• Jennsan79

Vad är rimligt i underhållsbidrag?

Jag och mitt ex är separerade sen i somras! Har tillsammans 3 barn som vi hittills haft varannan vecka. Nu börjar han prata om att han bara vill ha barnen varannan helg då barnen inte trivs hos honom.
    Nu till min fråga! Vad skulle vara rimligt att begära i underhållsbidrag? Båda har ungefär samma inkomst. Barnen blir 12,10,9 i år! Jag får ju självklart hela barnbidraget isf och skulle stå för alla inköp till barnen.
    Tack på förhand ????

• Svar på tråden Vad är rimligt i underhållsbidrag?
  • hrewak

Enligt försäkringskassan är det 1573 per barn och månad. Så det är ju det minsta du ska ha i så fall.

• mammalovis

Som ovanstående har skrivit minst 1573 kr per barn, sedan beror det ju på om barnen har dyra aktiviteter, glasögon, mediciner som inte ingår i högkostnadsskyddet o s v. När de är så gamla slipper du väl vabba i alla fall.

• Velmaja

1573 per barn är rimligt

• Brumma

Rimligt är att ni tillsammans sätter er ner och faktiskt räknar ut vad barnen kostar. Har ni ungefär samma inkomst behöver ni inte tänka lika mkt på överskott och betala efter förmåga. Men har ni väldigt olika utgifter (tex hyra) så kan det vara bättre att räkna med överskottet (vad som är kvar efter hyran är betald tex) än själva lönen.

Iallafall.. Ni räknar ut barnens faktiska kostnader. Räkna med aktiviteter (sport, hobbys osv) som ni föräldrar är överens om. Kläder, veckopeng, mat. Kostnad för försäkringar osv. Boende brukar man inte räkna med eftersom man brukar bli berättigad bostadsbidrag för barnens del om man har barnen heltid. Om ngt barn går kvar på fritids så räkna med detta.

När ni har en summa ni är överens om drar ni bort barnbidraget från den summan. Har ni ungefär samma överskott så delar ni bara på summan som blir över så ser ni vad ni föräldrar bör stå för. Alltså pappan genom underhåll och du till vardags. Har ni stor skillnad i överskottet så dela procentuellt istället.

Försäkringskassan har haft en superbra hjälpsam för detta men vet ej om den är kvar.

Vet ni inte vad barnen kostar så har konsumentverket bra schabloner.

Kom gärna överens om att titta över kostnaderna varje eller vartannat år - barnens kostnader ändras ju.

Är ni inte överens så är det försäkringskassan som gäller (eller stämning). Vid försäkringskassan är der 1573 som gäller oavsett. Då gör försäkringskassan en uträkning för att se om de anser att pappan kan betala hela summan. Har han en normal inkomst kommer de anse att han kan de. De tittar på inkomst en två år tillbaka i tiden. Har han haft för låg inkomst kommer de räkna ut vad hsn KAN betala och sedan fylla upp med resten. Summan DU får är alltid 1573 per barn oavsett.

• Jennsan79

Tack för era svar! Så om jag fattat er rätt iaf så är det lägsta man bör få 1573/barn? Blir det avdrag på det de dagarna han skulle ha dem varje månad (varannan helg)? Skulle jag gå med på detta (tycker att barnen har rätt till sina föräldrar lika mycket) flyttar han väldigt troligt in till sin nya och hennes barn vilket innebär att han får ganska mycket lägre boendekostnad. De två yngsta går fortfarande på fritids och jag behöver även vabba för dem.

• K med lilla E
    Jennsan79 skrev 2016-01-28 12:13:41 följande:

Tack för era svar! Så om jag fattat er rätt iaf så är det lägsta man bör få 1573/barn? Blir det avdrag på det de dagarna han skulle ha dem varje månad (varannan helg)? Skulle jag gå med på detta (tycker att barnen har rätt till sina föräldrar lika mycket) flyttar han väldigt troligt in till sin nya och hennes barn vilket innebär att han får ganska mycket lägre boendekostnad. De två yngsta går fortfarande på fritids och jag behöver även vabba för dem.

Har han endast barnen varannan helg så blir det inget avdrag på den summan.
  • Jennsan79
    K med lilla E skrev 2016-01-28 12:56:43 följande:
    Har han endast barnen varannan helg så blir det inget avdrag på den summan.
    Okej tack ????
    1573/barn skulle bli 4719/månad! Låter ganska mycket tycker jag. Är det rimligt?
  • K med lilla E

Det är vad fk har som lägsta summa att betala ut om underhållet ej betalas mellan föräldrarna själva. Om inte mannen vill betala direkt till dig så kan du söka detta underhållsstöd via fk och de i sin tur kräver pappan på den summa som räknas ut att han har möjlighet att betala. 

• Brumma
    Jennsan79 skrev 2016-01-28 12:13:41 följande:

Reglerna för avdag är så att man får göra avdrag om man har barnet fem nätter i sträck eller minst sex nätter på en månad. Alltså får han göra avdrag om han har barnen mer på lov, semestrar osv.

Avdraget är 1/40 av underhållet per dygn. - alltså 39:- per dygn om man går genom försäkringskassan.
  • Brumma
    Jennsan79 skrev 2016-01-28 13:16:03 följande:

Okej tack ????

1573/barn skulle bli 4719/månad! Låter ganska mycket tycker jag. Är det rimligt?

Genom försäkringskassan är det den summan.

Om det är rimligt vet ju ni föräldrar bäst. Vad kostar just ERA barn?

Har ni ungefär samma överskott så räknas ju du kunna lägga samma summa. Plus barnbidrag. Det skulle ju bli närmare 13000 i månaden för era tre barn.
Svar på tråden Vad är rimligt i underhållsbidrag?