• Anonym (Slutat röka)

Sluta röka - nicorett på flygplan?

Jag vet inte om jag la tråden rätt så admin får gärna flytta den om det behövs.

Jag ska resa utomlands om ett par veckor och har slutat röka. (jippi!)
    Just nu tar jag bara Nicorettes sugtabletter och det fungerar bra.

Men jag undrar hur reglerna ser ut på flygplats/flygplan/utomlands.
    Ses det som narkotikaklassat? Kommer jag bli stoppad med mitt bagage om jag har med mig två-tre förpackningar?
    Spelar det någon roll om jag har dom i handbagaget eller resväskan?

Någon som har egen erfarenhet eller som vet?

Jag ska till Thailand om det är någon skillnad mellan länderna.. Glad

• Svar på tråden Sluta röka - nicorett på flygplan?
  • Primmeling

Nikotintuggummin är lika lite narkotikaklassade som cigaretter ;)
    Du kan väl ha ett paket i handbagaget och resten i väskan? Lär även att finnas att köpa i Thailand!

• Anonym (Slutat röka)

Hej,

Tack för svar!
    Nu gäller detta sugtabletter, tuggummin hjälper inte alls för mig tyvärr :(

Jag tänker mest på att tabletterna är vita och släta och ser ut som ipren eller panodil. Det är därför jag blir lite orolig. Alltså när tabletterna ser lite "suspekta" ut. Omärkta också, ifall jag blir stoppad och folk tror att det är nåt slags knark? Skäms

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (Slutat röka) skrev 2016-01-27 09:21:34 följande:

Hej,

Tack för svar!
    Nu gäller detta sugtabletter, tuggummin hjälper inte alls för mig tyvärr :(

Jag tänker mest på att tabletterna är vita och släta och ser ut som ipren eller panodil. Det är därför jag blir lite orolig. Alltså när tabletterna ser lite "suspekta" ut. Omärkta också, ifall jag blir stoppad och folk tror att det är nåt slags knark? Skäms

Det är det originalförpackningar är till för.

Narkotikaklassat är det knappast, däremot skulle man ju kunna tänka sig att liknande läkemedel kräver recept i vissa länder. Nu vet jag inte alls hur det ser ut i Thailand, jag skulle inte tro att det kräver recept men det är ett möjligt hinder.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Birgitta02

Jag har haft nicorette sugtabletter med mig på resan. Hade en förpackning och resten checkades in i min resväska. Inga som helst problem.

• Anonym (Slutat röka)

Jag menade inte att de skulle vara narkotikaklassade på något sätt, men att det kunde ses som ett läkemedel eller liknande.. formulerade mig kanske konstigt :) 

Tusen tack för svar! Jag ska prova att ha kvar dom i originalförpackning och håller tummarna för att det går bra!

• Primmeling
    Anonym (Slutat röka) skrev 2016-01-27 13:44:01 följande:

Jag menade inte att de skulle vara narkotikaklassade på något sätt, men att det kunde ses som ett läkemedel eller liknande.. formulerade mig kanske konstigt :) 

Tusen tack för svar! Jag ska prova att ha kvar dom i originalförpackning och håller tummarna för att det går bra!

Så blir det ju med alla tabletter. Men har du bara förpackningen så kan ingen säga nåt. Alla åker omkring med tabletter av olika slag, inklusive jag ;) Men jag förstår vad du menar. Brukar själv ha förpackningen med.
  • josefins853

Kan jag inte tänka mig. Jag har rest med min dosett både i handbagaget o i incheckade bagaget. Aldrig någon som sagt något eller ens frågat vad det är för medicin.

Svar på tråden Sluta röka - nicorett på flygplan?