• Lillifee

Hur ser barnens morgonrutiner ut?

Våra barn har nog haft det lite väl slappt. De är 6 år resp 12 och får äta frukost i soffan på vardagarna (på helgerna spelar ingen roll fär då har vi ingen tid att passa. De yngsta är supertrött på morgonen så det är väl därför det blivit ok med tv och soffan. Svårt att stänga av tvn också pga hennes protester. Känner dock att det är läge för en ändring, att  de ska sitta vid köksbordet och äta UTAN TV:N!!! Tips/råd? Dags att få in  rutinen med att fram käder kvällen innan också samt packa ryggsäcken....

• Svar på tråden Hur ser barnens morgonrutiner ut?
  • Annica71

Har två tjejer som är 8 och 10 år

Kläder och ev jympagrejer osv fixas kvällen innan. (jag påminner, tjejerna fixar)
    Väcker dom 7.00, jag går ner och gör mig iordning, de "snozar"
    Under tiden jag gör mig i ordning brukar de gå upp, ta på sig och komma ner.
    Vi plockar fram frukost, äter och plockar undan tillsammans. *mys*
    Vi borstar tänderna
    Finns tid över så slappar vi en stund framför tv:n
    8.00 åker vi till skolan.

Helgerna ser annorlunda ut då vi ej har tid att passa.

Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
  • Kina79

Döttrarna är nästan 12, nästan 10 och nästan 6. De två stora ställer egna larm, klär på sig, äter frukost, packar väska, frukt etc helt självständigt. Gör sig i ordning och beroende på vad klockan är så kan de spela iPad tills vi ska gå. De brukar gå upp vid 6.20 och ska vara klara att cykla 7.25 eller åka bil 7.35.
    Lillan blir väckt, ibland hämtar hon själv kläder ibland gör vi det. Klär på sig och borstar håret. Får hjälp med tänderna och är sen färdig. Ibland är hon snabb för att hon vill äta frukost hemma, ibland såsar hon och då hinner hon inte frukost hemma. Det får hon styra själv och det vet hon. Plockar fram och äter frukost själv om det hinns med.

Min man åker oftast till jobbet 6.30.
    Jag går upp 6.30, ger hundarna mat. Väcker lillan och går sen ut med hundarna. Kommer in 7, gör mig själv iordning, dricker nån yoghurt eller nutrilett.

• scanmia

Barnen har en checklista för morgonen. Vi äter vid köksbordet och vi fixar frukost tillsammans men det är väl mer eller mindre gående bord. Vi föräldrar hjälper till med det mesta om de vill ha hjälp, men de fixar det ganska självständigt utom lunchen som jag packar. Vi väcker dem en dryg timme innan vi måste gå, men de har egna väckarklockor om de vill ställa en annan tid. Har de tid kvar efter att listan är avklarad så kan de spela iPad eller leka.

Här är 10-åringens lista:

Gå på toaletten
    Sätt på deo
    Sätt på rena kläder som passar vädret
    Bädda sängen
    Ät ordentlig frukost
    Ta ut skål och glas till köket
    Borsta tänder och ta på tandställning
    Tvätta ansiktet och borsta håret
    Kolla schema. Vad behöver jag packa idag?
    Läxor
    Kalender
    Simkläder
    Skridskor
    Biblioteksböcker
    Blockflöjt
    Inneskor
    Viktiga papper till skolan
    Lådan för tandställningen
    Lunch
    Kolla vädret och välj kläder efter väder
    Skor
    Jacka
    Mössa
    Vantar
    Överdragsbyxor
    Är jag redo för att gå till skolan?
  • Anonym (Karin)
    scanmia skrev 2016-02-03 16:06:37 följande:

Barnen har en checklista för morgonen. Vi äter vid köksbordet och vi fixar frukost tillsammans men det är väl mer eller mindre gående bord. Vi föräldrar hjälper till med det mesta om de vill ha hjälp, men de fixar det ganska självständigt utom lunchen som jag packar. Vi väcker dem en dryg timme innan vi måste gå, men de har egna väckarklockor om de vill ställa en annan tid. Har de tid kvar efter att listan är avklarad så kan de spela iPad eller leka.

Här är 10-åringens lista:

Gå på toaletten
    Sätt på deo
    Sätt på rena kläder som passar vädret
    Bädda sängen
    Ät ordentlig frukost
    Ta ut skål och glas till köket
    Borsta tänder och ta på tandställning
    Tvätta ansiktet och borsta håret
    Kolla schema. Vad behöver jag packa idag?
    Läxor
    Kalender
    Simkläder
    Skridskor
    Biblioteksböcker
    Blockflöjt
    Inneskor
    Viktiga papper till skolan
    Lådan för tandställningen
    Lunch
    Kolla vädret och välj kläder efter väder
    Skor
    Jacka
    Mössa
    Vantar
    Överdragsbyxor
    Är jag redo för att gå till skolan?
    Oh herre gud! Gör hon inget av det där utan att behöva ha en lista?

