• Pingvin

Nekas föräldrarledigt!

Min chef säger att jag måste först prata med kollegorna( jobbar på en förskola) om det är ok att jag tar ledigt och det måste ses över om det passar verksamheten! Jag har ansökt om det 2 månader innan,då kan hon väl inte säga så? Jag tänkte vara ledig 2 v i mars....

• Svar på tråden Nekas föräldrarledigt!
  • nnnnnnnn

Det är inte rätt:

Läs på FK.

Anmälan senast 2 månader före

Vill en medarbetare ta föräldraledigt måste det anmälas till dig minst två månader före ledighetens början.

Sedan 1 juli 2006 är det förbjudet för arbetsgivare att missgynna föräldralediga män eller kvinnor. I föräldraledighetslagens slås det fast att föräldraledighet inte får leda till sämre löneutveckling eller på annat vis sämre arbetsvillkor än vad den föräldralediga personen hade före föräldraledigheten.

Samt:

Anmälan till arbetsgivaren
    Huvudregeln är att du ska anmäla dig till arbets­
    givaren senast två månader innan du ska vara för
    äldraledig. Då säger du också till hur länge du vill
    vara ledig. På några arbetsplatser finns det kollek
    tivavtal som gör att du ska anmäla tidigare eller
    senare. Fråga din arbetsgivare om du vill veta vad
    som gäller för dig.
    Vill du avbryta din föräldraledighet tidigare än
    planerat, ska du meddela din arbetsgivare om detta.
    Det är arbetsgivaren som bestämmer när du kan
    börja arbeta igen men huvudregeln är att han eller
    hon inte kan inte skjuta på din återgång i arbete
    mer än en månad. Men på några arbetsplatser finns
    det kollektivavtal som gör att din arbetsgivare kan
    skjuta på det längre. Fråga din arbetsgivare om du
    vill veta vad som gäller för dig.
    När du ska vara ledig från arbetet och ta ut tillfällig
    föräldrapenning på grund av att ditt barn är sjukt
    eller smittat, ska du anmäla det till din arbetsgi
    vare samma dag. Vid andra situationer med tillfäl
    lig föräldrapenning ska du göra en anmälan till din
    arbetsgivare senast en vecka i förväg.
    Anställningsskydd
    I föräldraledighetslagen finns också särskilda
    bestämmelser som förbjuder en arbetsgivare att
    missgynna en arbetssökande eller en arbetstagare
    av skäl som har samband med föräldraledighet
  • nnnnnnnn

Hur gammalt är barnet? Är det under 18 mån så har AG inte ens rätt att kontrollera om du har FP-dagar kvar. Är barnet över 18 mån har du rätt att ta ledigt så länge du har FP-dagar att ta ut.

Kanske har ni ett annat kollektivavtal som gör att du måste ansöka tidigare? Annars gäller 2 mån.

Så det jag skrev i mitt första svar, gäller om det inte är så att dina FP-dagar är slut och barnet är över 18 mån eller om ni har något särskilt kollektivavtal som ger andra förutsättningar.

• Rani

Kan det vara så att du varit föräldraledig flera perioder (kan vara enstaka dag eller en längre period) det senaste året? Chefen måste bara bevilja tre perioder på ett år (om jag minns rätt - kan vara ett annat antal perioder).

• vindruvan
    Holma skrev 2016-01-26 20:38:24 följande:

I vår kommun är det 3 mån innan man måste söka

Men det är inte arbetsgivaren eller kommunen som bestämmer det utan det är regler som gäller hela landet, 2 månader innan önskad föräldraledighet så har man rätt till det. Det är för att arbetsgivaren ska ha tid på sig att lösa det på arbetsplatsen.

Reglerna för detta står i första svaret här i tråden.

• vindruvan

Såg nu att det faktiskt stod att det kan vara tidigare eller senare än 2 månader innan, jag som var helt säker på att det alltid är 2 månader som gäller. My mistake, sorry!

• nuharjagbytt

Jag tycker inte det spelar någon roll att du har rätt till ledigheten. I min värd pratar man alltid med kolegorna så det passar in i verksamheten. Ett välfungerande team har inga problem att anpassa verksamheten till önskemål om ledighet.

• Pingvin

Jag har fp dagar kvar.Min son är 2 år. Jag trodde också det var att man skulle ansöka 2 mån innan men jag hör här nu att så behöver det inte vara, så måste kolla upp det då.fungerande team, tja vet inte riktigt, ska börja 2 nya på min avdelning 1,5 mån innan jag reser. Men det kan väl inte vara upp till kollegorna att bestämma om jag kan ta ledigt eller ej.

• Gladskit
    vindruvan skrev 2016-01-26 21:05:19 följande:

Men det är inte arbetsgivaren eller kommunen som bestämmer det utan det är regler som gäller hela landet, 2 månader innan önskad föräldraledighet så har man rätt till det. Det är för att arbetsgivaren ska ha tid på sig att lösa det på arbetsplatsen.

