• Grönastrumpor

Ge mig dina bästa tips inför fjällvandring!

Jag och sambon min ska vandra i Norge kring Trolltunga i sommar och detta är första gången vi gör denna typ av resa. Ska bli så spännande! Nu som vår första fjällvandring har vi tänkt slopa tältandet och satsar på att boka en fjällstuga att ha som utgångspunkt för vår vecka. Någon som har erfarenhet av bra sidor att boka genom, vad man ska tänka på kring detta osv? Detta är inte den typ av resa jag vanligtvis är van vid där man bara kan packa solkrämen och bikinin och sedan iväg, därför är frågorna många! Därför vill jag gärna höra andras erfarenheter och tips kring allt som rör boende, klädval, val av vandringsleder mm.. :) Alla tips uppskattas!

• Svar på tråden Ge mig dina bästa tips inför fjällvandring!
  • Gjkögfgjj

Ullsulor och dubbla ullstrumpor. Ullen tar upp fukt bra och dubbla strumpor minskar friktionen mellan fot och känga = mindre risk för skoskav. Ta med gott om skavsårstejp/plåster. Tejpa i förväg så fort det känns "skavigt".

Riktig papperskarta och riktig kompass. Förlita er inte på telefoner eller plattor.

Heltäckande luftiga tunna kläder om det blir varmt och myggigt samtidigt. Tunn bomullssjal skyddar huvud och nacke bra från mygg.

Litteratur om flora och fauna - det blir så mycket roligare när man vet vad man ser.

Hatt - det finns ingen skugga på kalfjället.

Ett buskage - det finns inget att sätta sig och pinka bakom på kalfjället heller.

• daimstrut

Ut.no- turförslag

Finn.no - stugor- gå inn på Reise- feriehus og hytter

Dnt.no - den norske turistforening

Yr.no - väderprognoser när ni är på plats

Glaciärvandring på Folgefonna kanske kan va nåt? Inte så långt från Trolltunga tror jag.

• FlutterDash

Satsa på bra utrustning! Väl anpassade vandringskängor med dubbla par funktionsstrumpor, en tunn närmast foten och en tjockare ytterst. Kläder i flera lager -Underställ, andralager (typ fleecetröja och rejäla friluftsbyxor) och lätta skalkläder som andas bra och håller ute regn och vind. Mössa, vantar, buff!

Prova flera ryggsäckar så du vet vad du gillar och får hjälp med inpassningen. Satsa på ett bra gasköket för matlagning.

Angående mat, så räkna på det så ni får nog med kalorier per dag. Ha med er energirika mellanmål som nötter och sesamkakor, powerbars osv. När vi vandrar brukar vi försöka ligga omkring 3500+ kcal/dag.

Packa ej för tungt. Det blir inte njutbart. Bättre att ha en lätt packning och kunna röra sig längre sträcka per dag. Jag har en egen maxgräns på 14 kg, men då har vi tält med oss också.

Lägg pengar på ett bra liggunderlag det kommer ni uppskatta. En bra karta och vattentålig kartfodral är bra.

Beroende på hurdan terräng ni ska vandra i så kan vandringsstavar vara en god idé. Jag uppskattar dem mycket i tuffare terräng och stigningar samt då det är brant nedför. När man vandrar lättare sträckor fäster man dem lätt på väskan.

Åh vad vandringssugen jag blev nu. :)

• SVejsan

Gå in kängorna! Se till att kängorna har ett bra vriststöd. Se till att ha så att ni kan vårda kängorna under turen.
    Frystorkad mat har ibland små portioner, vissa saker kan man ha med utanför (lite extra nudlar, någon torkad ölkorv,  Man kan göra groddar under vandringen). Ta med någon guldkant. Om ni vill så kan det vara roligt att torka lite mat själv.
    Glöm inte att ha med vattenbehållare!

Var sund i val av utrustning - allt behöver inte vara expeditionsklass ; vätskesystem, friluftsgps osv är kanske overkill första gången. Kanske  behövs inte liggunderlag eller sovsäck i stugorna (kanske räcker med "sovsäckspåslakan") - Kolla upp det.

Prova all utrustning under åtminstonde en helg eller flera innan ni kör skarpt. Packa tungt högt upp och nära kroppen i ryggsäcken. Bär inte på axlarna utan tänk att tyngd skall hamna på höfterna också) - det skall gå att alternera.

Vi har utgått från basic grejor sedan kan man ju prioritera, tex byta bomullshanduken mot en dito i lätt "konstmaterial" osv.

