sportpappa skrev 2016-01-31 17:15:39 följande:
Först och främst tycker jag att du bör skaffa dig en epostadress som inte är knuten till din internetleverantör. Jag föredrar Gmail, men det är väl en smaksak.
Om du tar hem dina mail genom protokollet POP3 så har du redan alla mail hemma. Se bara till att inte radera det gamla kontot än.
Om du istället använder IMAP så kan det uppstå problem. De flesta använder POP3 så det gör troligtvis du också. Om inte så se till att tanka hemma alla mail med POP3.
När du har din nya epostadress så lägger du in det kontot i Outlook. Du kommer säkert få felmeddelanden från ditt gamla konto att den inte kan hämta mail, men det är inget att bry sig om. Därefter markerar du alla dina gamla mail och drar över dem till det nya kontot. När det är klart så kan du ta bort det gamla kontot.
Om du väljer att skaffa en Gmail-adress istället så bör man spara alla mail online och inte ta hem allt. Du har i princip oändligt med lagringsutrymme där. Jag har just nu strax för 50.000 mail på mitt Gmailkonto och det tar upp några få procent av lagringsutrymmet.
Du kan fortsätta använda Outlook om du känner för det. Du kan skicka upp alla gamla mail till det kontot. Lägg upp Gmailkontot i Outlook med IMAP som protokoll. Markera sedan dina gamla mail och dra dem till ditt Gmailkonto. Efter en liten stund så har alla mail "hoppat" upp till Gmail. Logga in online för att kontrollera att allt ser bra ut. Radera sen det gamla kontot i Outlook. Det går att flytta upp mail online med alla konton som stöder IMAP.
Oh well..såg inte ditt inlägg förrän jag själv svarat. Det jag skrev va väl ungefär samma (fast ditt mer utförligt och kunnigt typ ;)