• ettplusettlikamednoll

Hjälp! Hur ont får det göra?

Gravid med första barnet i vecka 23+2

Vaknade härom natten  med att det sträckte till i ena sidan av livmodern när jag vände mig om. Har förstått att det är normalt att det tillfälligt gör ont då. Det onda satt dock kvar i  en och en halv dag istället för att försvinna efter nån minut..
    Nu har det lagt med sig men jag har fått ont av och till i  båda sidorna av magen istället. "Smärtan" har kommit och gått lite och känns ungefär som en muskelsträckning. Inte kramp, men något som stretar, drar och spänner och fysisk aktivitet känns jobbigt..

Det onda kan utlösas av att jag tex är på toa och gör nr 2 eller  så.. (Är inte förstoppad)

Och jag tycker det är ett allmänt obehag i livmoderområdet. När jag vänder mig om på natten så känns det som om jag måste göra det försiktigt..
    Skulle inte beskriva allt detta som en outhärdlig smärta utan snarare en lätt smärta, ett obehag av varierande grad...

Samtidigt så har jag en svag molande "växtvärk" i nedre delen av livmodern....

Är det normalt? Ska man tolka det som att livmodern växer för fullt? Känns det såhär för alla? Upplever att alla andra går omkring och inte känner av sin mage alls??

• Svar på tråden Hjälp! Hur ont får det göra?
  • vik

Mycket möjligt att det är det som du tror. Jag har också haft liknande värk under graviditeten. Ring din barnmorska imorgon eller 1177 nu och be om rådgivning. Lycka till.

• Aniroma

Var nånstans sitter detta? Jag har haft liknande värk på vänster sida, precis innanför höftbenet, liksom där magen gör en liten grop in mot mitten om du förstår vad jag menar? Det är en känsla av att man sträckt sig, typ har håll och det är svårt med vissa rörelser. Min bm sa att det är ligamenten som är överansträngda och behöver vila. Så jag vilade en hel dag i en position som underlättade smärtan och det har inte kommit tillbaka hittills. Men det var en fruktansvärd smärta. Det är ungefär fyra veckor sedan.

• MyDestiny

Ligament som drar och livmodern som växer
    Det gör sjukt ont i perioder
    Men ring Mvc om du är orolig

• Gräddnosen

Jag tror jag förstår vilken sorts smärta du menar. Hade själv en känsla av att det spände och sträckte i magen. Värken satt i drygt ett dygn och försvann sen. Återkom vid tre tillfällen under graviditeten. Jag tolkade det som att livmodern och magen växte mycket just då och att värken kom därav. Kollade aldrig upp det dock i och med att det försvann. Är du väldigt orolig så kan du ju alltid ringa din bm imorgon. Men jag tror inte det är något farligt.

• Cyanea

Jag känner också igen det där och har haft det till och från länge under graviditeten. I mitt fall är det ligament som sträcker sig och gör riktigt, förbannat ont. Jag får det oftast när jag går, men har fått det i liknande situationer som du beskriver också. När jag promenerar och får så gör det så ont att jag inte kan röra mig och knappt ens andas. Den smärtan brukar gå över, men jag har även haft ihållande smärta över ett par dagar några gånger. 

Jag rekommenderar dig att prata med din BM för säkerhets skull. Jag fick kolla upp lite olika grejer för att utesluta att det var något fel, det kan vara skönt för dig också. Sen är det nog bara tyvärr att lära sig leva med det :( För mig är den bästa hjälpen mot värken värme, så jag lägger mig med värmekudde eller tar en varm dusch. Det går inte över, men lindrar bra. 

Lycka till! 

Svar på tråden Hjälp! Hur ont får det göra?