Reglerna för detta står i första svaret här i tråden.

Det kan visst styras av arbetsgivaren. Arbetar du för en kommun så omfattas du av ett kollektivavtal som heter AB allmänna bestämmelser. I det avtalet gäller att du ska ansöka om ledighet minst 3 månader innan. Så det är inte kommunen i sig (om jag tex bor i Täby) utan om du är anställd av en kommun.
  • vindruvan
    Gladskit skrev 2016-01-27 10:18:15 följande:

Det kan visst styras av arbetsgivaren. Arbetar du för en kommun så omfattas du av ett kollektivavtal som heter AB allmänna bestämmelser. I det avtalet gäller att du ska ansöka om ledighet minst 3 månader innan. Så det är inte kommunen i sig (om jag tex bor i Täby) utan om du är anställd av en kommun.

Jag är kommunalt anställd och har 2 månader som tid.

(Jag lade också till i inlägget under att det stod att ett kan skilja )
  • Pingvin

Idag sa chefen att man har inte rätt till det ändå fastän man ansöker i tid,hon sa till mig att vi har flera som har barn på denna förskolan och tänk om alla dem vill ta ledigt ,hur ska vi göra då?vem ska ta hand om barnen....kan hon verkligen säga så?och sen sa hon att jag måste jobba över om det skulle behövas!Men jag har ju gått ner i tid till 75 pga mina barn,måste jag då jobba över?

• vindruvan
    Pingvin skrev 2016-01-27 20:25:30 följande:

Idag sa chefen att man har inte rätt till det ändå fastän man ansöker i tid,hon sa till mig att vi har flera som har barn på denna förskolan och tänk om alla dem vill ta ledigt ,hur ska vi göra då?vem ska ta hand om barnen....kan hon verkligen säga så?och sen sa hon att jag måste jobba över om det skulle behövas!Men jag har ju gått ner i tid till 75 pga mina barn,måste jag då jobba över?

Nej, hon kan inte lagligt neka dig så länge du följer de regler som finns kring föräldraledighet. Man har upp till barnet fyller 8 år (tror jag) laglig rätt att gå ner i arbetstid, sen kan det ju givetvis innebära omplacering till annan avdelning eller liknande för att det ska funka i verksamheten och för dina kollegor. Sen finns det ju tillfällen då en chef får beordra övertid men hur det går ihop med att man har gått ner i tid pga små barn vet jag faktiskt inte.
  • Rani
    Pingvin skrev 2016-01-27 20:25:30 följande:

Din chef verkar inte ha koll på reglerna. Har chefen en chef? Gå till hen i så fall.
  • Gladskit

Det finns ett antal olika typer av ledigheter som faller under föräldraledighetslagen.
    Exempelvis så är helt ledig en form, gå ner i tid medan man har barn under 8 år är en och tillfällig föräldrapenning (vab) är faktiskt också en.

Följer man lagens tidsgränser och regler, samt de regler som tillkommer genom kollektivavtalen så kan man inte bli nekad.

Enda gångerna man neka är om:
    -du ansöker för sent
    -du redan har fått beviljat 3 perioder under året
    -du söker hel ledighet för ett barn som är äldre än 18 mån men du har inga fp-dagar kvar

• Prospero
    Gladskit skrev 2016-01-28 09:08:25 följande:

Det finns ett antal olika typer av ledigheter som faller under föräldraledighetslagen.
    Exempelvis så är helt ledig en form, gå ner i tid medan man har barn under 8 år är en och tillfällig föräldrapenning (vab) är faktiskt också en.

Följer man lagens tidsgränser och regler, samt de regler som tillkommer genom kollektivavtalen så kan man inte bli nekad.

Enda gångerna man neka är om:
    -du ansöker för sent
    -du redan har fått beviljat 3 perioder under året
    -du söker hel ledighet för ett barn som är äldre än 18 mån men du har inga fp-dagar kvar

Bra svar!

När det gäller övertid så kolla ditt kollektivavtal, eller fråga facket om du är medlem där. I kollektivavtal för statligt anställda står att arbetsgivaren inte får kräva övertid (eller mertid som det kallas om man ska vara noga) från en arbetstagare som är partiellt ledig med stöd av lag - vilket du är om du jobbar deltid utifrån föräldraledighetslagen. Men hur det är inom kommunens avtal vet jag inte.
  • äldreochklokare

ja altså, det är väl upp till chefen att schemalägga verksamheten? Du ska inte springa runt och "be om lov" av kollegor om du kan vara ledig. Chefen får se över läget och ev ta in en vikarie osv. 

• modsey

Det ska ganska mycket till för att någon ska nekas föräldraledighet då föräldradagen är starkt reglerad. Men som flera i tråden skrivit så visst finns det krav som du måste uppfylla, vilket du verkar ha gjort. Jag skulle kontakta chefen igen och om du får samma svar där så kontakta HR ( personal avdelningen) för att gå vidare. Skriv ett meilj så att det finns kvar

Svar på tråden Nekas föräldrarledigt!