• 879214

Skadligt vara ifrån mamma en vecka?

Min 1,5 åring ammar för att somna för natten samt någon enstaka gång på natten och detta ville vi sluta med så pappan också kan natta. För en vecka sen fick jag 40 graders feber och sa att jag orkar inte amma på natten. Vi bestämde oss att min kille och vår 1,5 åriga son skulle åka bort några nätter (till farmor o farfar). Jag har aldrig sovit ifrån min son så det va såklart nervöst. Men det har gått SÅ bra, han somnar med pappa och vällingflaskan. Farmor o farfar tar hand om han på dagarna. Men nu har det redan gått en vecka och det känns lite för långt för mig. Dock är vår son jätteglad på dagarna, äter bättre än hemma (här ska maten slängas osv) och han verkar må riktigt bra. MEN min tanke är, hur är det att vara ifrån mig alltså kan han ta skada? Han har inte visat att han saknar mig.

• Svar på tråden Skadligt vara ifrån mamma en vecka?
  • Drottningen70

Låter jättekonstigt att inte träffa sin ettåring på en vecka trots att man befinner sig i hyfsad närhet (eftersom pappa tydligen kan åka till jobbet om dagarna)

Nej barnet skadas nog inte, men hela upplägget är bra märkligt pga av lite feber.. Det får mig helt enkelt att börja undra.....

• nuharjagbytt

Han trivs ju med pappa och farmor och farfar. Det har blivit sån hysteri med anknytning men jag kan inte se att det ska vara något problem när han är trygg med de andra. Det är väl ett utmärkt tillfälle att få stop på amningen.

• 879214
    Drottningen70 skrev 2016-02-01 21:34:16 följande:

Låter jättekonstigt att inte träffa sin ettåring på en vecka trots att man befinner sig i hyfsad närhet (eftersom pappa tydligen kan åka till jobbet om dagarna)

Nej barnet skadas nog inte, men hela upplägget är bra märkligt pga av lite feber.. Det får mig helt enkelt att börja undra.....

jag hade 40 graders feber i typ 5 dagar sen har jag arbetat. o vi vill få han amningsfri i samma veva 
  • 879214
    nuharjagbytt skrev 2016-02-01 21:43:45 följande:

Han trivs ju med pappa och farmor och farfar. Det har blivit sån hysteri med anknytning men jag kan inte se att det ska vara något problem när han är trygg med de andra. Det är väl ett utmärkt tillfälle att få stop på amningen.

pappa är favoriten just nu! ja de var så vi tänkte. när jag ändå va sjuk o behövde vara själv, vrf inte passa på sluta med amning
  • Minza83

Han är nog för liten för att kunna visa det sådär, men det kommer att märkas när de kommer hem igen skulle jag tro. Blir antagligen som ett klistermärke på dig i några dagar.. ;)

• Dempa1234

Skulle det ske vid upprepade tollfällen, typ varannan vecka, så skulle det INTE vara bra för barnet.

Det finns ju skäl till varför man inte rekommenderar varannanveckasboende för barn under 3 år, t ex.

• Kokush

Jag tycker du har gjort jättebra och så länge ditt barn är nöjd och äter så har du ingen anledning till att vara orolig. Pappan är ju med dessutom. Hade det varit du som varit iväg med sonen och pappan fått vila hemma pga sjukdom så tror jag inte någon hade reagerat.

Barn över 1 år lämnas på dagis för att föräldrarna måste jobba och de mår inte så bra i början men ändå är det ingen som jag vet som fått skada av det.

När barn i den åldern blir ledsna uttrycker de det oftast med matvägran för de kan inte prata och sätta i sina känslor. Din son verkar må jättebra och säkert har saknat dig men det är inget skadligt.

• hemljuvahem
    Dempa1234 skrev 2016-02-02 00:05:21 följande:

Skulle det ske vid upprepade tollfällen, typ varannan vecka, så skulle det INTE vara bra för barnet.

Det finns ju skäl till varför man inte rekommenderar varannanveckasboende för barn under 3 år, t ex.

Stackars mina kids då. Jobbar borta varannan vecka (på sjön) men har en enkel lösning : Pappa! Ja pappa kan faktiskt också vara en anknytning för barnet. Mina barn har tidigt fått ett starkt band till sin far och verkar verkligen inte tagit skada.
Svar på tråden Skadligt vara ifrån mamma en vecka?