• tristaaaan

    Hypertyreos och gravid

    Jag är gravid i vecka 10, var på vårdcentralen och tog blodprov i veckan och det visade sig att jag hade hypertyreos, överproduktion av sköldkötteln. Jag har inga större symtom mer än trötthet och lite svettningar men det trodde jag berodde på att jag var gravid så.. Är det någon som har erfarenhet av att medicineras under graviditeten? Jag är supernervös att det ska påverka barnet som jag läst överallt..

    Alltid är det något när man är gravid! ????

  • Svar på tråden Hypertyreos och gravid
  • Moorii
    tristaaaan skrev 2016-01-29 11:28:24 följande:

    Jag är gravid i vecka 10, var på vårdcentralen och tog blodprov i veckan och det visade sig att jag hade hypertyreos, överproduktion av sköldkötteln. Jag har inga större symtom mer än trötthet och lite svettningar men det trodde jag berodde på att jag var gravid så.. Är det någon som har erfarenhet av att medicineras under graviditeten? Jag är supernervös att det ska påverka barnet som jag läst överallt..

    Alltid är det något när man är gravid! ????


    Jag äter levaxin för just det, och det är ingen fara alls! Det är snarare för barnets bästa, så det behöver du inte oroa dig för :) det finns riktlinjer för hur högt tsh-värdet får vara under graviditeten och du får den dos du behöver för att få ner värdet.
  • tristaaaan

    åh vad skönt att höra! Jag har googlat massa (som man inte ska göra) och blivit rädd för att det ska påverka fostrets hjärna, men så är inte fallet alltså?

    Jag har inte tid hos läkaren förns nästa torsdag alt. Nästa nästa tisdag, kan det vara skadligt för barnet att vänta så länge innan medicinering sätts in?

  • Frögurka

    Här kommer ja in o förstör.. Om du har överfunktion så måste du äta tacapzol som är direkt skadligt för barnet. Vid graviditet äter man istället tiotil, den är egentligen inte heller jättebra men ändå snällare än tacapzol. Man avråds starkt från att bli gravid vid överfunktion pga att man MÅSTE ta medicinerna som stänger av sköldkörteln. Om man däremot har underfunktion så äter man enbart Levaxin vilket är helt okej o ofarligt.
    De här är vad man sa till mej när ja var drabbad. Ja fick 2 missfall inom loppet av 3-4 månader när ja (för den gången) börjat me medicinerna igen.
    Förlåt om ja oroar dej, men du frågade så ja ville bara dela me mej av min erfarenhet o den infon ja fått, de här var hösten 2011.

  • Frögurka

    Vid högt tsh äter man levaxin för att sänka till normal nivå, som vid underfunktion.
    Vid överfunktion har man istället alldeles för lågt tsh, för att kunna höja tsh nåste man ta en medicin som stänger av sköldkörteln o sen äta levaxin för att nå upp i rätt nivå av hormonerna vilket ger ett bra tsh. Så funkar de eftersom de inte finns nån medicin som enbart sänker sjäkva produktionen av sköldkörteln.
    Vet du vad du hade för värden? Togs även fritt T4?

  • Moorii

    Oj jag missuppfattade helt, tänkte helt fel när jag läste ts inlägg! Ber så hemskt mycket om ursäkt för det! :(

  • Familjenholm

    Har du haft problem med sköldkörteln tidigare eller har det kommit i samband med graviditeten? De upptäckte att jag hade en överproduktionprecis som du när jag var i vecka 12 men de trodde att det berodde på graviditeten. De valde istället att ta prover var fjärde vecka och följa mig och när jag var i vecka 21 var värdena helt normala igen. Så det är inte alla som måste medicinera. Nu har min provtagning gått via KK och läkare på mödravården som också har haft dialog med endokrinologen, de har ju lite mer erfarenhet än vårdcentralen när det gäller sånt.

  • tristaaaan

    Jag har ingen aning om vad jag har för värden tyvärr, men bm på vårdcentralen sa att det inte var jättehögt (eller lågt eller vad man nu säger när man har överproduktion). Jag har aldrig haft problem med sköldkötteln tidigare, vad jag vet. Jag har en dotter på ett år och när jag var gravid med henne hörde jag inte talas om något sådant så det har troligtvis kommit nu under graviditeten eller om jag har haft det det senaste året? Men jag har inte känt av någonting förns nu, trötthet och sömnsvårigheter. Så kan gissa på att det dykt upp nu.. Jättejätte orolig att det ska påverka fostret i magen och jag ska inte träffa läkaren förns på torsdag eller tisdag veckan därpå, jobbigt att gå runt och inte veta ..:/

  • swester

    Hur gick det för dig? Precis fått veta att jag är gravid i v 6. Och även att mina värden är riktigt dåliga (höga) och då hypertyreos. Min läkare på spec mvc meddelade då att fostret kan skadas av medicinen men eftersom jag mår ganska dåligt (riktigt hög puls, trötthet, svimfärdig, svettig) så måste jag antagligen börja med medicinering. Orolig dom ska föreslå abort .. :( så försöker leta efter någon som de ?gick bra för?, trots hypertyreos som upptäcktes under graviditet!

Svar på tråden Hypertyreos och gravid