Min dotter är 11, hon går upp, klär på sig och packar sin väska och går. Hon äter ingen frukost hemma utan tar med sig något att äta under förmiddagen istället.
  • Fru Ve

Mina är 4 och 8 år. De får sitta vid TV:n och äta frukost. Jag ser inte problemet med det så länge de stänger av utan tjafs. Tycker detta går smidigt då jag förbereder stegvis på att vi snart ska stänga av och gå. Jag brukar påminna var 5-10 minut då det är en halvtimme kvar. Försöker också tima så de får se klart ett program och sen stänger vi av genom att kolla när ett visst program är slut och sen anpassa. De måste också klä sig först så den biten är klar. Jag är själv väldigt morgontrött och det är ett smidigt sätt att barnen får se på TV då de är nöjda med det, så får jag göra mig i ordning i lugn och ro =)

• HepaticaNobilis

Har en åttaåring, väcker honom strax före 07:30 då går han upp efter ett par minuter och klär på sig medan jag tar fram frukost.

Sedan äter vi tillsammans vid köksbordet, lyssnar på radio ibland men oftast pratar vi, han brukar ha mycket att prata om.

Efter frukost är det tandborstning och kamma till håret (det kan står rätt upp^^). När han är klar klär han på sig ytterkläder och går till skolan, vi bor precis bredvid skolan så det tar bara en knapp minut. Skolan börjar 08:20 och han brukar gå runt 08:00, ibland vill han ha mer lektion med kompisarna förr skolan och då skyndar han sig mer, ibland bryr han sig inte och då kan han komma iväg först tio över åtta.

Väskan får han alltid packa kvällen innan.

• Duckan

Vi har tappat det helt hemma och hamnat i en dålig morgonvana. Väcker dottern vid 7.30 (hon är kvällspigg och morgontrött så bara där felar det), hon får frukost i sängen (skjut mig, jag vet) som hon äter medan hon glor på Ipaden. Sen tar hon på sig kläder borstar tänderna och strax efter åtta går vi.

• scanmia
    Anonym (Karin) skrev 2016-02-08 13:56:50 följande:
    Oh herre gud! Gör hon inget av det där utan att behöva ha en lista?

Min dotter är 11, hon går upp, klär på sig och packar sin väska och går. Hon äter ingen frukost hemma utan tar med sig något att äta under förmiddagen istället.
    Herregud på dig själv Karin - det är klart att han gör! Det och mycket mer. Men han är en av många i ett stort hushåll och det här funkar smidigt för oss så att varken han eller vi föräldrar glömmer något. Tagga ner lite: alla sätt är bra utom de dåliga brukar min mamma säga...Glad
  • Harmagedon
    Duckan skrev 2016-02-08 14:40:33 följande:

Vi har tappat det helt hemma och hamnat i en dålig morgonvana. Väcker dottern vid 7.30 (hon är kvällspigg och morgontrött så bara där felar det), hon får frukost i sängen (skjut mig, jag vet) som hon äter medan hon glor på Ipaden. Sen tar hon på sig kläder borstar tänderna och strax efter åtta går vi.

Det är väl inget fel på den där morgonen?

Mina barn skulle varken äta eller klä sig om jag lämnade dem med en iPad. Men funkar det för er så är väl det skönt?
  • Rocket Mania

3 barn: 8, 10 & 12 år.

12-åring har egen väckarklocka och går upp c:a 6:50
    10+8-åring väcker jag 7:20

Frukost vid matbordet, SVT morgon-TV står på. Alla barnen kan göra egen frukost men ibland fixar jag åt den yngsta. Mellanbarnet har alltid en massa saker som ska med men det fixar han själv. Jag fixar frukt till yngsta.

12-åring går hemifrån kl 7:30
    10+8-åring går hemifrån kl 8:00

Lugnt, skönt och friktionsfritt.

• Duckan

Harmagedon, flickan är 9 år och morgnarna är inte helt smärtfria. Jag borde lagt till att hon har tråkigt morgonhumör och att vi får mana på hela tiden för att hon ska göra det hon ska.

• Venne

Har en 9-åring. Hon har en väckarklocka som ställs på 7.15. Hon går upp, väljer kläder och gör sig i ordning. Sen fixar hon frukost i köket själv. Därefter borstar hon tänderna och håret etc. Får nån påminnelse om ev gympakläder sen cyklar vi till skolan 8. Vi gör oss alla i ordning i vårt eget tempo och ingen av oss är sociala på morgonen. Om vi råkar va färdiga för frukost samtidigt så äter vi ihop, men det brukar inte va så gemytligt utan trött och tyst.

• Fru Ve
    Duckan skrev 2016-02-08 14:40:33 följande:

Låter väl helt OK tycker jag. Det är alldeles för mycket moraliserande kring hur saker och ting "ska" vara. Om ni får en lugn morgon på det viset, hon äter frukost och ni hinner i tid så vad är problemet?
  • Duckan

Fru Ve, jag vet inte riktigt, det är nog mest att "folk" alltid tycker så mycket om hur man gör.
    Känns betryggande att höra att det kan anses okej det vi pysslar med.

• Anonym (mmm)

Min 9-åring äter frukost på fritids ibland men dom dagar han äter hemma får han alltid sitta med surfplattan antingen i köket eller soffan och äta frukost. Han är super trött på morgonen, och det är det enda sättet att få honom att äta frukost. På helgerna brukar vi ta lång-frulle med mys istället.

Svar på tråden Hur ser barnens morgonrutiner ut?