• Stolt Farsa

Vem beslutar om mormor ska in på äldreboende?

Hur fungerar det?

Om det är diagnostiserat att en äldre man/kvinna har demens och hennes barn är oeniga om vilket hem och i vilken region hon skall placeras i vem har isf det sista ordet?

Om gamlingen ger svävande svar har hennes barn då rätten att besluta vart hon skall hamna? Hur går en sådan här tvist till egentligen? Någon som har erfarenheter? Om en av syskonen helt plötsligt flyttar gamlingen till ett boende utan de andras tillstånd är det brottsligt isf?

• Svar på tråden Vem beslutar om mormor ska in på äldreboende?
  • Stolt Farsa
    Farfallos skrev 2016-01-25 21:41:30 följande:

Biståndsbedömaren i den kommun ni önskar att hon ska in på ett hem.

Om syskonen önskar olika kommuner då?
  • Anonym (ssk)

Det brukar ju vara i den kommunen där hon bor, det är nog svårare att komma till en biståndshandläggare och säga att jag vill flytta min mamma som bor i en annan kommun hit och då är de nog mer intresserade av att kolla upp vilka kontakter mamman har.
    Det är svårt när den det gäller är dement och inte tydligt kan säga vad denne vill, en någorlunda bra bist pressar henne på vad hon verkligen vill och kan kräva att barnen inte lägger sig i vad hon svarar. 
    Sen är det generellt så att man helst inte flyttar dementa mer än nödvändigt.
    Men detta ovan beror helt på vilken bist man träffar på...

• Kerubmamman

Har en kompis som försöker flytta sin pappa till sin kommun. Men i hennes kommun är det hårt tryck på boendena och biståndshandläggarna prioriterar så klart kommuninvånarna. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Plats?)
    Kerubmamman skrev 2016-01-25 22:19:52 följande:

Har en kompis som försöker flytta sin pappa till sin kommun. Men i hennes kommun är det hårt tryck på boendena och biståndshandläggarna prioriterar så klart kommuninvånarna. 

Precis...I många kommuner är policyn "vård i hemmet" ända in i absordum, även för äldre med långt gången demens. Har ni överhuvudtaget plats på ett demensboende? Annars är hela tråden en icke-diskussion.
  • Cortouche

Den äldre själv, i väldigt hög grad. Min farfar är jättedement, sådär att han går vilse i kvarteret, är aggressiv mot grannarna, går ut och spelar hög radio klockan tre på morgonen, drar ur sladden till frysen så att all mat förgås, etc. Men han vill bestämt inte flytta, så kvar bor han ensam i en 200 kvm villa som han inte kan ta hand om... Kan inte ens sätta på spisen själv längre.

• sextiotalist

Mormor gemensamt med biståndshandläggaren. Om någon av syskonen lyckats få plats på ett äldreboende i dessa dagar, så är det bara att gratulera, eftersom det är mer eller mindre hopplöst att få in äldre (även om de gärna vill) på ett äldreboende.

Av vilken anledning skulle någon av syskonen motsätta sig att mormor hamnar på ett äldreboende?
    Ponera att jag fick in min mamma på ett äldreboende i närheten av mig, om någon av mina syskon skulle motsatt sig detta, då hade fått visa realistiska alternativa lösningar.

Det är ingen juridisk tvist, eftersom, trots att mormor är dement, så är det fortfarande hon som bestämmer i slutändan.

Frågan är vem som ska må bästa i situationen, syskonen eller mormodern?

• Stolt Farsa
    sextiotalist skrev 2016-01-26 08:32:18 följande:

Mormor gemensamt med biståndshandläggaren. Om någon av syskonen lyckats få plats på ett äldreboende i dessa dagar, så är det bara att gratulera, eftersom det är mer eller mindre hopplöst att få in äldre (även om de gärna vill) på ett äldreboende.

Av vilken anledning skulle någon av syskonen motsätta sig att mormor hamnar på ett äldreboende?
    Ponera att jag fick in min mamma på ett äldreboende i närheten av mig, om någon av mina syskon skulle motsatt sig detta, då hade fått visa realistiska alternativa lösningar.

Det är ingen juridisk tvist, eftersom, trots att mormor är dement, så är det fortfarande hon som bestämmer i slutändan.

Frågan är vem som ska må bästa i situationen, syskonen eller mormodern?

Tack det var det bästa svaret i tråden
  • Anonym (NN)

Mormor själv bestämmer. Självbestämmanderätten är mycket långtgående. Även vid demenssjukdom. En gode man bör utses om barn/släkt är oense. I samråd med mormor då.

Svar på tråden Vem beslutar om mormor ska in på äldreboende?