(Jeans går fetbort tex - när det gäller byxor)

• SVejsan

Kom på mer:

Mygghatt / myggmedel /solskydd / kryddor kan vara bra med...  Skall ni vada så kan ett par sandaler vara trevligt att ha - även att byta till efter en dag... .

(om telefonen är "oersättlig" så kan en liten nödladdare vara bra - men förvänta dig inte att du har täckning överallt - kan dock vara trevligt att ha lite offlinekartor och en bra navigerings/orinteringsapp i den. Men bara som back-up)

• Anonym (Vet tvilling)
    SVejsan skrev 2016-02-02 08:00:26 följande:

Kom på mer:

Mygghatt / myggmedel /solskydd / kryddor kan vara bra med...  Skall ni vada så kan ett par sandaler vara trevligt att ha - även att byta till efter en dag... .

(om telefonen är "oersättlig" så kan en liten nödladdare vara bra - men förvänta dig inte att du har täckning överallt - kan dock vara trevligt att ha lite offlinekartor och en bra navigerings/orinteringsapp i den. Men bara som back-up)

Angående sandaler. Jag brukar ha ett par foppatofflor. Billiga att köpa, lätta att bära (blir inte heller blöta).

Jag har vandrat mycket, dock inte så mycket i fjällen (aldrig i norska fjällen). Rekommenderar ni TS att ta med någon slags vattenreningstabletter?  Eller tar ni vatten där ni finner det?
  • sportpappa

Testa all utrustning innan. Gå med all utrustning och de kläder ni tänker använda. Börja med kortare turer på någon timme och öka sen till några heldagar. Det låter som ni tänker laga mat ute så testa även det när ni övningsvandrar.

Gå ut och gå även när det regnar. När det regnar och kläder och utrustning är blöta så märker ni vad som fungerar och vad som inte fungerar.

Om ni har testat allt och vandrat tillräckligt många mil så kommer era dagsturer att kännas supersköna.

Fundera på om ni behöver vandringsstavar. Eftersom ni inte kommer bära särskilt mycket packning så kanske det inte är så aktuellt.

• FlutterDash

Vandrar jag i svenska eller norska fjäll har jag inte vattenreningstabletter, bara dricker vattnet i små fjällbäckar. Samma sak när vi vandrade på island, drack vattnet som fanns. Det är inga problem. Vandrar man i sån miljö behöver man knappt ha något vätskesystem/vattenbehållare med sig, det finns ju vatten överallt. 

Vid vandring på låglandsled, eller då vi varit i danmark och balkan och vandrat har det varit desto mer viktigt med vätskesystem att få med sig vatten i, då det var långt mellan tillgången på vatten. Vi hade vattenreningstabletter med oss då för att våga använda oss av mer tveksamt vatten som vi stötte på. När det rann i fina små bergsbäckar dricker vi det oavsett vart.. 

Och ja, tipset om skor till campet är jättebra! Foppatofflor är perfekta både att vada i och att ha när man slagit läger. 

• Grönastrumpor

Hörreni, tusen tusen tack för alla era tips!! Det är verkligen många småsaker som hur man ska packa rätt till vad man ska äta som man inte alltid tänker på. Jag tar och skriver ner alla dessa tips direkt. Det känns bra att man känner att man har allt under kontroll innan det är dax, det värsta hade varit om man får avbryta vandringen för en onödig miss. Vi håller just nu på att kika på boende och velar fortfarande om vi ska tälta eller bo över i en och samma fjällstuga hela perioden.. Vad anser ni vara bäst för förstagångsvandrare? Svårt att beräkna på hur långt man går varje dag osv tänker jag.. Vågar man åka up utan att ha bokat något tror ni? Har hört att fjällstugor ska finnas överallt i norge om jag inte minns fel?

• FlutterDash

Alltså jag älskar att tälta, och hade inte åkt utan tältet! Om det är fullt i stugorna, om ni överraskas av dåligt väder och måste korta av dagsettappen osv. :) Eller om ni bara råkar hitta ett vackert ställe och ba: Åh, här vill vi vakna i morgon! Att ha ett tält med sig är en fantastisk frihet. :) Men många stugvandrar, och visst kan det vara skönt att komma undan från regn och blöta. :D Men har hade tagit med ett lätt bra tält som alternativ, och kanske kombinerat med stugor :)

Svar på tråden Ge mig dina bästa tips inför fjällvandring!