• Mellanmjölkens land

    5årskalas

    Inte dags än men vårens kalasvåg har börjat och då börjar man ju fundera.

    Dottern fyller 5 år och vår tanke är att bjuda de kompisar hon leker mest med och om det inte dyker upp någon ny kompis mellan nu och då blir det 6 gäster. Alla utom 2 av barnen känner varandra då de gått eller går på samma avdelning.

    Förra året kände vi att vi skulle velat ha lite fler förberedda lekar så nu skulle jag vilja ha lite tips! Helst lekar som inte går ut på att nån åker ut/förlorar. Det vi kommit på är den "snälla" varianten på Hela Havet Stormar (den där alla ska tränga ihop sig på kvarvarande stolar) och Istappen om vädret tillåter att vi är ute. Vi har ett ganska stort och öppet vardagsrum medan övriga är relativt små.

    Nästa fråga är om vi ska ha lillasyster på 2,5 hemma eller om det är bättre för henne att be Mormor passa? 

  • Svar på tråden 5årskalas
  • Erizajo

    Klart att syskon får vara med! Nåt som jag gjort på kalas är att rita en skattkarta till varje gäst sen får alla hjälpas åt att leta efter en skatt i taget. Börja med födelsedagsbarnets karta och dra sedan slumpmässigt. Skatten är då tex en godispåse.

  • Mellanmjölkens land

    Anledningen till varför jag tvekar om lillasyster är att 7-8 5åringar + föräldrar (ska man räkna med att ca hälften av föräldrarna stannar på ett 5årskalas?) kan bli lite mycket att hantera. Lillasyster går hos dagmamma så hon träffar inte på den storleken på barngrupper dagligen.

    Förra året gjorde vi en serie ledtrådar som slutligen ledde till en fiskdamm. En bild på spisen och där låg en bild på lillasysters säng osv. Ska fundera på varianten med skattkarta istället även om jakten på ledtrådar var nästintill höjdpunkten på kalaset.

  • Vestra

    Vi har lämnat bort småsyskon vid kalasen. Just för att barnet ska få känna att det är kompiskalas utan småsyskon som skall passas, och ofta även passas upp av kompisarna då det ofta är väldigt populärt med mindre söta småsyskon. 

    Men tips på lekar, skattjakt är ju kul och en laggrej, fast det går ju snabbt.
    Man kan köra dansstopp utan att någon åker ut, typ vilka roliga positioner dom har eller något. 
    Istappen? Vad är det?

    När man själv var liten lekte man typ ringen i snöret som skulle vandra minns inte exakt.
    Sedan gömma nyckel var ju poppis. :-P 
    Sätta knorren på grisen. Finns massa varianter att köpa färdigt, eller rita något själv. 

    Ute kan man ju hoppa säck. Det tycker dom är kul. 


    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Mellanmjölkens land

    Istappen är en variant på kull/jaga/taffe eller vad man nu vill kalla det. En jagar och när man blir tagen ställer man sig med benen brett isär och händerna rakt upp över huvudet som en upp-och-nervänd istapp. För att bli fri måste nått av de andra barnen krypa mellan det tagna barnets ben.

    Under hökens vingar skulle kunna funka det oxå, det vet jag att de lekt på förskolan, men bägge kräver att vi är utomhus.

    Ringen den ska vandra tror jag att jag lekt en gång när jag var typ 8 så den kommer jag inte ihåg.

    Gömma nyckeln och dansstopp låter definitivt som bra lekar att ha i bakfickan

  • mammalovis

    Hunden och benen. En i mitten får blunda eller lämna rummet en kort stund. En får benet, alla gömmer händerna bakom ryggen. Den som är får skälla och de får visa fram händerna. Gissas det rätt byter man person i mitten.

Svar på tråden 5årskalas