• SweetJune

Hur långt sommarlov ska era förskolebarn ha i år?

Hej! Hur långt sommarlov ska era förskolebarn ha i år? Vår son som är född i april (strax över 2 till sommaren) ska ha ca 10-12 v. Är det för långt, tänker på hur det går sen när han är tillbaka och man måste skola om på nytt eller brukar det fungera bra för era när de är tillbaka? Han går annars 5 timmar per dag 3 dagar i veckan.

• Svar på tråden Hur långt sommarlov ska era förskolebarn ha i år?
  • Festertess

Vi hade svår inskolning med vår, så jag fasase lite inför slutet på hans tolv veckor långa lov eftersom han dessutom skulle byta avdelning och få helt ny personal efter sommaren (då 2,5 år gammal). Det gick hur bra som helst att lämna redan första dagen!

I sommar jobbar både jag och pappan heltid så då blir det nog inte mer än 8 veckor lov.

• SweetJune
    Festertess skrev 2016-01-29 11:01:08 följande:

Vi hade svår inskolning med vår, så jag fasase lite inför slutet på hans tolv veckor långa lov eftersom han dessutom skulle byta avdelning och få helt ny personal efter sommaren (då 2,5 år gammal). Det gick hur bra som helst att lämna redan första dagen!

I sommar jobbar både jag och pappan heltid så då blir det nog inte mer än 8 veckor lov.

Det lät ju jättebra, vi hade också en lite svårare inskolning men är mer positiv till att det ska gå bra.
  • Santin

2 år till sommaren. 8 veckor. Men hon är även ledig vecka 7, 13, 44 och tre veckor jul/nyår.

• Lena

5-6 veckor. Ena ville tillbaka efter fyra veckor, andra behövde återinskolas.

• gbgumman

Så länge de gick på dagis hade de inget sommarlov sedan när de börja skolan hade sommarlov från skolavslutning till skolstart. Liksom ALLA andra barn.

• Anonym (morsan)

Inget

SweetJune skrev 2016-01-29 07:06:39 följande:

Hej! Hur långt sommarlov ska era förskolebarn ha i år? Vår son som är född i april (strax över 2 till sommaren) ska ha ca 10-12 v. Är det för långt, tänker på hur det går sen när han är tillbaka och man måste skola om på nytt eller brukar det fungera bra för era när de är tillbaka? Han går annars 5 timmar per dag 3 dagar i veckan.

• Anonym (............................................................)

Vi har lyckats få till ca 8-9 veckor under alla år och så även i år.
    Men vi varvar ofta, så vi vuxna jobbar några veckor vars och har ca 4 veckor tillsammans

• Anonym (A)

Är lärare så det blir väl 7 veckor eller så, med andra ord. Känns helt okej.

• Underbaraklara

Här blr det jourförskola för de som inte är lediga. Så det blir ledigt hela sommaren. Vägrar jourförskola med nyutexade 19-åringar.

• Harvester

Första sommarlovet med dagis här. Vi tar 4v var och tar två samtidigt så det blir totalt 6v för sonen. Vi vill ju kunna göra lite saker hela familjen också :)

• Namntrollet

Hela sommarlovet! Allt annat vore katastrof! Förskolan är skit som den är i dagens Sverige. Jourförskolan är om möjligt ännu värre.

• Minnie7

Vi kan inte styra semestern så båda jobbar i vården. Fyra veckors semester. Alltid.

• mammalovis

Mina barns gamla förskola revs under sommaren och de började på en nybyggd de sett växa upp. Den äldsta på 4,5 hade kvar sina fröknar och hade inga bekymmer med lämningen, den yngsta på drygt 2 år blev för första gången i sitt liv blyg, men då hade stora delar av personalstyrkan bytts med andra avdelningar. Första dagen stannade jag, så jag följde med till frukost och hon fick sitta bredvid syrran, sedan kunde jag gå. De andra dagarna följde jag med in på avdelningen så hon släppte min hand. Första stunden försökte hon gömma sig bakom mig.

Nu ett halvår senare vill hon inte gå till förskolan på morgonen och tycker vi svänger åt fel håll, öf ligger rakt fram, men väl framme seglar hon in. Första inskolningen vid dryga året gick smidigt då hon p g a omständigheter (sjukskriven personal) fick börja på syrrans gamla avdelning.

Vi kommer väl vara helt lediga 4 veckor i alla fall, sedan beror det på hur villiga de är att gå dit. Mina barn mår bra av rutiner och att träffa kompisar och vi spontanleker knappt med någon i området, då förskolan ligger i nästa bostadsområde med barn från olika områden. Nu på helgerna är äldsta hos pappan ena veckan och nästa har hon fullt upp med bonussystern, så behovet finns inte egentligen anser vi föräldrar även om hon har nämnt det.

• mammalovis

Men jag hade inte hyst någon oro att ha dem hemma länge med tanke på återkomsten till förskolan. Första veckan brukar äldsta vara dödstrött och kan somna på vägen hem eller innan middagen, men det kan hon göra efter bara en veckas ledighet/sjukdom också.

• Cadencee

Inte planerat något än då jag går på havandeskapspenning från och med maj för bebis är beräknad i början på juli. Men om vi får för förskolan är tanken att han får gå 3 eller 4 dagar i veckan i juni sen hemma juli och augusti så ca 8 veckor minst. Kan bli fler.

• Natulcien

Inte planerat semestrarna ännu, men tror det blir 8 veckor för sonen.
    Hans första förskoleår var han ledig 10 veckor och det var inga problem att börja igen sen. Är de inskolade en gång så går det ganska lätt för dem att komma in i ruljansen igen sen.

• tulip79

De är alltid hemma när förskolan är stängd för sommaren, dvs 6 v. Barnen är 4 resp 2 år.

Svar på tråden Hur långt sommarlov ska era förskolebarn ha i år?