• S c h n a

    Bästa kokkaffet?

    Jag har av utrymmesskäl börjat koka mitt kaffe istället för att brygga det, men jag är inte helt nöjd med kaffet.

    Hur får jag till bästa kokkaffet, vad bör jag tänka på? Jag har googlat men nu vill jag ha era bästa tips!

  • Svar på tråden Bästa kokkaffet?
  • BuoBä

    "En skopa för kannan" har både min man och jag lärt oss från våra respektive morföräldrar. Dvs ett mått för varje kopp plus ett extra.

    Ett annat mormorstrick är att koka upp, dra kannan av plattan och låta sumpen sjunka (ett par minuter) och sen göra ett snabbt uppkok igen på den fortfarande varma plattan. Då får man mindre sump i koppen tycker jag.

  • S c h n a
    Teddis skrev 2016-01-29 10:05:46 följande:

    Hmm? Använder du bryggkaffe för att koka det eller är det snabbkaffe eller vad?


    Den här:

  • S c h n a
    BuoBä skrev 2016-01-29 08:30:58 följande:

    "En skopa för kannan" har både min man och jag lärt oss från våra respektive morföräldrar. Dvs ett mått för varje kopp plus ett extra.

    Ett annat mormorstrick är att koka upp, dra kannan av plattan och låta sumpen sjunka (ett par minuter) och sen göra ett snabbt uppkok igen på den fortfarande varma plattan. Då får man mindre sump i koppen tycker jag.


    Tackar!
  • Pimpinellan

    Byt sort. Jag tycker personligen Löfberg är för klent kaffe. Jag kokar kaffe som de flesta uppåt norr. Kokar upp vattnet, häller i kaffet, drar av kannan från plattan, låter det stå några minuter, häller upp en kopp kaffe som jag sen häller i-´igen- kallas att "klarna kaffet". Använder också kaffesil över koppen när jag häller upp kaffet-då slipper man minsta lilla sump som kan ha blivit kvar. Alla brukar säga att vårt kaffe är så himla gott. Glad  Och snåla inte med kaffet. Spett kaffe är verkligen inte gott!

  • S c h n a
    Pimpinellan skrev 2016-01-29 15:01:42 följande:

    Byt sort. Jag tycker personligen Löfberg är för klent kaffe. Jag kokar kaffe som de flesta uppåt norr. Kokar upp vattnet, häller i kaffet, drar av kannan från plattan, låter det stå några minuter, häller upp en kopp kaffe som jag sen häller i-´igen- kallas att "klarna kaffet". Använder också kaffesil över koppen när jag häller upp kaffet-då slipper man minsta lilla sump som kan ha blivit kvar. Alla brukar säga att vårt kaffe är så himla gott.   Och snåla inte med kaffet. Spett kaffe är verkligen inte gott!


    Är det så? Ja, ska jag dosera som det står på paketet blir det verkligen inte gott. Alldeles för svagt. Vilket kaffe har du då som är så gott?

    Ska testa din metod på en gång. Tack!
  • Pimpinellan
    S c h n a skrev 2016-01-29 15:05:17 följande:
    Är det så? Ja, ska jag dosera som det står på paketet blir det verkligen inte gott. Alldeles för svagt. Vilket kaffe har du då som är så gott?

    Ska testa din metod på en gång. Tack!
    Inget kaffe går koka enligt angivna mått och Löfbergs i synnerhet blir för svagt. Vi kör med ICA till vardags, men laddar rejält. Godast är väl Classic kok, men det är svårt hitta. Eller egentligen är kaffe av nymalda kaffebönor allra godast. Vi har en gammal kvarn vi körde med, gick jättebra faktiskt. Glad Dessutom serverar jag alltid kaffet i kaffekoppar för det tycker jag blir godast. Sen skiljer det mellan utformningen på kopparna också hur extra gott kaffet blir. Skrattande
Svar på tråden Bästa kokkaffet?