyvärr ett land med enorma problem med just våldtäkter. Oavsett det också finns motstånd mot såna handlingar.

Ca hälften av kongoleserna e kristna, nästan lika många animister och muslimerna utgör bara 2% så e den saken utredd. Kollade just upp det. Kristna kan också härja vilt som man även ser i Rwanda/Burundi och Uganda. Eller Apartheid i Sydafrika. Eller övrig kolonialism.
  • Pkb
    flygrl skrev 2016-03-10 17:37:16 följande:

Men Kongo e ju ett av dom länder i världen där flest kvinnor utsätts för sexuella övergrepp och dessutom med brutalitet som överträffar de mesta (våldtäkter mha bajonetter mm). Kongo har en fruktansvärt blodig historia med belgarnas folkmord på 10 miljoner människor (halva befolkningen, ett glömt folkmord!!!) och en lång serie interna konflikter. Massövergreppen hänger mycket samman med det men också inom familjerna sker mycket övergrepp.

Dr. Denis Mukwege e djupt engagerad i hjälpa utsatta kvinnor. En mycket modig man som flera gånger nominerats till Nobels fredspris men samtidigt lever under dödshot.

Så Kongo e tyvärr ett land med enorma problem med just våldtäkter. Oavsett det också finns motstånd mot såna handlingar.

Ca hälften av kongoleserna e kristna, nästan lika många animister och muslimerna utgör bara 2% så e den saken utredd. Kollade just upp det. Kristna kan också härja vilt som man även ser i Rwanda/Burundi och Uganda. Eller Apartheid i Sydafrika. Eller övrig kolonialism.

Ja?
  • flygrl
    Pkb skrev 2016-03-10 18:27:02 följande:
    Ja?
    Du skrev "Det är inte ok med våldtäkt där".
    Jag påpekar att det e ett enormt problem med våldtäkter i Kongo. Och långt ifrån alla utförda av soldater.

Det om religionen va mer riktat till den som tror enbart muslimer e kapabla till våldtäkter.
  • Pkb
    flygrl skrev 2016-03-10 18:36:16 följande:

Du skrev "Det är inte ok med våldtäkt där".

Jag påpekar att det e ett enormt problem med våldtäkter i Kongo. Och långt ifrån alla utförda av soldater.

Det om religionen va mer riktat till den som tror enbart muslimer e kapabla till våldtäkter.

Fast nu tog du inlägget ur sammanhanget, om du läser vad jag skrev tidigare så förstår du nog bättre vad jag menade.
  • Anonym (Yeti)
    Pkb skrev 2016-03-10 16:30:32 följande:

Ok du tänker så, ja jag vet ju inte allt om hur de arbetar med invandrare men jag vet bland annat att man har träffar samt kontaktpersoner för invandrare för att de ska komma in i samhället. Men jag tänker på om vissa hävdar att våldtäkterna de utför bara handlar om hederskultur och att kvinnan är underlägsen, då borde väl alla därifrån tycka att det är ok att våldta? Och vad är anledningen till att svenska män våldtar då?

Att anse att kvinnor har lägre status än män och därmed är underlägsna på grund av sitt kön eller ens att förtrycka kvinnor behöver ju inte vara straffbart eller förbjudet (även om det finns förbud mot olaga tvång, diskriminering inom arbetslivet som inte sker av religiösa skäl osv). Steget mellan att anse att kvinnor är mindre värda till att angripa dem med våld är dock relativt stort vill jag påstå.

Anledningen till att svenska män, liksom andra män, våldtar tror jag handlar om makt, frustration och/eller psykisk sjukdom. Vad jag har kunnat förstå (kanske inte är särskilt mycket egentligen) så uppfattar dock inte alla våldtäktsmän att handlingen sker med våld om kvinnan har bjudit in och signallerat ett samtycke i ett första, inledande läge.
  • freshroses

Sverige är tyvärr väldigt dålig på att utbilda invandrare, speciellt sådana som kommer från väldigt avlägsna och annorlunda kulturer. Man borde lära sig av Norge:
    http://www.nytimes.com/2015/12/20/world/europe/norway-offers-migrants-a-lesson-in-how-to-treat-women.html?_r=0

Det räcker tyvärr inte med bara undervisning i svenska och extra försiktig måste man vara när det gäller människor som kan vara krisgskadade, har varit med om trauman etc. Hur kan ungdomar från krigsdrabbade områden veta vad som gäller i ett land som är fullständigt främmande för dem?

Svar på tråden Nyanlända bakom övergrepp